Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2008 #1 Skrevet 14. februar 2008 Hvordan er reglene der? Jeg regner med at man ikke kan publisere oppskrifter som er signert en kokk uten å ha avklart og betalt for det, men endel oppskrifter er det vanskelig å spore opphavsretten til (annet enn at de ligger på en eller annen side på nettet), eller de er fra gamle kokebøker. Kan man bruke disse i egne verker? (setter jeg mange på en lys ide nå, tro?)
Gjest Badiane Skrevet 14. februar 2008 #2 Skrevet 14. februar 2008 Jeg tviler på at du setter så veldig mange på lyse idéer, akkurat, hva mener du forresten med det? Dette er et interessant tema, og jeg mener bestemt at Andreas Viestad i Dagbladet (blant mange andre) har skrevet litt om det. Det som er vanskelig med oppskrifter, er at det kan være veldig vanskelig å oppdage plagiat, da mange kan ha kommet opp med den samme oppskriften helt på egen hånd. Så dette er et område meg en veldig stor gråsone.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2008 #3 Skrevet 14. februar 2008 Med lyse ideer mener jeg bare at "hvem som helst" kan publisere en kokebok Takk for svar forresten!
Leo Skrevet 14. februar 2008 #4 Skrevet 14. februar 2008 Med lyse ideer mener jeg bare at "hvem som helst" kan publisere en kokebok Takk for svar forresten! "Hvem som helst" publiserer kokebøker stadig vekk og det er langt fra alle som er like bra! For øvrig kan jeg heller ikke helt forestille meg hvordan det skulle kunne gå an ha opphavsrett til en oppskrift uten å f.eks. ha tatt patent på den.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2008 #5 Skrevet 14. februar 2008 "Hvem som helst" publiserer kokebøker stadig vekk og det er langt fra alle som er like bra! For øvrig kan jeg heller ikke helt forestille meg hvordan det skulle kunne gå an ha opphavsrett til en oppskrift uten å f.eks. ha tatt patent på den. Til det første er jeg helt enig, men det virker som mange kokebokforfattere bare finner på oppskrifter uten å prøve dem, og i så måte er det jo nesten bedre å samle oppskrifter man har testet og gi ut, evt med små, personlige vrier. Men vet ikke hvor lett eller lurt det er :klø: Til det andre er jeg usikker, men det kan vel ikke være lov til å gi ut oppskrifter som er nøyaktig kopiert av bøkene til Jamie Oliver, Gordon Ramsay osv uten å kreditere dem? På den annen side er jo mange oppskrifter veldig generelle, som i kokebøkene til Ingrid Espelid.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2008 #6 Skrevet 14. februar 2008 Det med opphavsrett har jo med åndsverksloven å gjøre, og det er ikke vanlig, i hvert fall ikke i Norge, å ta patent på bøker, tegninger, bilder og annet som massepubliseres, men innholdet er jo likevel beskyttet av åndsverksloven inntil lenge etter at forfatteren er død.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå