mespa Skrevet 14. februar 2008 #1 Skrevet 14. februar 2008 Jeg bor i et kaldt strøk og har lenge vært på jakt etter en god vinterjakke. Den skal være svart, halvlang (nedenfor rompa), med pelskant på hetta (ikke fusk), med dun og ha et ytterstoff som er ihvertfall delvis vannavstøtende. Samtidig skal den helst se litt feminin ut. Jeg fant noe som oppfylte alle disse kravene, nemlig North Face Arctic Parka Women. Men... Den er ikke så lett å få tak i. De har den i nettbutikker i USA, men da jeg prøvde å kjøpe den der (forresten utrolig billig!) fikk jeg mail om at de ikke kunne selge utenfor USA, siden North Face har et eget distribusjonsystem i resten av verden. Men det hjelper jo fint lite når akkurat den jakka tydeligvis ikke finnes andre steder! Eller er det noen som vet om andre steder der akkurat denne jakka er å få tak i..? Evt. en jakke som ligner??
silkestrå Skrevet 14. februar 2008 #2 Skrevet 14. februar 2008 Har du sjekket e-bay? Jeg gjorde et søk på navnet du skrev, og fikk mange treff: http://search.ebay.com/North-Face-Arctic-P...ksid=p1638.m120 Noen av disse viser at de sender "Worldwide", andre har "Europe" med på listen, så du burde kunne finne en blant disse. Noen av dem var ganske dyre, men det ville den vel vært her hjemme også om de hadde solgt den her.
ashera Skrevet 14. februar 2008 #3 Skrevet 14. februar 2008 Vær obs på at mye av det som selges av The North Face og Canada Goos på ebay er fake. Men ebay ahr også endel guider i forhold til dette som det er lurt å lese før et evt. kjøp.
mespa Skrevet 14. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 14. februar 2008 Må innrømme at jeg er litt skeptisk til ebay, men skal sjekke om jeg finner noe som ser seriøst ut der... Takk for tips i alle fall!
Maneo Skrevet 15. februar 2008 #5 Skrevet 15. februar 2008 Jeg bor i et kaldt strøk og har lenge vært på jakt etter en god vinterjakke. Den skal være svart, halvlang (nedenfor rompa), med pelskant på hetta (ikke fusk), med dun og ha et ytterstoff som er ihvertfall delvis vannavstøtende. Samtidig skal den helst se litt feminin ut. Hva med - denne - ?
Gjest Gjest_gladpia_* Skrevet 15. februar 2008 #6 Skrevet 15. februar 2008 Canada Gooze jakkene er veldig stilige, de er slik du beskriver jakka du vil ha. Den kan du enkelt få her i Norge, men den er ganske dyr da..
Gjest Gjest_Tone_* Skrevet 21. oktober 2008 #8 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg bor i et kaldt strøk og har lenge vært på jakt etter en god vinterjakke. Den skal være svart, halvlang (nedenfor rompa), med pelskant på hetta (ikke fusk), med dun og ha et ytterstoff som er ihvertfall delvis vannavstøtende. Samtidig skal den helst se litt feminin ut. Jeg fant noe som oppfylte alle disse kravene, nemlig North Face Arctic Parka Women. Men... Den er ikke så lett å få tak i. De har den i nettbutikker i USA, men da jeg prøvde å kjøpe den der (forresten utrolig billig!) fikk jeg mail om at de ikke kunne selge utenfor USA, siden North Face har et eget distribusjonsystem i resten av verden. Men det hjelper jo fint lite når akkurat den jakka tydeligvis ikke finnes andre steder! Eller er det noen som vet om andre steder der akkurat denne jakka er å få tak i..? Evt. en jakke som ligner?? Hvorfor må du ha ekte pels? Tenk på hvor grusomt det dyret har hatt det et helt liv stengt inne i et lite bur dagen lang for så å få kjørt en kolbe opp i rompa med strøm for å ta livet av den? Og dette bare for at slike som du skal ha pels? 1
Gjest Gjest_Tone_* Skrevet 21. oktober 2008 #9 Skrevet 21. oktober 2008 Canada Gooze jakkene er veldig stilige, de er slik du beskriver jakka du vil ha. Den kan du enkelt få her i Norge, men den er ganske dyr da.. Hvorfor må du ha ekte pels? Tenk på hvor grusomt det dyret har hatt det et helt liv stengt inne i et lite bur dagen lang for så å få kjørt en kolbe opp i rompa med strøm for å ta livet av den? Canada Goose er blandt de verste.
Gjest Stjernedryss Skrevet 16. november 2008 #10 Skrevet 16. november 2008 Hvorfor må du ha ekte pels? Tenk på hvor grusomt det dyret har hatt det et helt liv stengt inne i et lite bur dagen lang for så å få kjørt en kolbe opp i rompa med strøm for å ta livet av den? Canada Goose er blandt de verste. Canada goose sine pelser kommer fra ville præriehunder som det uansett jaktes på for å holde bestanden nede. Dett er i følge canadagoose selv, så jeg antar at det stemmer.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2008 #11 Skrevet 16. november 2008 Canada goose sine pelser kommer fra ville præriehunder som det uansett jaktes på for å holde bestanden nede. Dett er i følge canadagoose selv, så jeg antar at det stemmer. Ikke at det er relevant for min del (til det er fangstmetodene for dårlige, og for dårlig kontrollert), men jeg vil anbefale å ikke ta produsentens eget ord for gitt automatisk. Undersøk litt om det finnes uavhengige DNAtester, det vil kunne gi en viss kontroll på om det er præriehunder eller Kinesiske tamhunder.
Gjest Frode Bergflødt Skrevet 2. desember 2008 #12 Skrevet 2. desember 2008 Hvorfor må du ha ekte pels? Tenk på hvor grusomt det dyret har hatt det et helt liv stengt inne i et lite bur dagen lang for så å få kjørt en kolbe opp i rompa med strøm for å ta livet av den? Og dette bare for at slike som du skal ha pels?: Ta en titt på produktene til Eddie Bauer, f.eks. denne: First Ascent WeatherEdge Down Parka Fantastiske plagg til veldig bra priser. Eddie Bauer (eddiebauer.com) har dessuten rimelig frakt og er veldig pålitelig. Ellers har også L.L.Bean mye fint. (llbean.com)
lucy_in_the_sky Skrevet 3. desember 2008 #13 Skrevet 3. desember 2008 Canada goose sine pelser kommer fra ville præriehunder som det uansett jaktes på for å holde bestanden nede. Dett er i følge canadagoose selv, så jeg antar at det stemmer. Ja, når produsenten selv sier det, så er det sikkert sant.. Tror det er større sjanse for at det er vanlig hundepels jeg da.
Vulpes Skrevet 3. desember 2008 #14 Skrevet 3. desember 2008 Bergans sin parka skal være veldig god og varm. Den er laget av 90% dun og 10% fjær, og har en dunkvalitet eller hva det nå heter på 650. Og den er mye billigere en North Face, som er et dyyyrt merke. Sånn ser Bergans parkaen ut: http://bergans.no/dynamisk/ftp/produktbild.../5330_black.png Den kommer i fargene svart, hvit, lilla, oliven og brun. Jeg har den i svart og er veldig fornøyd Kjøpte den for noen få dager siden da, så jeg har ikke fått testa den så veldig godt ut ennå, men en jeg kjenner har den samme og sier at den er utrolig varm - og hun fryser lett. Den koster som regel 3000,- Bergansparkaen selges ikke med pelskant da, men den har borrelåsfeste for pels i hetten, så du kan kjøpe Bergans fuskepels (neida den er ikke grønn, den er pelsfarget!) eller Norrøna sin ekte pelskant separat.
Gjest fiffig Skrevet 14. januar 2009 #15 Skrevet 14. januar 2009 om du fortsatt er på jakt er den på salg i Christiania Sport til 2999 for tida (tidl. 4999)
Strix Skrevet 22. februar 2009 #16 Skrevet 22. februar 2009 Tråden er ryddet. Se reglene. Strix -mod-
Gjest cine Skrevet 7. juni 2009 #17 Skrevet 7. juni 2009 blir kvalm av folk som går rundt i pels! og canada goose er en av de værre dyreplagerne. de støtter misshandling av prærieulver, årlig jakt hvor de slakter kun for moro skyld. kvalmt
Tal Skrevet 16. november 2010 #18 Skrevet 16. november 2010 Er det en grunn til at det må være ekte pels? Du kan jo umulig ikke ha fått med deg hvor pelskragen kommer fra? Skjønner du bor i ett kaldt strøk, kan du ikke heller investere i noen varme gensere og en jakke som ikke støtter tortur?
AnonymBruker Skrevet 16. november 2010 #19 Skrevet 16. november 2010 Spør som flere andre her: hvorfor ekte pels?
Gjest _Hufsa_ Skrevet 16. november 2010 #20 Skrevet 16. november 2010 Fakta om Canada Goose og andre jakker og parkaser med pelskrager Publisert torsdag 28.10.10 Her får du vite det Canada Goose og andre som selger pels fra ville dyr ikke forteller deg. Produsentene selv hevder ofte at pels fra ville dyr er etisk akseptabelt. Lar du deg lure? Les informasjonen under, og sjekk om du er enig med Canada Goose! De største fangstnasjonene er blant annet USA, Canada og Russland. I alle disse landene drives jakt og fangst på måter som er straffbare i Norge av jaktetiske og dyrevernmessige hensyn. Her er noen eksempler: Coyote, racoon, rev og andre dyr fanges i fotsaks og snarer USA, Canada og Russland tillater bruk av snarer som kan fange pattedyr rundt beina eller halsen. Dette er strengt forbudt i Norge, fordi det anses som dyreplageri. Disse landene tillater også bruk av fotsaks, en fangstfelle som klapper sammen rundt beina på dyret og forårsaker grusomme smerter. Dyr som fanges i snarer eller fotsakser kan bli liggende og lide lenge før fangsmannen avliver dem med en klubbe eller skudd mot hodet. Disse fangstmetodene foretrekkes fordi de ikke skader pelsen til dyret. Feller er vilkårlige og dreper ofte andre ville eller tamme dyr enn de er ment til. Se video om fellefangst slik det foregår i bla. USA og Canada (vi advarer mot sterke bilder!): Coyote og rev brukes som levende åte for å trene jakthunder I enkelte stater i USA er det lovlig å fangste f.eks. coyote og rev for at de skal brukes til å trene jakthunder (såkalt fox/coyote "penning"). De uheldige ville dyrene slippes ut i innhegninger, der hundene slippes løs på dem. I verste fall blir reven eller coyoten revet i filler av en flokk med jakthunder. Slik dyremishandling av ville dyr er ikke tillatt i Norge. Se film fra trening av jakthunder med levende byttedyr slik det foregår i enkelte stater i USA (vi advarer mot sterke bilder!): Andre jakt- og fangstmetoder som coyote og racoon utsettes for Merkeklær som bruker viltfangede dyr på sine krager til jakker eller parkaser, bruker ofte coyote (prærieulv) eller raccoon (vaskebjørn). I både USA og Canada er det tillatt med grusomme feller som snarer og fotsaks. I tillegg til dette er det en god del andre metoder som er jaktetisk og dyrevernmessig kritikkverdige: • I Canada og USA er det tillatt med jakt på blant annet coyote (prærieulv) fra luftfartøy som helikopter eller fly. Dette er ikke tillatt i Norge av jaktetiske grunner. • I enkelte stater i USA er det tillatt å bruke giftstoffer (Compound 1080 og Sodium Cyanide M-44) for å drepe blant annet coyote (prærieulv). Bruk av gift for å drepe store rovdyr er straffbart i Norge. Få slutt på dyremishandlingen! Ikke kjøp jakker med pelskant! Et kjent merke som bruker coyote, er Canada Goose. Boikott Canada Goose! Hentet her: http://www.dyrevern.no/artikler/nyheter_om_pels/canada_goose_pels_dyremishandling
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå