Gå til innhold

Nylig hjernerystelse og trening i kveld?

Gjest Uvitende

Anbefalte innlegg

Gjest Uvitende

Hei, jeg har nylig hatt hjernerystelse. Føler meg bedre, men er fortsatt slapp, noe kvalm, og har fortsatt vondt i hodet og nakken (som også ble slått ganske kraftig). Det er vel en drøy uke siden det skjedde, og jeg har holdt meg i ro siden.

Men i dag kom den nye treningsbuksen min i postkassen, og jeg har så lyst til å prøve den ut. Jeg har ingen planer for dagen heller og er rimelig lei av å ligge rett ut, så trening hadde egentlig passet ganske så bra.

Problemet er at jeg har ingen erfaring med terningssentere.. :sjenert: Jeg skulle egentlig starte opp denne uken her med styrketrening på beordring fra legen min, fordi jeg veier litt for lite. Da skulle jeg starte med personlig veileder, for å få et program tilpasset meg. Det har jo ikke blitt noe av, pga hjernerystelsen, så det er utsatt til neste uke.

Men, er det noe jeg kan gjøre i dag? Eller er det uforsvarlig? Jeg er ikke i humør til noe skikkelig utblåsning, men litt høyere puls og få ut litt opphopet energi. Jeg vet rett og slett ikke hvordan styrkeapparater virker, langt mindre hvordan man skal bruke de riktig (har nemlig problemer med ryggen og fra tidligere av), så jeg kan ikke bruke styrkerommet. Har ikke lyst til å svømme, fordi jeg har lyst til å bruke den nye buksen. Har ikke lyst til å følge en klasse heller, for jeg vil ha muligheten til å trekke meg om det blir for mye for hodet mitt, og jeg synes det er ekkelt å gå ut midt i en time alene.

Jeg er på et stadie hvor jeg trenger å få forklart hvordan man trener effektivt på en tredemølle osv. Har forresten fått anbefalt elipsemaskin, men vet ikke helt hvordan de fungerer... :sjenert:

Er dette et dødfødt prosjekt, eller finnes det noe moro jeg kan ta meg til i dag? Noen som kan hjelpe meg med å legge opp et litt enkelt, men tilfredsstillende program av noe slag?

Håperhåper noen kan hjelpe meg :)

(Tar gjerne i mot erfaringer i forbindelse med trening og hjernerystelse også, for jeg er helt blank... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med så lite kunnskap om trening som det virker som du har, og en hjernerystelse i tillegg, så hadde ikke jeg dratt på noen trening i dag. Du har bare et hode, og det skal du leve med resten av livet. Jeg synes du bør vente til du er helt frisk. Skal du trene før hodepinen er borte, bør du klarere det med legen først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroniske hodepineplager i årevis framover pga for tidlig i gang med trening etter en hjernerystelse, nei det hadde jeg ikke valgt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roxie Hart
Kroniske hodepineplager i årevis framover pga for tidlig i gang med trening etter en hjernerystelse, nei det hadde jeg ikke valgt....

Enig med alle over, og særlig denne.

IKKE TREN!

Jeg var i samme situasjon som deg og jeg valgte å trene, dessverre. Over ett år etter hjernerystelsen, er jeg fortsatt plaget meg mye hodepine - og jeg hadde en lett hjernerystelse. Det er bedre å ta det rolig en uke for mye enn i verste fall å ødelegge livskvaliteten i flere år fremover.

Dette høres kanskje dramatisk ut, men slik kan det faktisk bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uvitende

Tusen takk for fine svar! :jepp:

Jeg holdt meg hjemme og i ro, følte meg for usikker til å ta sjansen, og er i grunn fornøyd med det. Hadde tenkt meg i bakken igjen i helgen, og ringte ned til legevakten for å dobbeltsjekke at det var greit. Der fikk jeg blankt nei og fine retningslinjer fra en søt sykepleier. Kunne ikke legen ha fortalt meg de tingene for en uke siden :roll:

Jeg er så utrolig mye syk, kvalm, svimmel og langt inn i margen sliten, så det er så viktig for meg å være så aktiv jeg kan for å føle meg litt levende. Noen ganger pusher jeg meg nok mer enn jeg bør, og det var nok det som skjedde da jeg fikk skaden i utgangspunktet. Jeg er bare så lei av å være syk og ikke kunne gjøre noen ting!! :sur::( Jeg klarer ikke lenger å vurdere når aktivitet er bra for meg, og når det gjør vondt verre, så spør for å få litt sunn tilbakemelding. Så, takk for sunn tilbakemelding! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glad for å høre at du har tatt det med ro. Hjernerystelse er noe man skal ta på alvor. Du får bare smøre deg med tålmodighet til du er skikkelig frisk igjen. Ikke begynn med trening igjen, før legen sier det er greit. Og når du kan begynne å trene igjen, så må du starte forsiktig og lytte til de signalene kroppen gir. Lykke til. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Godt å se at du tok det med ro. Da jeg hadde hjernerystelse for noen år sien, var jeg dum og både trente og satt en del foran pc-skjermen fordi jeg kjedet meg. Jeg slet med hodepine en stund etter dette, noe jeg aldri hadde gjort før. Jeg vet ikke om det var mine dumheter som var skylden i det, men jeg har mine mistanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...