@shygirl@ Skrevet 30. april 2003 #1 Skrevet 30. april 2003 Vi har en Golden Retrievergutt på 2 år, og han røyter året!! Noen som har noen gode tips om hvordan vi kan få bukt med dette? Er liiitt kjedelig, og ikke minst slitsomt, å støvsuge møbler og gulv ørten ganger om dagen pga av hundehår... Vi grer han nokså ofte, og hver eneste gang sitter vi igjen med en haug med pels som omtrent er på størrelse med katten i huset... Tenkte vi skulle snakke med dyrelegen, nå i mai når han skal dit, om en slik vitaminsprøyte som visstnok skal hjelpe.. Men det hadde jo vært greit å prøve flere ting, så jeg setter pris på tips...
Leo Skrevet 30. april 2003 #2 Skrevet 30. april 2003 Min dachsgutt røyter heldigvis stort sett bare høst og vår, men det hender at han har sine perioder ellers også. (Av og til er jeg overrasket over hvor mye hår det egentlig er på en hund som veier 11 kg :o ) Det jeg synes hjelper er å gi ham litt (1 - 2ss) med olje i tørrforet en periode. Har forsøkt vitaminer også men synes ikke det fungerer like bra. Golden er jo kjent for å røyte veldig da, så hundehår må du nok regne som en del av hverdagen
@shygirl@ Skrevet 30. april 2003 Forfatter #3 Skrevet 30. april 2003 *ler* Ja, det er utrolig hvor mye pels som kan falle av en slik liten hund.... Hvilken olje er det du bruker, da...? Vi brukte maisolje i starten, men nå gjør vi ikke det lengere.... Husker ikke hvorfor vi sluttet med det heller.... Hmm.. Merkelig....
Leo Skrevet 3. mai 2003 #4 Skrevet 3. mai 2003 Jeg bruker fiskeolje el. tran. Hunder nyttiggjør seg ikke vegetabilske oljer slik som mennesker. Kanskje derfor dere sluttet med maisolje? En eggeplomme + 2 ss. olje i tørrforet en gang pr. dag i et par uker gjør hvert fall "susen"! Siden han er en "innehund" (Stort sett inne bortsett fra når vi går tur) vasker og grer jeg ham også temmelig ofte. Vår og høst når han røyter som verst dusjer han hver 14. dag med påfølgende frotering og børsting. Bruker som regel ikke særlig mye såpe, men du verden så mye hår som havner i håndkleet og i børsten i stedet for andre steder. (I følge dyrlegen er det ikke skadelig å bade hunder ofte så lenge man bruker lite og/el. mild såpe beregnet til formålet og de ikke trenger fettet i pelsen til å holde varmen)
Cita Skrevet 4. mai 2003 #5 Skrevet 4. mai 2003 Hvetekimolje er tingen. Fås kjøpt i de fleste dyreforretningene. Brukte dette på vår forrige hund. Ei Schæfertispe som røytet helt forferdelig. Det ble kjempebra etter vi begynte med oljen. Vi merket stor forskjell allerede etter 3-4 dager. Lykke til. Cita
Gjest Kinga Skrevet 4. mai 2003 #6 Skrevet 4. mai 2003 Bruk fiskeolje (Dr. Baddakys f.eks.) eller annet balansert fettsyretilskudd som Viacutan. Riktig mengde omega 3 syrer i forhold til mengde omega 6 er viktig i forhold til ønsket effekt. Disse tilskuddene får du kjøpt hos veterinær eller en god zoo-butikk. Tran er ikke å anbefale da det inneholder for mye A-vitaminer til hund. A-vitamin er fettløselig og lagres lenge i kroppen; tran kan gi A-vitamin forgiftning. Hos dyrlegen får du også b-vitamin-sprøyte (som sikkert er den du tenker på). Hjemme kan du gi en barneskje ølgjær i maten for dagen. B-vitaminer er vannløselige og det er svært små sjanser for at man skal overdosere, selv om man gir mye mer enn en barneskje for dagen. Vibeke
Julie Skrevet 4. mai 2003 #7 Skrevet 4. mai 2003 Jeg pleier å ta flerer versinger i dusjen med hunden i røyteperioden. Bruker sånn "hanske" med børste på og masserer/gnir lenge og vel. Sluket er helt tett av pels etterpå.
Gjest sexysadie Skrevet 5. mai 2003 #8 Skrevet 5. mai 2003 Ofte er dårlig fôr grunnen til at husdyr røyter som ett helvete....
Leo Skrevet 5. mai 2003 #9 Skrevet 5. mai 2003 Det har du helt rett i SS, men til tross for fôr av høy kvalitet hender det altså at min hund får slike perioder utenom vanlig hårfelling vår og høst. Jeg vet ikke hvorfor og dyrlegen vet ikke hvorfor, men slik er det bare.
Gjest Qlio Skrevet 5. mai 2003 #10 Skrevet 5. mai 2003 Jeg er enig med SS, forsøk og skift fór. Erfaringen min med 2 nuffer var at fórskifte fungerte veldig bra! Men hunder røyter noe hele tiden, det må man leve med. Men man kan begrense hvor hårene havner. Jeg børstet mine hunder 1-2 ganger per dag (2 ganger når vi hadde vært ute i skog og mark for å fjerne kvister, mose o.l..... noe vi gjorde nesten hver dag).
Gjest sexysadie Skrevet 5. mai 2003 #11 Skrevet 5. mai 2003 Det har du helt rett i SS, men til tross for fôr av høy kvalitet hender det altså at min hund får slike perioder utenom vanlig hårfelling vår og høst. D blir d samme som når vi mister litt hår, bare at de er behåret over d hele og da merkes d mere....
Gjest Anonymous Skrevet 4. juni 2003 #12 Skrevet 4. juni 2003 Heisann Du kan gå til veterinær og få en B12 sprøyte på hunden din, det har jeg gjort (flatcoted retriever) og problemet er mye mindre. Litt er det jo, men helt normalt! Lykke til! :D
Gjest Zalomine Skrevet 4. juni 2003 #13 Skrevet 4. juni 2003 Ok, nå kommer jeg bort fra tema, men det er ingen annen måte å håpe på kontakt med en gjest, enn å svare i tråden gjesten skrev i (myyyye enklere med medlemmer, da hadde jeg sendt en pm) Men, du som har flatcoated retriever, sånn hund som jeg og min samboer lurer på å skaffe, det synes jeg det kunne vært kjekt å få høre mer om. Har jo lest "tonnevis" om rasen, men erfaringer setter jeg likevel pris på.... Sorry for å komme bort fra tema, vedkommende gjest kan gjerne registere seg og sende meg pm, eller starte en ny tråd om tema kanskje?
Cupcake Skrevet 9. juni 2003 #14 Skrevet 9. juni 2003 Hadde en kanin som røytet mye, og den fikk B-vitamin sprøyte av dyrlegen... kanskje hunden din har B-vitamin mangel?
Mrs. B Skrevet 9. juni 2003 #15 Skrevet 9. juni 2003 Man kan visst også ha flytende b-vitamin i drikkevannet (fåes i dyrebutikk).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå