Bladlusa Skrevet 14. februar 2008 #1 Skrevet 14. februar 2008 Jeg har kjøpt jordskokker i butikken, men har aldri smakt det før. Har lett litt på nettet, og funnet en oppskrift fra Jamie Oliver som høres god og lettvint ut. Tenkte å servere dem sammen med god spekeskinke (parma eller serrano) og ferskt brød/loff, avhengig av hva jeg finner på butikken i morgen. Kanskje litt parmesan på toppen? Jeg har også funnet en oppskrift som kombinerer jordskokker og kastanjer, som høres god ut men blir litt mye styr på en fredagskveld. Men jeg har tilfeldigvis kastanjer liggende, og skulle gjerne ha brukt dem til noe spennende. Hvordan tror dere det hadde vært å steke kastanjer sammen med jordskokkene? En god kombinasjon eller blir det helt feil? Har som sagt ikke smakt jordskokker før, så jeg er litt usikker...
Leo Skrevet 14. februar 2008 #2 Skrevet 14. februar 2008 Vet ikke ikke helt hva jeg skal sammenligne det med, men for meg er jordskokk en liten, litt søt potet. Jeg synes m.a.o. det du foreslår ikke høres så dumt ut. (Forresten er ikke jordskokk så veldig eksotisk. Det er en plante som har vært mye dyrket i Norge og vi hadde den i kjøkkenhagen da jeg vokste opp ).
Gjest melmidden Skrevet 14. februar 2008 #3 Skrevet 14. februar 2008 Du kan smake på jordskokkene uten å steke eller koke dem først for å få et inntrykk De inneholder ikke stivelse, så de smaker relativt likt i rå tilstand som varmebehandlet. Jeg har bare spist jordskokker et par ganger, og de smakte nokså forskjellig - jeg tror det var forskjellige varianter/sorter og ikke minst at noen av dem var oppbevart litt dårlig i butikken. Gode jordskokker smaker som tja... litt erteaktig og litt beslektet med sånt som rødbeter..? Godt er det i hvert fall, men jeg føler man må venne seg litt til smaken. Forslagene dine ser gode ut, jeg tror kanskje jeg ville valgt suppa (den virker mest interessant, på en måte). Jeg har forresten heller nesten aldri funnet jordskokker før, men en nabo viste seg å dyrke dem og vi har også fått tak i noen økologiske etter hvert, jordskokk er litt hipt for tida pga inulin og lav GI. Jeg planlegger å putte noen knoller i jorda til våren, men bør kanskje vente til jeg får egen hage da de visstnok kan vokse ganske vilt. (det engelske navnet er forresten morsomt, de kommer ikke fra Jerusalem og er heller ikke artisjokker, men røttene til en solsikkeslektning)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå