Gjest Dallandra Skrevet 14. februar 2008 #1 Skrevet 14. februar 2008 Innimellom bruker jeg helgene til å lage doble porsjoner med middag, for så å fryse ned mat som jeg kan bruke i ukedagene. Det går mye i det samme så jeg vil gjerne ha forslag. Det er et pluss om dere har forslag som jeg kan bruke elgfarse, elghakk (dvs kjøttdeig) eller grytekjøtt (av elg) i, ettersom vi har rikelige mengder av ovennevnte i fryseren. Alt annet mottas også med hakk. Og for å nevne hva vi har i fryseren av ferdige middager nå, eller innimellom pleier å ha: Lasagne Pastasaus Chili con carne lapskaus (laget nydelig lapskaus av pinnekjøttrester) Kjøttkaker (men blir jo så lei, - hva annet kan man lage av farse?)
Gjest Eurydike Skrevet 14. februar 2008 #2 Skrevet 14. februar 2008 Av grytekjøtt av elg må det jo være bra å lage litt kraftige gryter som passer bra om vinteren, feks med sopp og rødvin à la Boeuf bourguignon, sånn som her, eller med rotgrønnsaker, som i denne oppskriften. Ypperlig mat å fryse, og så servere med en god potetmos til. Ellers har jeg liten erfaring med elghakk, men ser for meg at det er såpass mild viltsmak på det at det må kunne brukes til feks krydrede kjøttboller med litt hvitløk og urter i (som kan varmes i tomatsaus til pasta, eller varmes som de er under lokk i panne og spises med ris/bulgur/potetbåter, salat og feks tzatiki). Eller til feks hjemmelagde store burgere. Fiskegrateng vet jeg at mange lager dobbel porsjon av og fryser ned. Supper i alle varianter er også greit å fryse.
Leo Skrevet 14. februar 2008 #3 Skrevet 14. februar 2008 Jeg lager ofte slike store porsjoner og bruker også mye elgkjøtt. Ofte blir det gryteretter etter "innfallsmetoden". D.v.s. at jeg bruner kjøttet, heller over vann, lar det trekke (Naturligvis ganske lenge hvis det er snakk om grytekjøtt. Det meste kan for øvrig brukes som grytekjøtt) og lager saus på kraften. Da bruker jeg det jeg har av passende grønnsaker, f.eks. løk, paprika, bønner og krydder. Elghakk kan du også rett og slett bare lage saus på og servere sammen med ris og evt. en frisk salat. Jeg lager f.eks. også ofte chili på elghakk. P.t. skal jeg f.eks. til med å lage en fajitas-inspirert variant som er tenkt servert i tortillas av en elgstek som aldri kommer til å bli laget til på den tradisjonelle måten. Da strimler jeg kjøttet , bruner det sammen med løk og lar det koke en halvtime eller så i bare akkurat så mye vann at det dekker. Deretter tilsetter jeg krydder, mais, bønner, kikerter og paprika slik at det blir "tørt" nok til å serveres som beskrevet. Som annen mat å fryse ned bruker jeg ertesuppe kokt på salte, røkte svineknoker. Jeg koker også ofte høner og da fryser jeg hønsekjøttet delt i biter ned i kraften og bruker det som basis for enkle supper (Tilsatt en pose frosne lapskausgrønnsaker har man suppelapskaus raskere enn noen kan si "Toro") eller orientalskinspirerte gryteretter, hønsefrikasse (Meljevning, gulerøtter og erter) osv.
Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 15. februar 2008 #4 Skrevet 15. februar 2008 Av farse så kan du lage lunsjkaker. Bare bland farse med f.eks. mais, paprika, kapers osb. Nydelig. Du kan lage pålegg på samme måten. Bland farse med mais, sylteagurk, kapers, mais. Trykk det ned i en brødform og stek det i vannbad. Nydelig på brødskive.
Malama Skrevet 15. februar 2008 #6 Skrevet 15. februar 2008 Så flinke dere er, dette er slikt jeg tenker på, men ikke gjennomfører. Elgkjøtt er ikke det jeg har mest erfaring med, men burgere hadde sikkert vært greit ja. Og ser for meg mang gode gryter, som beskrevet over her. Ellers, hjemmefra, er jeg vant til at "halvfabrikert hjemmelaget mat" i fryseren er basis for supper og lapskaus, fiskegratenger og kjøttpuddinger (ehh, den er jo laget av kjøttdeig, så kan kanskje også lages av elgkjøttdeig?) og pizza (med lite ost, så la vi på mer ost og puttet i ovnen når det skulle spises) Må prøve å bli flinkere å bruke fryseren. (ikke mint å ta UT det som er frosset inn...)
Leo Skrevet 15. februar 2008 #7 Skrevet 15. februar 2008 Av farse så kan du lage lunsjkaker. Bare bland farse med f.eks. mais, paprika, kapers osb. Nydelig. Du kan lage pålegg på samme måten. Bland farse med mais, sylteagurk, kapers, mais. Trykk det ned i en brødform og stek det i vannbad. Nydelig på brødskive. Enig i at det er veldig godt og jeg bruker karbonadedeig av elg til dette også. For at det skal henge sammen og ikke bli for tørt, tilsetter jeg imidlertid ca. 1/4 - 1/3 medisterdeig siden elgkjøttet i seg selv er veldig magert.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2008 #8 Skrevet 15. februar 2008 jeg synes det funker å bruke "bare" elgkjøtt i kaker, men når jeg tenker meg om inneholder sikkert elgkjøttdeig fra butikken svineflesk? Jeg har i hvert fall lagd gode kjøttkaker med egg og potetmel som bindemiddel. Ellers har jeg ikke så mye å bidra med
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå