Gå til innhold

Gullfiskens siste timer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Min mor har da en gullfisk med navn Nimm. Har hatt han siden oktober/november. Siden jeg har flyttet ut har mamma blitt veldig knyttet til denne fisken ( :ler: )

Men idag fant vi han liggende på sida i bollen sin... Han beveger på finnene sine, og puster... men det virker som om han ikke klarer å ligge "rett". Han faller hele tiden om på siden, og ligger med magen opp også... Når han prøver å svømme ned til bunnen så flyter han rett opp igjen, som om han er altfor lett..

Vi prøver å "pirke" forsiktig borti han og da svømmer han normalt, helt til han stopper opp, og faller så til siden igjen.

Hva er galt? Er han på vei til feriekolonien til Ole, Dole og Doffen? :( :gråte:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror nok du har rett i at dette er Gullfiskens siste timer eller dager. :klem:

Skrevet

Prøv å skift vann på han! Vår gullfisk oppførte seg slik som din i går, men etter vi skiftet vann ble han nogenlunde normal igjen ;p

Skrevet
Prøv å skift vann på han! Vår gullfisk oppførte seg slik som din i går, men etter vi skiftet vann ble han nogenlunde normal igjen ;p

Ja, vi gjorde det... Nå svømmer han mer rett, eller ligger mer riktig vei, og vi synes fargene virker klarere på han :jepp:

Kan det ha noe å si at han har hatt lite lys de siste dagene? Tenkte i forhold til planten og oksygen.

Skrevet (endret)
Ja, vi gjorde det... Nå svømmer han mer rett, eller ligger mer riktig vei, og vi synes fargene virker klarere på han :jepp:

Kan det ha noe å si at han har hatt lite lys de siste dagene? Tenkte i forhold til planten og oksygen.

Du skal ikke se bort fra det nei. Alt levende er avhengig av oksygen for celleånding.

Såvidt jeg vet er det viktig å skifte vann relativt ofte hvis gullfisken bor i en gullfiskbolle. Akvarier har jo mulighet for pumper.

Du kan også spørre minienthe, som driver med oppdrett av akvariefisk. Hun har mye kunnskap om fisker og fiskehold.

Forresten, det er kjempefint at gullfisken Nimm har det bra igjen nå :)

Endret av Bobeline
Skrevet (endret)

trenger litt info her.. hva slags akvarium/bolle går han i ? størrelse og innredning etc ? har dere filter ?

hvor stor er fisken (ca lengde) ? andre fisker i karet ?

er dette en gullfsk av slørhale/ballongtypen ? (lange utstrekte flagrene finner og overdimensjonert rund ballongaktig kropp)

Endret av minienthe
Skrevet
trenger litt info her.. hva slags akvarium/bolle går han i ? størrelse og innredning etc ? har dere filter ?

hvor stor er fisken (ca lengde) ? andre fisker i karet ?

er dette en gullfsk av slørhale/ballongtypen ? (lange utstrekte flagrene finner og overdimensjonert rund ballongaktig kropp)

Det er en bolle, husker ikke hvor mange liter men nok til at 1 stk gullfisk skal trives der (så langt det er mulig i en bolle). Dette ifølge dyrebutikken vi kjøpte fisken på. Vi har en stor, enkel grønn plante som er plantet i midten, hvite steiner, og en liten skilpadde som innredning.

Har ikke noe filter, og ingen andre fisker... Han er nokså rundt, men liten. Slørhale, med skikkelige kuleøyne :D Derfor vi likte han så godt. Har virket hele tiden som han trives i bolla, svømmer opp og ned og snurrer rundt... Ekstra mye aktivitet når mamma står på kjøkkenet og lager mat :P

At det går ann å bli så knyttet til en gullfisk :sjenert:

Vi har hatt litt lite lys på kjøkkenet de siste dagene fordi lysstoffrøret hadde gått, og det er det som gir han mest lys, da det står på hele dagen... Så han har hatt det litt mørkt (vi har jo fremdeles noe lys på kjøkkenet) fra ettermiddagen/kvelden når det begynner å mørkne, og til dagen etter når sola står opp... Derfor jeg lurte på om det kunne ha noen betydning...

Han virker piggere nå. Som sagt, nå ligger han riktig vei, og svømmer litt rundt i bolla si :)

Nimmen min :rødme:

Skrevet

Idag tror jeg at jeg kan friskmelde Nimm :jepp:

Han har spist, og han følger etter fingeren min rundt hele bolla :jepp:

Skrevet
Idag tror jeg at jeg kan friskmelde Nimm :jepp:

Han har spist, og han følger etter fingeren min rundt hele bolla :jepp:

:ler: Herlig! :klemmer:

Gjest Evalina
Skrevet (endret)

Etter min "karriere" som gullfiskholder (for en kvinnesalder siden, riktignok), mener jeg at dette er ganske vanlig for gullfisk, og at det dreier seg om at disse glupske fisene sluker mye luft når de spiser. Regner med at Nimm får tørrfor som drysses på overflaten? Har du sett hvordan han glupsker i seg maten? Han får rett og slett masse luft i magen, og flyter opp! Et lurt tips er å sørge for at de tørre flakene fuktes når fisken mates, slik at den synker. Ta rett og slett fingeren og dytt maten under vann, slik at den ikke blir liggende på overflaten. Da unngår fisken å svelge så mye luft og bli liggende og duppe i overflaten. :)

Endret av Evalina
Skrevet
Etter min "karriere" som gullfiskholder (for en kvinnesalder siden, riktignok), mener jeg at dette er ganske vanlig for gullfisk, og at det dreier seg om at disse glupske fisene sluker mye luft når de spiser. Regner med at Nimm får tørrfor som drysses på overflaten? Har du sett hvordan han glupsker i seg maten? Han får rett og slett masse luft i magen, og flyter opp! Et lurt tips er å sørge for at de tørre flakene fuktes når fisken mates, slik at den synker. Ta rett og slett fingeren og dytt maten under vann, slik at den ikke blir liggende på overflaten. Da unngår fisken å svelge så mye luft og bli liggende og duppe i overflaten. :)

Vi har slike kuler vi.. Foret er rett og slett presset sammen til små kuler slik at det blir lettere å fore og mindre gris... 1 kule om dagen er nok, så ikke så mye luft han sluker da... Han spiser av hånda :fnise:

Skrevet
Det er en bolle, husker ikke hvor mange liter men nok til at 1 stk gullfisk skal trives der (så langt det er mulig i en bolle).

Lest denne?

Bytte 20% daglig så lenge den bor i bollen tror jeg vil være en god ide.

"Spare til større tank".....

Skrevet
Lest denne?

Bytte 20% daglig så lenge den bor i bollen tror jeg vil være en god ide.

"Spare til større tank".....

Takk for tipset :jepp: Skal videreformidle det til mamma :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...