Gå til innhold

Skal kjøpe meg speilrefleks-kamera

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Nå har jeg bestemt meg for å kjøpe speilrefleks-kamera (jippi!), men er veldig i tvil på hva jeg skal velge. Jeg er nybegynner, så det trenger ikke være veldig avansert, men det bør være et bra kamera. Så... er det noen som har noen tips?

Kløver

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt her.

...og hvorfor ligger ikke denne tråden på datagruppa ?

Gjest D40 som skal bli D300
Skrevet
Litt her.

...og hvorfor ligger ikke denne tråden på datagruppa ?

Fordi foto hører inn under hobby, ikke fulgt med i det siste?

Hvilken kamera du burde velge avhenger helt av hva du ønsker deg, hva du skal bruke det til, om du har tenkt å oppgradere senere osv.

Litt lettere å gi konkrete tips dersom du forteller litt mer.

Mitt store favoritt nettsted, dpreveiw har mengder med info og flere tusen aktive brukere som diskutere foto inn og ut.

Vil anbefale deg å kikke på Beginners Questions, her er det mange i din situasjon som får hjelp.

Når du har valgt deg ut et par kandidater så kan du kikke på de spesielle kameraenes underforum.

Canon 400D (450D) og Nikon D40x (D60) er nok de mest populære entry-level DSLR. Flotte kameraer men man merker etter en stund at man ønsker å oppgradere.

Dersom du ikke har planere om å oppgradere senere så merker jeg meg at mange inne på dpreview anbefaler Olympus.

Fortell gjerne litt mer om hva du har tenkt deg, lettere å hjelpe da :)

Hilsen

Nikon D40 som snart blir Nikon D300 :hoppe:

Skrevet

Selv sverger jeg til Canon, og kommer nok aldri til å kjøpe noe annet. Venninna mi sverger til Nikon, og kommer sikkert aldri til å kjøpe noe annet. Det handler mye om smak og behag, med andre ord.

Litt avhengig av hvor mye penger du har tenkt å legge i det, men siden det er noen tusen, anbefaler jeg deg å gå i en fotobutikken og se på de ulike modellene. Holde dem i hånden, teste dem litt, få "feelingen" på en måte.

Skrevet

Hei og takk for alle svar!

Jeg er som sagt nybegynner, og det jeg først og fremst vil, er å lære meg å ta bilder. Det hadde vært fint å ha muligheten til å oppgradere senere hvis jeg måtte ønske det. Jeg har fått anbefalt Canon EOS 400D og Nikon D80. Han som anbefalte meg dette sa at Canon har bedre objektiver og Nikon har bedre kamerahus. Men jeg synes likevel det er vanskelig å velge...

Jeg fikk også anbefalt et fra sony, men ble siden frarådet det siden de er ganske nye på markedet.

Jeg kan ikke bruke mer en 6-7000 på kameraet.

Kløver

Skrevet

Gå i en butikk og kjenn på de to kameraene, se hvordan de ligger i hånden din og sånn. Når du er helt nybegynner vil du ikke se noen stor forskjell på bildene du tar med de to kameraene uansett. ;)

Skrevet
Han som anbefalte meg dette sa at Canon har bedre objektiver og Nikon har bedre kamerahus. Men jeg synes likevel det er vanskelig å velge...

Med all respekt å melde, han har virkelig ikke peiling. Det er ikke fnugg av sannhet i den påstanden der.

For the record: det finnes andre merker enn Canikon. Ta en tur innom en fotobutikk og prøv kameraer, kjøp det du liker feelingen best på. Ikke det andre sier er bra. I den prisklassen kan du ikke gjøre noe feil likevel.

Ta en titt på Akam.

http://www.akam.no/tema/speilrefleks

Skrevet

Jeg har hørt at Canon er litt mindre og ofte litt bedre likt av damer (mindre hender) enn Nikon som er litt større.

Selv kjøpte jeg Canon 400 D og er superfornøyd. Det er mitt første speilreflekskamera. Bildene blir DRITBRA!! - noe som er gøy når man har små barn man gjerne vil forevige..

Foreslår at du spør litt rundt i vennegjengen - det er veldig vanlig med speilrefleks nå. Kanskje de som har kan vise deg sine kameraer - slik at du vet litt mer om hva du bør se etter..

Uansett: lykke til! Det er kjempemorro!!

Skrevet

Jeg skal også kjøpe mitt første speilrefleks. Og har bestemt meg for Canon 450D som ikke kommer før mars.

Har lest at dette skal være en stor forbedring fra 400D. Derfor ville jeg heller gått for 450D istedenfor 400D.

Skrevet (endret)

Har Olympus E-510 som har vunnet masse priser og som er varmt anbefalt av mange...

Da jeg skulle kjøpe kamera, skulle jeg egentlig ha ett Canon kamera, men mannen på japan foto overbeviste meg om å satse på Olympus isteden. Forden er bla innebygd billedstabilisator og mulighet til å bruke skjermen når man skal ta bilder slik som ved vanlige digitalkameraer. Dette er kun mulig på noen Olypuskameraer...

Jeg brukte forumet til Akam masse i tiden før jeg kjøpte kamera. Der finnes det utallige tråder om det samme, hvilket kamera bør jeg kjøpe som nybegynner... Sett av litt tid der og les!

Må jo si at jeg er strålende fornøyd med kameraet!!! Blir fantastisk fine bilder. Gleder meg til den dagen jeg får litt bedre tid og får satt meg inn i alle funksjonene, for dagene er fyllt opp med andre ting for tiden....

Endret av iss
Gjest Chili Pepper
Skrevet

jeg har nikon d40x. og er fornøyd.

Gjest Lykkeliky
Skrevet

Jeg har Canon 30D, koster rundt 10 000,- ,men er du virkelig interessert er det verdt det!

Skrevet (endret)

Kjøpte meg Nikon D40 for litt siden. Hadde ikke råd til å strekke meg over 5000 kr, så derfor ble det valget for min del. Men jeg fikk et godt kamera, synes jeg, betalte kun 4500 inkl. kameravekse og diverse annet utstyr. Jeg er kjempefornøyd med kjøpet og har brukt kameraet ganske mye. :)

Mvh Yvonne :duskedame:

Endret av Yvonne
Skrevet
Jeg har Canon 30D, koster rundt 10 000,- ,men er du virkelig interessert er det verdt det!

Eller 4000. Riktignok uten objektiv.

Gjest Lykkeliky
Skrevet (endret)
Eller 4000. Riktignok uten objektiv.

Ja, og uten objektiv kommer du langt................ De er like dyre som kameraet, hvis du skal ha noe bra, så det er ikke dyrere å kjøpe "ferdig sett", altså ca. 10000,-

Endret av Lykkeliky
Skrevet

Det objektivet er ikke akkurat noe å rope hurra for, dog.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...