Gå til innhold

Kjæresten min ble "klippet ned"

Anbefalte innlegg

Gjest utlogget nå
Skrevet

Hei, jeg er ei jente på 27 med verdens beste kjæreste. Onsdag kveld var vi i et middagsselskap hos hans foreldre (bursdagsfeiring). Der var også min kjærestes bror med sin kjæreste. Hun hadde ingen av oss møtt før da hun studerer i Danmark men hun var helt stunning, råpen, elegant, veldig hyggelig og ble naturlig nok et midtpunkt.

Etterhvert så kom noen av gjestene inn på bøker og jeg begynte å snakke om Jane Austen, elsker bøkene og filmene/tvseriene basert på hennes bøker. Kjæresten min hater dem og har faktisk kastet en gammel kopi av Jane Eyre som var min. Ved et uhell riktignok. Men nok om det; han klarer jo ikke å holde seg og legger ut om hvor klissete og tullete hennes bøker her.

Og da skjer det, kjæresten til broren hans ser ganske rolig på han og spør han om han egentlig vet hva han snakker om. Så begynner hun på en veldig grundig forklaring om Jane Austen og hennes tid og kvinners posisjon i samfunnet (kunne ikke arbeide, kunne ikke arve eiendom mm.) og forklarer genialiteten i hennes bøker og hvorfor de i dag står som noe av det fremste innen engelsk litteratur.

KJæresten min blir veldig utilpass og unnskylder seg med at han trenger en røyk. Han surmuler resten av kvelden og er fortsatt sur i dag.

Hva gjør jeg? Han sier at hun ydmyket han foran familien, at hun er en bitch, ei hore etc. Han er forbannna på broren sin også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stoltheten hans fikk seg vel en knekk. Men å kalle henne en "hore" fordi hun "klippet han ned" som du kaller det - er ikke det litt drøyt? Litt voksen får man vel være..

Skrevet

Hvis han er tøff nok til å gå inn i en diskusjon om noe så individuelt som litteratursmak må han vel tåle å få argumenter tilbake også? Han startet jo faktisk hele diskusjonen ved å være uenig i din smak, og kjæresten til broren var igjen uenig med ham. Kanskje hadde hun noen bedre argumenter å komme med, enn "klissete og tullete", men hun hadde vel ikke mindre rett til å uttale seg av den grunn. Hvis du var som ham kunne du blitt kjempesur på ham for å si noe slikt om dine favorittbøker foran familien, det hadde vært akkurat det samme!

Skrevet (endret)

Jeg synes det er betenkelig at han reagerte med sinne og drittslenging bak hennes rygg. Ikke et positivt karaktertrekk.

Å bli "satt på plass" av en person som har mer peiling har vel skjedd de fleste, også meg. Men man trenger vel ikke bli smålig for det?

Endret av Pax
Skrevet

Syntes hun hørtes superkul ut hun dama til broren.. Og kjæresten din fikk jo bare som fortjent... I steden for å trøste han kan du jo si at han kanskje skal tenke seg litt bedre om før han går så hardt ut mot noen.. ?

Skrevet

Man må tåle at folk er uenig, og det høres da ikke ut som om kjæresten til broren hans var usaklig akkurat. Jeg kunne ha reagert sånn selv hvis noen rakket ned på ting jeg syns er bra, man må da ha lov til å ha ulike meninger om ting også i familieselskap?

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg sliter litt med å forstå hva problemet med hennes oppførsel var.

Din kjæreste rakket ned på bøker hun brydde seg om, så hun forsvarte dem. Er ikke den en helt naturlig reaksjon?

Dersom han mener det er ydmykende å ha en diskusjon om meninger om bøker forann familien, så burde han vel ikke gått ut mot disse bøkene i første omgang.

Skrevet
Syntes hun hørtes superkul ut hun dama til broren.. Og kjæresten din fikk jo bare som fortjent... I steden for å trøste han kan du jo si at han kanskje skal tenke seg litt bedre om før han går så hardt ut mot noen.. ?

Jepp, helt enig.

Og i stedet for å smøre det sårede egoet hans, bør du heller gi han beskjed om at såpass må han tåle. Og - hun forsvarte jo faktisk deg etter at HAN først rakket ned på dine meninger...

Skrevet

Jeg kan ikke si at jeg synes så voldsomt synd på ham og det hadde jeg nok sagt til ham selv om han var min kjæreste. Som man reder så ligger man, er det noe som heter...

Gjest Veronica Mars
Skrevet
Etterhvert så kom noen av gjestene inn på bøker og jeg begynte å snakke om Jane Austen, elsker bøkene og filmene/tvseriene basert på hennes bøker. Kjæresten min hater dem og har faktisk kastet en gammel kopi av Jane Eyre som var min. Ved et uhell riktignok. Men nok om det; han klarer jo ikke å holde seg og legger ut om hvor klissete og tullete hennes bøker her.

Hvis du elsker bøkene til Jane Austen burde du kanskje vite at Jane Eyre faktisk ikke er skrevet av henne...

Forøvrig er jeg enig med de over, når han kaster seg inn i en litteraturdiskusjon med argumenter om et en bok er klissete og tullete, får han nesten tåle at de som liker bøkene forsvarer seg.

Skrevet
Hei, jeg er ei jente på 27 med verdens beste kjæreste. Onsdag kveld var vi i et middagsselskap hos hans foreldre (bursdagsfeiring). Der var også min kjærestes bror med sin kjæreste. Hun hadde ingen av oss møtt før da hun studerer i Danmark men hun var helt stunning, råpen, elegant, veldig hyggelig og ble naturlig nok et midtpunkt.

Og da skjer det, kjæresten til broren hans ser ganske rolig på han og spør han om han egentlig vet hva han snakker om. Så begynner hun på en veldig grundig forklaring om Jane Austen og hennes tid og kvinners posisjon i samfunnet (kunne ikke arbeide, kunne ikke arve eiendom mm.) og forklarer genialiteten i hennes bøker og hvorfor de i dag står som noe av det fremste innen engelsk litteratur.

KJæresten min blir veldig utilpass og unnskylder seg med at han trenger en røyk. Han surmuler resten av kvelden og er fortsatt sur i dag.

Hva gjør jeg? Han sier at hun ydmyket han foran familien, at hun er en bitch, ei hore etc. Han er forbannna på broren sin også.

Når man omtaler det som klissete, så er det hans verden. Tydelig at han ikke har peiling og aldri går i dybden. Når han så får forklaring på klisset, så er han svar skyldig,men det trengs kansje en vekker til?

Skrevet

Hadde heller ikke trøstet en kjæreste som fikk passet påskrevet på en smart måte.

Gjest StockDama
Skrevet

Også enig i den.

Gjest Helen Parr
Skrevet (endret)

Hva du bør gjøre?

Lære litt argumentasjonsteknikk av den nye kjæresten til broren, slik at du kan "klippe ned" kjæresten din selv, neste gang han på usaklig vis kritiserer noe du liker.

Endret av Helen Parr
Skrevet
Hva du bør gjøre?

Lære litt argumentasjonsteknikk av den nye kjæresten til broren, slik at du kan "klippe ned" kjæresten din selv, neste gang han på usaklig vis kritiserer noe du liker.

:klappe::hoho:

Skrevet

Han blir sur for at noen har bedre argumenter enn det han selv har? Da hadde han fått furtet til han ble blå for min del....

Skrevet

En liten furtegutt, dette skjønner jeg.

Han uttalte seg nedlatende og fordømmende om noe han ikke kunne noe om, og fikk en annen versjon av saken.

Hørtes mer ut som om han ba om det.

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor du skal trøste kjæresten i det hele tatt jeg. Dette er ikke noe å furte for.

Skrevet
Hvis du elsker bøkene til Jane Austen burde du kanskje vite at Jane Eyre faktisk ikke er skrevet av henne...

Tihi..så sant, så sant..mon tro hva Charlotte Brontë hadde sagt til dette...

Skrevet

Om du vil hjelpe din kjære på en måte, må det vel være å hjelpe ham til beholde rett perspektiv. Og det er vel at smaken er som baken når gjelder bøker, samt at noen har større kjennskap og kunnskap om ham til et emne. Det betyr vel ikke mer enn det? Han trenger vel ikke å ta helt av av den grunn...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...