royaltrux Skrevet 15. februar 2008 #1 Skrevet 15. februar 2008 Har lest igjennom noen gamle tråder her, men allikevel vil jeg spør etter råd. Jeg har bodd i leiligheten min i 2 år. Når vi først flytte inn, spurte jeg om vi kunne har katt. Huseieren (dame) sa nei. Jeg da foreslo at jeg kunne betale ekstra (f. eks 2 månedsleie) for å forsikre de fra evt. skade. Hun sa at det må hun tar opp med mannen sin. Men til slutt sa hun nei og plutselig hadde mannen hennes "allergi". Selvføgelig har jeg ingen bevis men for meg virket det som en løgn. Uansett. Nå har det gått som sagt 2 år. Jeg er alenemor, sønnen min har flere psykisk vansker og både han og meg ønsker oss en katt. Det har begynt å være verre og verre å leve uten katt og jeg kjenne meg mer og mer opphengt i det. Da bestemt jeg meg for å ta det opp en gang til med henne, med tanke på at jeg har tross alt vært en sikkerbetaler, fester ikke, røyke ikke osv. Nei fikk jeg igjen. Hun ga antydning for at hun var faktisk litt redd katter i forhold til barnet hennes. Forsto ikke helt, men jaja, det er hennes sak. Jeg har tok det opp med folk rundt meg om hva de synes jeg burde gjør. Kjæresten min foreslo å skrive et brev der jeg forklart at det var veldig viktig for meg og sønnen min. Jeg har ikke noe reelt mulighet å flytte, og det er derfor dette ramme oss litt hardt. Men allikevel engste jeg meg litt for jeg vil ikke mase på henne. Det virker jo som hun er bestemt og uansett hva jeg skriver komme det nok til at hun sier nei. Er det bare bortkastet tid å skrive et brev? Det "virker" allerede som de liker meg ikke noe særlig (bare min egen oppfatning då) og har egentlig ikke lyst å forverre det, men dette er viktig. Det er egentlig derfor jeg skrive her først, for å rådet meg litt med dere og høre om noen har anbefaling. Takk på forhand for svar.
Gjest Pupsilure Skrevet 16. februar 2008 #2 Skrevet 16. februar 2008 Jeg tror ikke det er noe vits å skrive et brev. De har nok bestemt seg, og blir bare irriterte hvis du spør igjen.... Men kanskje dere kunne hatt et lite dyr i bur? Hamster eller noe? Eller flytt.
la Flaca Skrevet 16. februar 2008 #3 Skrevet 16. februar 2008 Vent med å kjøpe katt til du har kjøpt deg noe eget. Da kan du lage dine egne regler for dyreholdet og katten slipper sannsynligvis å flytte. Bor man i en leid leilighet så har huseier all rett til å si nei til dyr, og det bør respekteres. Hvis jeg var huseier ville jeg ikke tillatt dyrehold fordi det ville forringet verdien på leiligheten min, i den forstand at det begrenser antallet leie-kandidater på et senere tidspunkt. Innmari mange mennesker sliter med allergi selv eller har allergikere i nær familie, og ingen av disse kunne leid denne leiligheten dersom det hadde vært dyr der. Hvis det er så viktig for deg å ha katt nå anbefaler jeg deg å se deg om etter et sted der katt er tillatt.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2008 #4 Skrevet 16. februar 2008 Enig med la Flaca - særlig når hun påpeker at om dere venter til dere finner noe eget, så vil katten slippe å flytte. Katter er territoriale og bruker lang tid på å kjempe seg til et eget territorium, og kan takle det svært dårlig om de må flytte og begynne å slåss med nye nabokatter midt i livet, så egentlig bør man ikke skaffe katt om man ikke har planer om å bo på samme sted de neste 15 årene.
Gjest Gjest_pusur_* Skrevet 17. februar 2008 #5 Skrevet 17. februar 2008 Har lest igjennom noen gamle tråder her, men allikevel vil jeg spør etter råd. Jeg har bodd i leiligheten min i 2 år. Når vi først flytte inn, spurte jeg om vi kunne har katt. Huseieren (dame) sa nei. Jeg da foreslo at jeg kunne betale ekstra (f. eks 2 månedsleie) for å forsikre de fra evt. skade. Hun sa at det må hun tar opp med mannen sin. Men til slutt sa hun nei og plutselig hadde mannen hennes "allergi". Selvføgelig har jeg ingen bevis men for meg virket det som en løgn. Uansett. Nå har det gått som sagt 2 år. Jeg er alenemor, sønnen min har flere psykisk vansker og både han og meg ønsker oss en katt. Det har begynt å være verre og verre å leve uten katt og jeg kjenne meg mer og mer opphengt i det. Da bestemt jeg meg for å ta det opp en gang til med henne, med tanke på at jeg har tross alt vært en sikkerbetaler, fester ikke, røyke ikke osv. Nei fikk jeg igjen. Hun ga antydning for at hun var faktisk litt redd katter i forhold til barnet hennes. Forsto ikke helt, men jaja, det er hennes sak. Jeg har tok det opp med folk rundt meg om hva de synes jeg burde gjør. Kjæresten min foreslo å skrive et brev der jeg forklart at det var veldig viktig for meg og sønnen min. Jeg har ikke noe reelt mulighet å flytte, og det er derfor dette ramme oss litt hardt. Men allikevel engste jeg meg litt for jeg vil ikke mase på henne. Det virker jo som hun er bestemt og uansett hva jeg skriver komme det nok til at hun sier nei. Er det bare bortkastet tid å skrive et brev? Det "virker" allerede som de liker meg ikke noe særlig (bare min egen oppfatning då) og har egentlig ikke lyst å forverre det, men dette er viktig. Det er egentlig derfor jeg skrive her først, for å rådet meg litt med dere og høre om noen har anbefaling. Takk på forhand for svar. Vær så snill å ikke skaff deg katt. Jeg vet at katter er perfekte i forhold til å "klare seg selv", og det der. Men katten er faktisk avhengig av deg for mat og varme. O katter lever VELDIG lenge. 15-20 år. Kan ikke du og sønnen din heller skaffe dere to rotter? De minner forbausende mye om katter (intelligente og nygjerrigieO), men lever kun to, max tre år... Han vil lære masse om ansvar for dyr, og huseier vil neppe ha noe å si på dere siden dette er dyr som "lever i bur", (vil uansett råde dere til å ha rottene mest mulig ute av buret, de er ekstremt nysgjerrige ((som katter)) og vil leke i hele leiligheten), men i prinsippet er de burdyr. Ikke finn en katt, vær så snill...?? Selv om mange mener rotter er disgusting, så prøv to selv...
