Gå til innhold

Enkelt bryllup

Gjest Gjest_linnea_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_linnea_*
Skrevet

Forloveden min og jeg planla et vanlig kirkebryllup, men etter noen mnd skjønte vi at dette var ikke det riktige valget for oss.

Så nå vil vi bestemt oss for å gifte oss i nærmaste tinghus/rådhus med bare de absolut nærmaste (foreldre+søsken), og så for å feire med en skikkelig grillfest litt senere på dagen med litt flere slektninger og venner. Jeg er faktisk ganske fornøyd med denne løsningen :jepp:

Håper det er noen som har giftet seg borgelig som kan forklare meg litt mere ting:) Om når man må ringe til tinghuset og reservere dato? Hvordan selve seromonien er? Og når man skal levere de "skjema om ekteskap...." til vielses plassen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette burde det vært enkelt å finne informasjon om på nettet, men som deg, satt jeg igjen med MANGE spørsmål før min borgerlige vielse september i fjor. Heldigvis ordnet alt seg, så håper jeg kan hjelpe deg å bli litt klokere :)

Papirene bør du være tidlig ute med, og de gjelder i 6 måneder om jeg ikke husker feil. Så om du skal gifte deg i august kan du like gjerne få dem i orden nå! Greit med alt som er gjort.

Du bestemmer selv når du inger tinghuset, men hvor stor sjansen for at det er ledig er varierer jo. Vi giftet oss som sagt i september, og bestilte vielsen tre uker før. Skal du gjøre det i sommer bør du nok være tidligere ute enn det, siden sommeren er høysesong!

Selve seremonien ble jeg faktisk litt skuffet over, men nå går det jo an å være med på å forme den litt selv, dersom man f.eks ønsker musikk osv. Dette må klargjøres med vigselsstedet på forhånd.

Vi ventet utenfor til paret før oss var ferdig, så ble vi kastet inn. Viglseren holdt en kort tale, før han viet oss, og så var det ut døra og inn med neste par. Vi hadde kun forlovere tilstede. Selvsagt var det koselig og fantastisk, men ikke så høytidelig jeg hadde forestilt meg. Så anbefaler deg/dere å gjøre seremonien personlig!

Lykke til :)

Skrevet

Du går inn her og skriver ut erklæring fra brudefolkene og forlovererklæringer. Dette fyller dere og forlovere ut og sender inn til folkeregisteret. Da får du en prøvingsattest tilbake. For oss tok det en måned (Oslo). Den er gyldig i fire måneder (ikke seks som sagt over her). Den sender dere til tinghuset (hvis du krysser av på skjemaet blir den sendt dit automatisk) og når den er mottatt kan du ringe og bestille tid. Vi giftet oss på en torsdag i juni. Vi ringte tre måneder før datoen og da var alle tider på dagen ledige, men på selve dagen var det faktisk veldig mange som hadde giftet seg så jeg ville ikke ventet altfor lenge med å bestille tid hvis det er viktig for dere at det er et bestemt tidspunkt på dagen (vi ønsket f.eks. siste mulige tidspunkt for å slippe for mye ventetid mellom vielse og middag).

Ellers var mitt inntrykk helt annerledes enn gjesten over her. Ja, vi måtte vente på at paret før oss var ferdige, men vi ble ikke kastet inn og alt foregikk veldig rolig og høytidelig og det var absolutt så flott som et kirkebryllup og særlig talen var utrolig fin. Du må på forhånd si i fra om du vil ha f.eks. musikkinnslag eller diktopplesing, siden det da må reserveres ekstra tid. Og de spør om dere vil ha f.eks. ringpåsettelse. Så får dere en midlertidig vigselsattest og den ordentlige blir sendt i posten.

Vi hadde kun nærmeste familie i bryllupet (foreldre + søsken og deres partnere). Etter vielsen dro vi til en park og tok bilder og så hadde vi leid et chambre separée på en god restaurant hvor vi spiste den nydelige bryllupsmiddagen. Etter middagen dro alle hjem til oss for kaffe, kaker og champagne. :)

Skrevet
Forloveden min og jeg planla et vanlig kirkebryllup, men etter noen mnd skjønte vi at dette var ikke det riktige valget for oss.

Så nå vil vi bestemt oss for å gifte oss i nærmaste tinghus/rådhus med bare de absolut nærmaste (foreldre+søsken), og så for å feire med en skikkelig grillfest litt senere på dagen med litt flere slektninger og venner. Jeg er faktisk ganske fornøyd med denne løsningen :jepp:

Håper det er noen som har giftet seg borgelig som kan forklare meg litt mere ting:) Om når man må ringe til tinghuset og reservere dato? Hvordan selve seromonien er? Og når man skal levere de "skjema om ekteskap...." til vielses plassen?

Ser ut som du har fått gode svar allerede, men fikk bare lyst til å nevne at dere ikke nødvendigvis må innom tinghus eller rådhus. Dere kan like gjerne få ordnet med et enkelt bryllup hjemme - eller der det er praktisk mulig å få det til. Og ritualet som følges kan godt være borgerlig, pluss at dere selv kan utforme store deler av det akkurat slik dere vil ha det. Unitarforbundet tilbyr vigsler av denne typen. Siden 1. februar er det lagt til en administrasjonsavgift på 500 kr, ut over det er det bare reiseutgifter som skal dekkes for vigsler. Vigselen i seg selv er gratis. Men det er stor pågang spesielt i sommermånedene :-)

Gjest Gjest_Linnea_*
Skrevet

Tusen takk for svar alle:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...