Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal snart (forsøke) å ta dykkerkurs. Er det noen som har tatt det nylig og kan fortelle meg litt om testen vi får? Er det vanskelig å stå? Noen tips til hvordan man burde forberede seg til kurset?

Ellers, noen anbefalinger på ABC utstyr som er av den gode men billigst mulige typen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg skal snart (forsøke) å ta dykkerkurs. Er det noen som har tatt det nylig og kan fortelle meg litt om testen vi får? Er det vanskelig å stå? Noen tips til hvordan man burde forberede seg til kurset?

Ellers, noen anbefalinger på ABC utstyr som er av den gode men billigst mulige typen?

Jeg har ikke tatt "dykkelappen" nylig, har hatt den noen år, men kan da forsøke å svare uansett :)

Hvilken test sikter du til? Den skriftlige? Den er ikke vanskelig, les i boka,og følg med på teorikveldene, så går det veldig bra.

Skolene har ofte et tilbud på ABC-pakke. Det jeg gjorde var å kjøpe en slik pakke, men jeg byttet noe av det. Våtsokker, der kan du ta det billigste alternativet (men siden vi er i februar så er det vel tørrdrakt dere skal dykke i?) Våtsokker må du ha før eller siden uansett. Du kan velge de billigste hanskene også bare pass på at du syns de er gode å ha på hånden. Når det kommer til finner (svømmeføtter) så vil jeg sterkt anbefale "split-fins", de er noe dyrere enn vanlige svømmeføtter, men mye mer behagelige å dykke med. Du får ikke krampe med de, og du må ikke bruke så mye kraft for å komme deg framover. På maska ville jeg brukt rundt 400-500 kr. Det er greit å ha en snorkel med spytteventil, så slipper du å ha vann liggende og skvulpe inni der hele tiden.

Det er litt smakog behag, lytt til instruktøren. Han/hun har sikkert noen gode råd.

Lykke til! Dykking er en fantastisk hobby :)

Skrevet
Våtsokker, der kan du ta det billigste alternativet (men siden vi er i februar så er det vel tørrdrakt dere skal dykke i?) Våtsokker må du ha før eller siden uansett. Du kan velge de billigste hanskene også bare pass på at du syns de er gode å ha på hånden. Når det kommer til finner (svømmeføtter) så vil jeg sterkt anbefale "split-fins", de er noe dyrere enn vanlige svømmeføtter, men mye mer behagelige å dykke med. Du får ikke krampe med de, og du må ikke bruke så mye kraft for å komme deg framover. På maska ville jeg brukt rundt 400-500 kr. Det er greit å ha en snorkel med spytteventil, så slipper du å ha vann liggende og skvulpe inni der hele tiden.

Tusen takk for gode råd! Jeg greide testen, og har dykking i sjøen igjen nå:) Gleder meg veldig! ABC pakken kom på rundt 1200 kr, helt grei. Har sett noen split fins til salgs på finn.no til rundt 6-700 kr. Splitfinnene de hadde på kurset lå på 1600 kr og det var i dyreste laget på mitt nivå nå.

Jeg må nok kjøpe en tørrdrakt ja, men aller helst brukt. Har du noen tips på hva jeg bør se etter / unngå der?

Ellers, hva med str på vesten for jente, og er alle unisex?? Jeg er str 38/40 eller M ca. 174cm og 67 kg.

Skrevet
Tusen takk for gode råd! Jeg greide testen, og har dykking i sjøen igjen nå:) Gleder meg veldig! ABC pakken kom på rundt 1200 kr, helt grei. Har sett noen split fins til salgs på finn.no til rundt 6-700 kr. Splitfinnene de hadde på kurset lå på 1600 kr og det var i dyreste laget på mitt nivå nå.

Jeg må nok kjøpe en tørrdrakt ja, men aller helst brukt. Har du noen tips på hva jeg bør se etter / unngå der?

Ellers, hva med str på vesten for jente, og er alle unisex?? Jeg er str 38/40 eller M ca. 174cm og 67 kg.

Det var ingen upris det. 600 for brukte split-fins er ikke galt. Bare sjekk av stropper og låser er intakte.

For å oppnå aller best komfort i tørrdrakt burde du få en sydd etter mål. Dette er litt omdiskutert, men her får du hvertfall mine synspunkter :) Men skal du kjøpe brukt så anbefaler jeg deg å kjøpe skalldrakt. Den er ganske tynn, men der har du mulighet til å ha en vams under. Frongildelås er mer praktisk enn de som må lukkes på ryggen. Tømmeventilen bør være på overarmen, har sett drakter hvor den er på underarmen. Dette kan bli upraktisk. Ellers må du passe på at alle sømmer og mansjetter er hele og i orden. Sprekker skal ikke forekomme. Du burde også forhøre deg om hvor godt vedlikeholdt den er.

Dette med vest er jeg noe usikker på. Jeg vet at du kan få våtdrakter i jentemodell. Og det anbefales.

Gå innom et senter/butikk så hjelper de deg med størrelsen og modellen :)

Lykke til :)

Skrevet

Må bare henvise deg videre til Dykkesiden.com - der kan du lese om det meste!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...