Gå til innhold

Spillegalskap?

Anbefalte innlegg

Gjest logget ut
Skrevet

Jeg er en jente på 18 år, som har vært sammen med eg gutt i 2 år. Han spiller poker - MYE poker.. Hver gang han har tilgang på internett, uansett hvor han er, spiller han poker.. Har egentlig ikke brydd meg noe særlig, men i dag fant jeg ut hvor alvorlig det hele egentlig er. Bankutskriften hans lå på bordet, og jeg reknet fort over hvor mye han har brukt på poker bare i januar- hele 15 000!! FIkk nesten sjokk. Nå har jeg begynt å tenke på framtiden - hva vil skje når/viss vi flytter sammen og får barn? Kommer han til å spille bort 2/3 av lønnen da også? Kan jeg risikere at han spiller vekk både hus og hjem?

Har ingen anelse om hva jeg skal gjøre. Foreldrene hans maser om at han ikke må spille så mye, og da blir han bare irritert. Vet ikke om jeg skal si noe, siden jeg egentlig (foreløpig) ikke har noe å si på hva han bruker pengene på.. Men jeg begynner seriøst å bli bekymret her !....

Huff...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette ville jeg tatt opp med kjæresten min. Har han store utgifter som 18 åring og "må" innpå hver anledning han har: blir dette antagelig et større og større problem. Der finnnes hjelp å få for spilleavhengighet, og for pårørende til spilleavhengige. Var jeg 18 år og så slike tegn: jeg tror jeg ville sagt at dersom han ikke vil gjøre noe med sitt problem kan ikke du ta del i dette. Hva med den dagen dere evt får barn? Mister leiligheten eller huset? Han ikke er psykisk tilstede da han er irritert over potten han gikk glipp av eller gjelden som øker? Søk hjelp, og om det ikke går eller han ikke vil: ville jeg takket for meg. Du er ung og har god tid på å finne en ny. Lykke til.

Skrevet

Ja, akkurat det som bekymrer meg. Skal ta det opp med ham... Så får han ta valget, meg eller pokeren. Selv om jeg er utrolig glad i ham, så vet jeg at dette ikke kan fortsette..

Skrevet

Litt av problemet er jo nettopp det at man selv ikke forstår hva man gjør med de rundt seg, eller sin private økonomi. Hvis han oppfører seg på en slik måte nå, så vil det nok ikke plutselig snu og bli noe særlig bedre.

Jeg spilte veldig mye nettpoker en stund, men ble gjort oppmerksom på hva jeg faktisk drev med. ... så da sluttet jeg.

• 4 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Ikke stol på hans ord, hvis han sier at han skal ta tak i det, npår du prater med han. Jeg, idioten, trodde på min mann hver gang han lovet at han skulle klare det alene, med min hjelp. Jeg hjalp han hver bidig gang, resultat ble at vi refinansierte vår bolig x-antall ganger, nå har vi lån på den på 2140000, istedenfor 1360000, da vi først kjøpte den. Vi gjorde det for ¨å fylle oppkredittkortene, som hadde over 20 % rente. han tømte de igjen. med all lån og sparepenger som er brukt opp. er han kommet opp i over 1 mill. kr i løpet av de siste to og halv år. plus en et par hundre tusen fra før. Disse pengene er i sin helhet brukt på gambling, poker og lign. på nett, og ikke minst langoddsen og fotball.

du har fremdeles et valg, om å gå inn i et bindende forhold. Ikke gjør det, krev et ordentlig oppvask og hjelp, før ting går så ille som for oss.

• 11 måneder senere...
Skrevet

Jeg er gift med en mann, som er spilleavhengig...

Han er veldig snill og god mot meg og vi er glade i hverandre.

Men...han spiller bort altfor mye penger (tipping, odds, hester, automater).

Til slutt mistet vi vårt hus og en helt ny bil. Det ble tavngssolgt.

Og så sitter vi igjen med hans gjeld , som er over 1 million nå.

Problemer er at han tjener ikke noe særlig selv. Han sier at det eneste håpen for å bli kvitt gjelda er å vinne penger! Han tror det er løsningen, og prøver å overbevise meg i det. Men så taper han istedenfor gang på gang.

Av og til tenker jeg at spilleavhengige ligner på narkomaner, men de bruker penger istendenfor rusmidler.

Vi har ikke noe sikker økonomi og jer er rett og slett sint og skremt!

Tenk om vi får barnet? Hvordan skal vi klare oss da? Må jeg jobbe dobelt så mye for å ordne opp økonomien?

Det gikk så langt at jeg tok kontakt med både Familierådgiver og Hjelpelinjen for Spilleavhengige. Der fikk jeg masse hjelp og forståelse. Alle rådgivere ble enige i at jeg må tenke på meg selv. Men det er ikke så lett! Jeg elsker ham, men han nekter hjelpen. Han vil ikke godta at han er spilleavhengig.

Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre :-(...

Skrevet
Jeg er gift med en mann, som er spilleavhengig...

Han er veldig snill og god mot meg og vi er glade i hverandre.

Men...han spiller bort altfor mye penger (tipping, odds, hester, automater).

Til slutt mistet vi vårt hus og en helt ny bil. Det ble tavngssolgt.

Og så sitter vi igjen med hans gjeld , som er over 1 million nå.

Problemer er at han tjener ikke noe særlig selv. Han sier at det eneste håpen for å bli kvitt gjelda er å vinne penger! Han tror det er løsningen, og prøver å overbevise meg i det. Men så taper han istedenfor gang på gang.

Av og til tenker jeg at spilleavhengige ligner på narkomaner, men de bruker penger istendenfor rusmidler.

Vi har ikke noe sikker økonomi og jer er rett og slett sint og skremt!

Tenk om vi får barnet? Hvordan skal vi klare oss da? Må jeg jobbe dobelt så mye for å ordne opp økonomien?

Det gikk så langt at jeg tok kontakt med både Familierådgiver og Hjelpelinjen for Spilleavhengige. Der fikk jeg masse hjelp og forståelse. Alle rådgivere ble enige i at jeg må tenke på meg selv. Men det er ikke så lett! Jeg elsker ham, men han nekter hjelpen. Han vil ikke godta at han er spilleavhengig.

Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre :-(...

Det er jo ingen her som kan fortelle deg hva du skal gjøre, men kan du virkelig bygge en fremtid med denne mannen? Han har allerede spilt fra dere hus og bil og satt dere i milliongjeld, og han nekter å ta imot hjelp. Hvor viktig er barn for deg, hvor viktig er økonomisk trygghet? Og har du tro på at han noen gang kan gi deg dette?

Gjest pårørende
Skrevet
Det er jo ingen her som kan fortelle deg hva du skal gjøre, men kan du virkelig bygge en fremtid med denne mannen? Han har allerede spilt fra dere hus og bil og satt dere i milliongjeld, og han nekter å ta imot hjelp. Hvor viktig er barn for deg, hvor viktig er økonomisk trygghet? Og har du tro på at han noen gang kan gi deg dette?

Takk for svaret ditt, Glitnir.

Du har rett i det du sier. Jeg tror jeg måtte bare fortelle om min situasjon, fordi jeg ville vite hvordan det kjennes på avstand. Det er ganske ille... :tristbla:

Jeg tror at jeg ikke kan bygge opp en fremtid med ham. Selv om han lover meg alt mulig - det er jo bare tomme ord.

Ønsker meg barn veldig mye! Er 32 år og har ingen barn. Tviler på at han kommer til å bli en ansvarlig far. Han er ikke noe å stole på, dessverre.

Men samtidig har jeg en skyldfølelse at jeg "forlater" en man i nød.

Valget er : enten...eller

Skrevet

Hei.

Er jeg som skrev hovedinnlegget i utg.punktet for lenge siden.

Må ærlig si at dette hørtes ikke bra ut, huff og huff.. Føler virkelig med deg. Kan jeg spørre hvor ofte han spilte før det "gikk så langt"? Når tid oppdaget du at det var såå galt? Tror aldri jeg kunne fortsatt samlivet med ham, uten at han hadde tatt i mot tilstrekkelig med hjelp.. Det er du som må ha kontroll på pengene fremover - alt som kommer inn på hans konto vil nok pengespill.. Det hadde jeg aldri greid..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...