Gå til innhold

Bilstol 9-18/25 kg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er på tide for oss å kjøpe ny bilstol, men er litt usikker på om jeg skal investere i overkant av 3000 kr for en kombi som man kan ha både bakovervendt og forovervedt...

En bare bakovervednt bilstol koster bare 1990, og jeg vil nødig bruke 1000 kr ekstra om det ikke vil være noe problem å få henne til å sitte bakovervendt til hun er 18 kr/4 år.

Kunne tenke meg å høre andres erfaring med begge typer stol, og om dere har hatt problemer med at barnet ikke vil sitte bakover.

Lurer også på hvilket merke dere anbefaler eller råder meg i mot. Har sett på acta graco, maxi cosi og be safe.

Skrevet

Vi kjøpte nettopp Britax two-way elite til ca. 1900,-. Salg på Barnas hus. Så det finnes to-veis-stoler til den prisen også, men det er mulig du må følge litt med på tilbud og sånn.

Vi prøvde også Besafe Izi Combi, og den var også veldig fin (barnet får sitte ganske høyt), men den kostet 6-700 mer på salg, så vi valgte den billigste. Er fornøyd med Britax-stolen.

DVD-spiller er effektivt for barn som ikke liker å kjøre bakovervendt (eller som ikke liker å kjøre bil i det hele tatt)....

Skrevet (endret)

Jeg ville kjøpt et rent bakovervendt sete!

For hvis du først skal snu barnet er det best med en stol som bruker bilens egne seler, siden belastningen på nakken i en evt. kollisjon blir mye mindre da!

Britax har veldig gode seter, og det er jo et pluss at de går til 25kg, så kan man bruke de så lenge de passer! De er som regel litt mer romslige også, sånn at ikke ungen vokser ut av de når h*n er 2år, og du ender opp med å kjøpe enda ett sete!

Maxi cosi sitt tar ganske stor plass i bilen, og besafe sitt er ganske kronglete å montere...

Endret av Cathie
Skrevet

Vi har Britax Hi-way, som er rent bakovervendt.

Ville ha rent bakovervendt rett og slett for ikke å bli fristet til å snu det for tidlig.

Hvis det ikke blir høylytte protester, så blir han sittende bakovervendt til han er 4 år. (Evt. til en lillebror/lillesøster må overta setet hans.)

• 1 måned senere...
Skrevet

*dytter*

Vi har også begynt å planlegge nytt bilsetekjøp. Flere innspill???

Skrevet

Jeg har jobbet med salg av barneutstyr en stund. Det er svært sjelden en kan bruke bilseter helt opp til øverste vektklasse. Barna blir fort for store (lange) for setene. Det blir trangt i bakovervendte seter. Men når dette er sagt, anbefaler jeg selvsagt å ha barnet bakovervendt så lenge som overhodet mulig!

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Det er jo ikke noe problem at barnet sitter med bøyde ben, så sånn sett kan bakovervendte seter brukes opp til max-grensen. Det er først hvis barnet er for lang i ryggen at det er et reelt problem.

Bøyde bein er ikke farlig. Brukket nakke - når barnet sitter i forovervendt sete og får for stor belastning på nakken i en frontkollisjon - DET er farlig.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=775450

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...