Gjest ~Ãlise~ Skrevet 15. februar 2008 #1 Skrevet 15. februar 2008 Når jeg hører igjen en sang eller en melodi , husker jeg som oftest igjen teksten . Det trenger ikke å være en gjenganger heller . Er det lettere å "lagre " informasjonen ( teksten ) når det er melodiøst ? Hvorfor er det egentlig slik ? Hvordan husker dere andre igjen en kjent ( for dere ) sangtekst ?
Gjest Wolfmoon Skrevet 15. februar 2008 #2 Skrevet 15. februar 2008 Jeg tror det kan ha noe å gjøre med at man på en måte får den "dobbelt inn". Når man hører melodien, er den knyttet sammen med teksten, og dermed blir den lettere å huske. Det er nå iallefall min teori. Personlig så kan jeg ofte nynne på deler av melodier, og etterhvert komme på teksten og så resten av melodien. Eller jeg kan begynne med en tekst jeg husker bruddstykker av, gå innom melodien og komme på resten av teksten!
Tabris Skrevet 15. februar 2008 #3 Skrevet 15. februar 2008 Ja, dette har jeg også lurt på. Jeg kan høre igjen en sang jeg ikke har hørt på åtte-ti år, men teksten kommer likevel etterhvert som sangen går. Jeg tenker også at det kan ha med assosiasjon å gjøre, mellom melodi og tekst (som du nevner), og mellom setningene i teksten, slik at man husker neste setningen når den første har vært.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå