Gjest Gjest_Stratos_* Skrevet 13. februar 2008 #1 Skrevet 13. februar 2008 Hei, Er det noen der ute som kan gi meg noen gode tips? Etter mangen års ekteskap er jeg nå alene (alenemor) uten "vennskapskrettset" som jeg hadde da jeg var gift. Nå, et år senere, holder jeg på fra scratch å bygge opp min egen kretts, men har vansker med å komme skikkelig i gang. Jeg har gode venninder som også er single. Kjekke er de, men jeg er litt mett av all prat om Xene osv. Selvfølgelig kunne jeg tenkt meg en kjæreste. Tiden er inne. Å tråle byen etter en hyggelig fyr er ikke min greie, og kontaktsider har jeg også prøvd men, herregud, de er brutale! Så hvor er beste plassen å møte nye folk (med potensiale for romanse også) som er likesinnet? Nå snakker jeg om Stavanger. Hvis noe har gode tips herfra, skrik ut.
Supramundane Skrevet 13. februar 2008 #2 Skrevet 13. februar 2008 Jeg har dessverre ingen konkrete tips, men min erfaring er at man ofte finner "likesinnede" på steder der man utøver fritidsinteresser. Det kan være hva som helst, hobbyer og interesser som du trives med. Da kommer man fort i kontakt med mennesker og har en felles interesse som det kanskje blir naturlig å bygge opp et vennskap rundt. Kanskje det er dette vennskapet som vokser til noe mer, eller det kan være venner av disse nye vennene. Man vet aldri.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2008 #3 Skrevet 14. februar 2008 Jeg har dessverre ingen konkrete tips, men min erfaring er at man ofte finner "likesinnede" på steder der man utøver fritidsinteresser. Det kan være hva som helst, hobbyer og interesser som du trives med. Da kommer man fort i kontakt med mennesker og har en felles interesse som det kanskje blir naturlig å bygge opp et vennskap rundt. Kanskje det er dette vennskapet som vokser til noe mer, eller det kan være venner av disse nye vennene. Man vet aldri. Takker for svaret. Dette høres kanskje litt rart ut, men hvordan skaper man denne kontakten? Etter så mange år med omtrent kun familieliv i fokus, har jeg glemt kunsten av å bygge relasjoner med folk som ikke har en familier tilknyttning. Jeg er en åpen person, som lett kommer i samtale med folk, men det virker som om jeg ikke klarer å skape den "varige" kontakten. Misforstår meg rett. Jeg synes ikke synd på meg selv, men det er høyst frustrerende at jeg ikke klarer å knekke denne koden.
Pusemamma Skrevet 14. februar 2008 #4 Skrevet 14. februar 2008 Det er ikke lett og starte på nytt igjen, det vet jeg. Jeg har bare et par venninner som er single og vet kor vanskelig det å finne flere venner. Det er ikke lett og finne nye venner på byen. Men jeg vet at på Kardinal skal det være litt vokse folk på fredagen. Vet jo ikke hvor gammel du er da. Du kan jo si til gamle enslige venninner at du er lei av alt snakk om x er og at dere må komme dere videre. Er de bitre?? På Garmann er det jo god gang fredag og lørdag men høy musikk gjør jo vanskelig og snakke med andre. Har inntrykk at det er mest sjekking der da. En aen pub som det vanker litt yngre folk (20-30) er jo Newsmann. Tror du mesten bare må rusle rundt og se om du finner en plass som passer for deg. Lykke til
Supramundane Skrevet 14. februar 2008 #5 Skrevet 14. februar 2008 Takker for svaret. Dette høres kanskje litt rart ut, men hvordan skaper man denne kontakten? Etter så mange år med omtrent kun familieliv i fokus, har jeg glemt kunsten av å bygge relasjoner med folk som ikke har en familier tilknyttning. Jeg er en åpen person, som lett kommer i samtale med folk, men det virker som om jeg ikke klarer å skape den "varige" kontakten. Misforstår meg rett. Jeg synes ikke synd på meg selv, men det er høyst frustrerende at jeg ikke klarer å knekke denne koden. Den slags kontakt tror jeg er noe som skjer av seg selv. Men det er klart, man får ikke en varig kontakt med alle man møter. Noen fungerer man jo bedre sammen med enn andre. Å møte folk generelt gjennom fritidsinteresser er en god idé, så er det jo uant hva som kan komme ut av det!
Gjest barelillemeg Skrevet 14. februar 2008 #6 Skrevet 14. februar 2008 Nå vet jeg ikke hvor gammelt barnet/barna dine er, men dersom de er små kan en prøve å bygge et nettverk via deres venner. Er det noen av foreldrene i klassen/fotballen eller svømmingen som virker OK kan en prøve å ta kontakt. Kanskje invitere over til uformell middag eller kaffe en dag. Dersom du ha ekstra energi kan en involvere seg i ulikt frivillig arbeid - både Røde Kors, Amnesty og lignende humanitære organisasjoner har bruk for frivillige! En må være litt utadvent og 'pågående' - i positiv forstand - for å finne nye venner. De aller fleste synes det er hyggelig å bli invitert, men utrolig mange kvier seg for å gjøre det, av fare for å virke pågående! Så snakker du om kontakt - og skape varig kontakt, og her må en vel gi for å få - en må gi litt av seg selv for å få andre til å åpne opp selv. Gode vennskap kjennetegnes av åpenhet, så en må komme seg over stadiet der en snakker om været og hverdagslivet. Dette kommer selvfølgelig gradvis, men en må være oppmerksom på det. Jeg har selv el klart bilde av å være tenåring/nesten voksen. jeg satt i et familieselskap og snakket med tanten min, og plutselig merket jeg at vi hadde en samtale - jeg oppdaget at tidligere var de de voksne som hadde stilt spørsmål, og jeg hadde bare svart... Jeg ble mer oppmerksom etter det på at en samtale drives frem av begge parter - og at ingen gidder å snakke med meg dersom jeg ikke gir tilbakemelding (de som gjør det er jeg generelt ikke interessert i å tilbringe for mye tid med - de er bare slitsomme...) Håper det ordner seg for deg!
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2008 #7 Skrevet 14. februar 2008 Det er ikke lett og starte på nytt igjen, det vet jeg. Jeg har bare et par venninner som er single og vet kor vanskelig det å finne flere venner. Det er ikke lett og finne nye venner på byen. Men jeg vet at på Kardinal skal det være litt vokse folk på fredagen. Vet jo ikke hvor gammel du er da. Du kan jo si til gamle enslige venninner at du er lei av alt snakk om x er og at dere må komme dere videre. Er de bitre?? På Garmann er det jo god gang fredag og lørdag men høy musikk gjør jo vanskelig og snakke med andre. Har inntrykk at det er mest sjekking der da. En aen pub som det vanker litt yngre folk (20-30) er jo Newsmann. Tror du mesten bare må rusle rundt og se om du finner en plass som passer for deg. Lykke til Over 40, og i min beste alder :-). Og, ja, Garmans er et kjøttmarked...unnskyld de som liker seg der....Ja, jeg får rusle litt. Takk for tipsene.
Gjest Jente37 Skrevet 15. februar 2008 #9 Skrevet 15. februar 2008 Hei. Jeg føler med deg. Er i samme situasjon selv. Kom tilbake fra 15 år i utlandet og måtte bygge opp helt ny sosialkrets helt fra bunnen av. Knallhardt arbeid. Det har tatt meg de siste 4 år... Helt enig med ett av tipsene her at fritidsklubben/interesser er det beste stedet for å bygge vennskap. (spesielt på min alder. Er laaaangt forbi sjekke-hysteriet på kjøttmarkedene!) Det funket for meg å bygge vennskap opp rundt hobbyen. Men det er knallhard arbeid. Jo eldre du er, jo hardere er det. For alle har "nok" med seg og sine venner og single damer i sin beste alder er ansees gjerne en "trussel" for etablerte par. Heldigvis for meg er min hobby en typisk mannsdominert hobby, og dermed lettere for meg å komme i kontakt med menn. Det går fint an å etablere et vennskap med dem. Ikke alle er på sjekker'n! Lykke til:)
Gjest Gjest_ mann 34 Skrevet 15. februar 2008 #10 Skrevet 15. februar 2008 Jeg anbefaler Cardinal. Synes det er en fin plass for folk i alle aldre, men kanskje mest dem over tretti. Jeg liker også Garman men aldri på en fredag eller lørdag. Da er det ikke mulig å snakke med noen der inne. Jeg og en kompis pleier å ta en kaffe på byen av og til og da er det Garman, Newsman, Nåløyet eller Cardinal som gjelder. Skal du absolutt ut i helga så er Cardinal den plassen der det er best vil jeg si.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå