Gjest Bond Skrevet 14. februar 2008 #1 Skrevet 14. februar 2008 (endret) Så... musikere og nesten-musikere. Er det mangen som spiller noen instrumenter her? Hvilke? Har dere noen ambisjoner å lære noen? Eller kanskje bare drømmer å kunne spille noe? Jeg bare tenkte nå at jeg har så ufattelig lyst å få en piano igjen, sitter her og klør i fingerne og vil klage Spilte for en god del år da jeg var yngre, med musikkteori og historie og alt, av og til på den tiden virket det av og til nesten som en straffe (fordi jeg mistet en del av fritiden), men var gla etterpå. Men har ikke hatt mulighet i det siste årene og har nok blitt litt rustet i fingerne, men savner det så utrolig mye! Men ville gjerne spille noe annet i tillegg. Gjerne gitarr, selv om det er litt klishe-valg, men de er lett tilgjengelig i mange sammenheng. Chello (norsk?) er også noe som hadde vært ufattelig fint å kunne spille. Det er bare noe så elegant med det hele. Endret 14. februar 2008 av mrs_bond
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2008 #2 Skrevet 14. februar 2008 trompet, horn, blokkfløyte.. Holder på å lære å spille piano Gitar kan jeg til husbruk (dvs 3 grep og klarer endel sanger på de ) Kunne tenkt meg å prøve å spille fiolin... trommer hadde vært kjempegøy å spille, det har jeg aldri prøvd men tror jeg klarer å finne skalaen på de fleste instrumenter med tangenter eller ventiler.
*Tausa* Skrevet 14. februar 2008 #3 Skrevet 14. februar 2008 Har spilt i mange år, gikk på musikkskole i hele 11 år og i korps i nesten like mange. Hatet å øve, men det var utrolig artig å spille når man endelig kunne melodien. Kan spille piano, blokkfløyte (iallfall litt utover hviningen fra barneskolen) og mange messinginstrumenter - først og fremst med ventiler, men trombone går også så lenge det ikke er en veldig rask melodi eller at det er krav om veldig rene toner. Noe rusten er jeg selvsagt, siden jeg ikke har spilt på flere år nå. Dessuten kan jeg også noe gitarspilling (KUN til hjemmebruk! ), men det stoppet opp så snart jeg kom til barregrep. Til det er fingrene mine altfor små og svake. Og da kommer jeg ikke særlig langt heller, siden jeg ikke får spilt grepet F. Skulle jeg lært meg noe nytt, måtte det være strengeinstrumenter - og sang (jeg eier ikke stemmekontroll!). Cello hørtes fristende ut, men jeg hadde kanskje valgt bratsj? Problemet er at det høres ut som kattejammer fram til man er ganske dreven, og det tror jeg at jeg verken vil utsette meg selv eller mine omgivelser for. Men skulle et av mine fremtidige barn ønske å lære seg fiolin, tror jeg at jeg vil hive meg på det. (Da må man uansett gjennom kattejammeret. )
Amadea Skrevet 14. februar 2008 #4 Skrevet 14. februar 2008 Jeg begynte å spille fiolin igjen nå i höst etter maaange års pause. Er så glad for at jeg begynte igjen, det er kjempegöy! Jeg går på notekurs også og koser meg masse! :-D Har lyst til å laere å spille gitar. Har konkrete planer om å begynne på kurs til neste höst igjen. Fikk gitar av kjaeresten til jul og klimprer litt på den, men det er ikke så lette å komme i gang uten kurs synes jeg. Skulle gjerne laert å spille piano også, men det er jo en litt större investering... Kanskje senere en gang...
FruLuna Skrevet 14. februar 2008 #5 Skrevet 14. februar 2008 Spiller piano, fiolin og litt gitar. Skulle gjerne kunnet spille slagverk, bassgitar og cello, tverrfløyte, trompet, horn, saksofon og mye mer
Gjest Bond Skrevet 14. februar 2008 #6 Skrevet 14. februar 2008 (endret) Har spilt i mange år, gikk på musikkskole i hele 11 år og i korps i nesten like mange. Hatet å øve, men det var utrolig artig å spille når man endelig kunne melodien. Det finnes musikkskoler i Norge også? Bra å vite, jeg gikk til en selv i hjemlandet mitt, og mine barna skal sannsynligvis også gå til en kanskje her i Norge, i det minst da de er ganske unge og ikke gjør alt for mye opprør ennå Det hjelper jo med alt etterpå - enklere å lære seg språk og alt. Og øving - herregud hvordan jeg hatet det! Spesielt å spille de treningsgreiene - vet ikke helt hva de heter på norsk - hvor du spiller forskjellige dur eller moll opp og ned med begge hender over fire oktaver.. først hele veien opp, da ned, da til midten og da går hendene fra hverandre. Har ikke nærmeste peiling hva det skulle hete på norsk? I tillegg øver du med akkorder osv. Ja da, DE hatet jeg inderlig. Men jeg likte notelesing (?) - der du bare spilte fra notene med en gang. Egentlig - jeg ville gjerne lære meg jazzpiano. Klassisk piano er jo noe helt annet og jeg har blitt spurt et par ganger å spille i et eller annet sted for bakgrunn av noe synging eller noe. Med klassisk bakgrunn er det faktisk ikke så lett, spesielt hvis en er litt rustet også (i tillegg til min frykt å spille i offentlighet, hehehh). Endret 14. februar 2008 av mrs_bond
Anglofil Skrevet 15. februar 2008 #7 Skrevet 15. februar 2008 Spiller litt piano. Har en drøm om å lære meg å spille ordentlig. Mvh Yvonne
Gjest frulou Skrevet 15. februar 2008 #8 Skrevet 15. februar 2008 Spilte fiolin i mange år, men har konvertert til cello. Og så synger jeg (klassisk), men det er kanskje ikke definert som instrument her inne (?). Ellers skulle jeg veldig gjerne kunne spille piano.
Gjest Gjest_Mor_* Skrevet 15. februar 2008 #9 Skrevet 15. februar 2008 I september var det 30 år siden jeg begynte å spille mitt første instrument utenom blokkfløyten på skolen. Jeg kan spille kornett, trompet, baryton, althorn, trombone, saksofon, tverrfløyte, gitar, klokkespill, xylofon, og orgel. Disse instrumentene spiller jeg tålelig bra på, noen bedre enn andre, best på kornett/trompet, dårligst på tverrfløyte. I teorien kan jeg også spille piano, men jeg klarer ikke spille ulike rytmer med høyre og venstre hånd samtidig. Er full av beundring av de som klarer det. Prøvde i over et helt år å få det til, men det gikk ikke! Har veldig lyst til å lære meg å spille enda mye bedre på sax... det er noe så utrolig sensuelt ved den herlige rå alt-sax-sounden.
Gjest *smak* Skrevet 15. februar 2008 #10 Skrevet 15. februar 2008 Jeg kan spille tverrfløyte. Kunne tenkt meg å lære å spille gitar og piano også. Ser så kjekt ut å klimpre på gitaren og små synge til.
Gjest Roxie Hart Skrevet 15. februar 2008 #11 Skrevet 15. februar 2008 (endret) ** Endret 8. januar 2009 av Roxie Hart
Bokormen Skrevet 16. februar 2008 #12 Skrevet 16. februar 2008 Spiller baritonsaxofon i et elitekorps Eier også en altsax og en tenorsax. Kan klimpre på piano, men er ikke spesielt god... hehe
Modern woman Skrevet 16. februar 2008 #14 Skrevet 16. februar 2008 Spiller for det meste gitar. Klarer meg ikke uten gitaren. Putter følelser på papiret og lager låter av dem. Min måte å lufte frustrasjon og gleder på. Klarer meg greit på bass, men vil ikke si at jeg er så veldig flink der at det gjør noe. Men nå spiller jeg ikke for å vise meg frem heller. Spiller for kosens del. Da jeg var yngre var jeg innom kornett, althorn, barriton og altsaxofon i korps. Ble aldri noen reser på noen av disse instrumentene. Fant ut at gitaren var mere min greie. Noe jeg kunne tenke meg å lære er piano. Det ser så utrolig artig ut å spille det.
Aislin Skrevet 16. februar 2008 #15 Skrevet 16. februar 2008 Jeg kan spille gitar, har aldri vært spesielt musikalsk og ga opp håpet i ten-årene. Men nå i voksen alder har en supermusikalsk venninne lært meg å spille gitar, og kunne synge rent ved siden av. Veldig stolt og setter pris på det. Håper jeg klarer å lære meg mer teknisk fingerspill etterhvert, og blir sikrere på gehør. Skulle ønske jeg kunne spille cello eller fiolin.
Gjest *Ulla* Skrevet 16. februar 2008 #16 Skrevet 16. februar 2008 Jeg kan ikke spille noen instrumenter, men ville gjerne lært meg å spille piano og gitar.
Minien Skrevet 18. februar 2008 #17 Skrevet 18. februar 2008 Jeg spiller saxofon i et voksenkorps. Før spilte jeg klarinett, og jeg kan også spille fløyte, trompet, blokkfløyte, trekkspill og piano. Musikk har betydd en hel del for meg i oppveksten, men jeg slet litt med å finne instrumentet som "var meg" - derfor prøvde jeg en god del.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå