Gå til innhold

Forskjell på kjæreste, elsker og venn

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest i tvil
Skrevet

Hei

Jeg har en forholdsvis ny venn, møtte han for noen måneder siden og hadde veldig god kjemi. Vi snakker om det meste og trives godt i hverandres selskap. Jeg er ikke klar for noe nytt forhold, så og det har jeg vært helt klar på, vi er bare venner..

Så var det en kveld da, etter en fuktig kveld på byn. Vi havnet til sengs, og dagen derpå syns vi begge at det forsovidt var greit nok.. Vi har fremdeles det gode vennskapet, men havner ofte i senga når vi møtes (ikke bare i fylla) Jeg har ingen problemer meg dette, og kaller oss for friends with benefits. Han spurte meg igår, hva forskjellen på det og kjærester er. Jeg vil vel først og fremst si følelsene, men han er ikke like enig i dette. Hva med elsker da? Men det forbinner han med hemlighold, og det trenger jo ikke vi.

Så hva mener dere? Hva er forskjellen mellom friends with benefits, elsker og kjæreste?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forskjellen er at det ikke eksisterer noe som heter "friends with benefits". Det burde i så fall hete "friends with mutual benefits"!

du er fornøyd, tror du, etter dine egne kriterier mens han stiller seg selv spørsmålet om hva det er som skjer da hans kriterier er blitt annerledes. Jeg er sikker på at dersom han kutter deg ut nå vil du være en av de som poster ørten innlegg med "hva skal jeg gjøre, FFG'en min dumpet meg sånn uten videre?".

Slike forhold har en levetid mindre enn en døgnflue.

Skrevet

Forskjellen er vel at en kjæreste ser du for deg en fremtid sammen med, mens en venn du puler på ser du for deg at du før eller siden kommer til å dumpe. Ellers er jeg helt enig i det du sier med følelsene, det er et velkjent faktum at forelskelse i sånne forhold fører til katastrofer.

Men når han stiller slike spørsmål kan det jo tyde på at dette ikke er noe som er "godt nok" for ham da, og da spørs det hvor rettferdig det er av deg å holde på sånn.

Skrevet
Forskjellen er vel at en kjæreste ser du for deg en fremtid sammen med, mens en venn du puler på ser du for deg at du før eller siden kommer til å dumpe. Ellers er jeg helt enig i det du sier med følelsene, det er et velkjent faktum at forelskelse i sånne forhold fører til katastrofer.

Helt enig med det som er uthevet. Likevel er ikke dette en absolutt regel. Jeg kjenner mange som bare er i et forhold, selv om de vet at det ikke kommer til å vare, eller at det aldri var intensjonen. Når det gjelder følelser så er jeg uenig. Man kan da ha følelser for en person og likevel være edruelig nok til å akseptere at det ikke er livslang lykke det er snakk om. Det handler om å kaste seg inn i øyeblikket, leve livet mens det skjer, heller enn å vurdere alt som ikke er 110 % perfekt for barn, hus, volvo og hele den pakken der som uverdig.

• Liker 1
Gjest Gjest i tvil
Skrevet
Jeg er sikker på at dersom han kutter deg ut nå vil du være en av de som poster ørten innlegg med "hva skal jeg gjøre, FFG'en min dumpet meg sånn uten videre?".

Slike forhold har en levetid mindre enn en døgnflue.

Det kan godt være at slike forhold har levetid mindre enn en døgnflue, og det kan godt være dette også gjelder i mitt tilfelle. Men det får så være, for det var ikke problemstillingen.. Og jeg lover at jeg ikke skal skrive et slikt innlegg hvis han dumper meg ;)

Forskjellen er vel at en kjæreste ser du for deg en fremtid sammen med, mens en venn du puler på ser du for deg at du før eller siden kommer til å dumpe.

Men når han stiller slike spørsmål kan det jo tyde på at dette ikke er noe som er "godt nok" for ham da, og da spørs det hvor rettferdig det er av deg å holde på sånn.

Veldig enig i det meste du skriver, men er jeg nødt til før eller senere å dumpe ham som venn, eller motsatt selvfølgelig? Kunne det ikke i den ideele verden gått an å fortsatt forholdet som "bare" venner? Jeg vet at han ikke er misfornøyd med situasjonen slik den er akkurat nå. Men har vel kanskje et behov for å definere forholde...

Helt enig med det som er uthevet. Likevel er ikke dette en absolutt regel. Jeg kjenner mange som bare er i et forhold, selv om de vet at det ikke kommer til å vare, eller at det aldri var intensjonen. Når det gjelder følelser så er jeg uenig. Man kan da ha følelser for en person og likevel være edruelig nok til å akseptere at det ikke er livslang lykke det er snakk om.

En form for følelser vil det vel uansett være. Jeg har jo følelser for ham som en venn, og han tenner meg jo seksuelt, så følelser er der, men kanskje ikke de rette "kjærestefølelsen" hvis det er noe som kan kalles for det.

Men hva er da forskjellen på en venn man har sex med, og en elsker?

Skrevet

Jeg ser på en kjæreste som noen man planlegger framtiden med, man treffer familien og er eksklusive. En elsker er en man møter for å ha sex/sove med, og en venn man har sex med er en venn man gjør ting med, man prater, møtes sammen med andre, og av og til/når det passer seg sånn så har man sex uten forpliktelser. Det er i det minste sånn jeg har operert, uten at jeg noen gang har hatt en elsker.

Jeg har hatt en venn en stund nå, en periode havnet vi ofte i senga, både etter byturer og hvis vi følte oss kosete, ensomme og sleit med å sove. Vi framstod ikke som et par for våre venner eller våre foreldre, vi fant på ting sammen, alene eller sammen med venner. Nå har vi ikke sex lenger, vi mistet også kontakten litt for en kort periode, men nå treffes vi igjen og skravler en del, men sex har vi ikke lenger. Jeg ville aldri tenkt på en venn jeg har sex med som en jeg kommer til å "dumpe" fordi jeg i det uttrykket legger at han ville forsvinne ut av livet mitt. Men "dumpes" som eh..."sexleketøy" hvis man skal være litt slem, ja.

Skrevet

Jeg forbinner en elsker med utroskap. Altså en person man har et følelsesmessig forhold til bak kjærestens rygg. Man har ikke den samme typen følelser for en venn man har sex med, for da er man jo ikke lenger bare venner.

Skrevet

Jeg mente ikke at man må kutte vedkommende helt ut, men man ender vel som regel opp med å avslutte den seksuelle delen av et forhold.

Gjest Huldali
Skrevet

En kjæreste er for meg en man er forelsket i, er glad i og ser for seg en fremtid med. En venn man har sex med er et vennskap der man deler sex og andre vennskapelige sysler, uten at det er noe mer enn vennskapsfølelser til stede. En elsker er en person man har sex med uten at man er i forhold til personen, men man kan ha følelser for personen som en kjæreste. Mine definisjoner :)

Gjest lissi32
Skrevet
Jeg forbinner en elsker med utroskap. Altså en person man har et følelsesmessig forhold til bak kjærestens rygg. Man har ikke den samme typen følelser for en venn man har sex med, for da er man jo ikke lenger bare venner.

Jeg hadde noen elskere da jeg var singel, men det var de også:)

Så det går også ann, uten utroskap.

Gjest Gjest i tvil
Skrevet
Jeg hadde noen elskere da jeg var singel, men det var de også:)

Så det går også ann, uten utroskap.

Men hva var det som gjør at du definerer dem som elskere og ikke venner du har sex med?

Gjest lissi32
Skrevet
Men hva var det som gjør at du definerer dem som elskere og ikke venner du har sex med?

Fordi de ikke var venner. Ikke noen jeg hang med hver dag, eller på fester. De var mine elskere, bare det. Fungerte veldig bra, og glad jeg slapp å forholde meg til dem hver dag.. blir lett betatt.

Men man kan jo si knullkompis, da høres det kanskje ikke ut som noen er utro i tillegg... men man må jo kunne si elsker til en man bare koser med. Opptatt eller ikke... :O)

• 16 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
*Enigma* skrev (På 15.2.2008 den 12.24):

Jeg ser på en kjæreste som noen man planlegger framtiden med, man treffer familien og er eksklusive. En elsker er en man møter for å ha sex/sove med, og en venn man har sex med er en venn man gjør ting med, man prater, møtes sammen med andre, og av og til/når det passer seg sånn så har man sex uten forpliktelser. Det er i det minste sånn jeg har operert, uten at jeg noen gang har hatt en elsker.

Jeg har hatt en venn en stund nå, en periode havnet vi ofte i senga, både etter byturer og hvis vi følte oss kosete, ensomme og sleit med å sove. Vi framstod ikke som et par for våre venner eller våre foreldre, vi fant på ting sammen, alene eller sammen med venner. Nå har vi ikke sex lenger, vi mistet også kontakten litt for en kort periode, men nå treffes vi igjen og skravler en del, men sex har vi ikke lenger. Jeg ville aldri tenkt på en venn jeg har sex med som en jeg kommer til å "dumpe" fordi jeg i det uttrykket legger at han ville forsvinne ut av livet mitt. Men "dumpes" som eh..."sexleketøy" hvis man skal være litt slem, ja.

Enig . Men i tilfellet mitt så ble det liksom litt enveiskommunikasjon. Greit at man skal få være fri, men man må jo også få lov til å ha noen forventninger, eller bli respektert

Anonymkode: a5e31...4f8

AnonymBruker
Skrevet
Noli skrev (På 15.2.2008 den 11.01):

Hva er det som ikke er godt nok for ham?

Anonymkode: a5e31...4f8

Skrevet

Elsker: en du møter hovedsakelig for sex

Kjæreste: ligger i navnet. Det er den personen du har kjærest. Som oftest har man ikke sex med andre, med noen unntak. Noen ganger trenger man ikke ha sex i det hele tatt. 

Venn: en man er venner med

AnonymBruker
Skrevet
Gjest Gjest i tvil skrev (På 15.2.2008 den 10.44):

Hei

Jeg har en forholdsvis ny venn, møtte han for noen måneder siden og hadde veldig god kjemi. Vi snakker om det meste og trives godt i hverandres selskap. Jeg er ikke klar for noe nytt forhold, så og det har jeg vært helt klar på, vi er bare venner..

Så var det en kveld da, etter en fuktig kveld på byn. Vi havnet til sengs, og dagen derpå syns vi begge at det forsovidt var greit nok.. Vi har fremdeles det gode vennskapet, men havner ofte i senga når vi møtes (ikke bare i fylla) Jeg har ingen problemer meg dette, og kaller oss for friends with benefits. Han spurte meg igår, hva forskjellen på det og kjærester er. Jeg vil vel først og fremst si følelsene, men han er ikke like enig i dette. Hva med elsker da? Men det forbinner han med hemlighold, og det trenger jo ikke vi.

Så hva mener dere? Hva er forskjellen mellom friends with benefits, elsker og kjæreste?

Spent på om dere fortsatt er FWB etter 16 år? hva skjedde? Jeg har hatt en fwb nå over 5 år. Jeg håper det varer i mange år til. 

Anonymkode: 52d76...7a6

Skrevet

For meg så kan en kjæreste være alt. Både bestevenn, elsker og kjæreste. 

En venn er en venn.

Jeg liker ikke ordet venn med benefits. For meg er det det samme som en elsker.

Men samtidig så kan jeg forestille meg at en venn er en du har kjent lenge, og i tillegg til å være venner så bruker man hverandre for sex.

En elsker kan sådan være en fast person du møter for sex, og det kan forsåvidt utvikle seg til vennskap det også.

Føler det er tilnærmingen som er ulike, men vil påstå at det er mest forviklinger, og evt blanding av roller i venn med noe mer, og spesielt hvis det oppstår følelser. Da kan det være vanskelig å skille mellom de ulike begrepene....

Er mine tanker om dette her da. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette kan avgjøre med en liten tankeeksperiment. Se for deg å et kveld du har lyst å treffe vennen din. Han svarer at han er opptatt men han kan møte deg senere og sier til deg at du kan komme hjem til ham på et visst klokkeslett. For en eller annen grunn kommer du for tidlig og du blir vitne av at ei fremmed dame går ut døra og han gir hun klem og de kysser ha det. 

Hva hadde du følt? Han har full rett å treffe andre eller hva føler du?

Anonymkode: 4b694...535

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Elsker er han jeg elsker og har fantastisk sex med. Mye mer intenst enn en venn/knullekompis - som ikke vekker de helt store følelsene. (Hadde en ex en gang som fungerte sånn).
Kjærester er for ungdommen? Og barn?😅

Anonymkode: 8db7a...76a

Skrevet

Jeg har alltid ment at jeg vet forskjellen i det øyeblikket jeg møter en mann. Vennefølelsen handler om å ha det gøy, ha gode samtaler, en som er lojal og som det føles bra å være sammen med - men vi har ingen sexuell kjemi. En potensiell elsker er en som jeg har sexuell kjemi med, og som et godt menneske, men som jeg ikke har nok til felles med til at jeg vil leve med dem, og kjærestekandidat eller kjæreste er en mann som både har vennekvalitetene og elskerkvalitetene. Jeg er veldig happy med at jeg har funnet mannen min. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...