Looop Skrevet 18. februar 2008 #6 Skrevet 18. februar 2008 Jag tycker du skall leta lite på internet efter Lagar och regler angående djur i lägenhet. Sånn som jag har förstått det så kan man inte bli nekad att ha djur i lägenhet sålänge de inte sjenerar andra i huset... Men detta är jag inte säker på alltså... har bara läst snabbt igenom en gång för en stund sedan när det var tal om en liknande sak bland mina vänner... Men tipsar dej om att kolla upp detta lite! :-)
Kajal Skrevet 20. februar 2008 #7 Skrevet 20. februar 2008 Husleieloven § 5-2 Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen. Siden gutten din har psykiske problemer kan du kanskje få en lege erklæring på at det vil gjøre ham godt å ha et kjæledyr. Det vil veie tungt som en "god grunn".
Gjest jkl Skrevet 21. februar 2008 #8 Skrevet 21. februar 2008 Jeg må innrømme at dersom jeg var huseier og leietaker fikk husdyr til tross for at jeg som eier var i mot det så hadde det forsuret leieforholdet. Ikke lenge siden det var et innlegg på forbruker og økonomi hvor det gjaldt et ikke tilbakebetalt depositum og skader forårsaket av katt. Jeg ville ha gjort mitt for å få leietaker ut. Selvfølgelig på lovlig vis. Som en foreslo her. Skaff dere rotter. De er faktisk veldig ok og med hver sin personlighet. Undulat kan også anbefales.
la Flaca Skrevet 21. februar 2008 #9 Skrevet 21. februar 2008 Bor man på annen manns eiendom så gjør man det, og da retter man seg etter de premissene huseier har satt som forutsetning for leieforholdet. Noe annet er frekt, og lite gjennomtenkt. Finn en utleier som tillater dyr.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 21. februar 2008 #10 Skrevet 21. februar 2008 Vær så snill å ikke skaff deg katt. Jeg vet at katter er perfekte i forhold til å "klare seg selv", og det der. Men katten er faktisk avhengig av deg for mat og varme. O katter lever VELDIG lenge. 15-20 år. Er det noe i innlegget til trådstarter som tilsier at hun ikke ønsker å ta vare på et dyr i 15-20 år? Står det noe sted i innlegget at hun er ute etter et dyr som skal klare seg på egenhånd?
royaltrux Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #11 Skrevet 21. februar 2008 (endret) Jeg ser at flere har misforstått meg. Jeg hadde aldri prøvd å skaffe meg en katt uten at eieren tillatt det. Som sagt jeg føler meg allerede mislikt og vil ikke forverre det... Jeg har klart å finne ut en mulig løsning for min del i hvert fall. Nå har jeg henvist meg til Dyrebeskyttelsen, og der skal jeg jobbe frivillig en gang i uker. Da får jeg steller og koser med katter. Jeg leter etter en ny leilighet som tillater dyr, men det tar nok lenge tid. Ikke sikkert det er mulig i det hele tatt egentlig, så mange som er i mot det. Får håper at det løser seg etterhvert. Endret 21. februar 2008 av royaltrux
Chiclet Skrevet 21. februar 2008 #12 Skrevet 21. februar 2008 Nå har du tatt opp dette to ganger og du har fått samme svaret. Jeg syns du skal respektere at utleier ikke er interessert i at du skaffer deg katt. Og hvis du har inntrykk av at de ikke liker deg nå, så blir det nok ikke noe bedre om du fortsetter å mase om å få deg katt når du vet at de ikke liker det. Det blir bare irriterende om du stadig spør om dette.
royaltrux Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #13 Skrevet 21. februar 2008 Nå har du tatt opp dette to ganger og du har fått samme svaret. Jeg syns du skal respektere at utleier ikke er interessert i at du skaffer deg katt. Og hvis du har inntrykk av at de ikke liker deg nå, så blir det nok ikke noe bedre om du fortsetter å mase om å få deg katt når du vet at de ikke liker det. Det blir bare irriterende om du stadig spør om dette. Vel, eg tok spørsmålet opp når eg skal først flytte inn. Etter 2 år hadde gått så spurt jeg igjen, i tilfelle det kunne blitt en ja, siden de hadde blitt bedre kjent og hadde noe å gå på i bestemmelse (hvis det spillet rolle i det hele tatt). Jeg synes ikke jeg har irritert de på noe vis,det må jo være lov å spør om ting som er viktig for en... Som sagt, jeg respekterer ka eieren mener uansett, dette var et innlegg for å foreslå noe jeg tenkte på... men til slutt droppet. Ser innlegget rett overfor ditt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå