Gå til innhold

Hvordan vaske laminat-gulv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler meg litt n00b her...

Nettopp flyttet inn i nytt hus.. Med laminatgulv..

HVORDAN skal jeg vaske det, uten at det blir flekkete? Brukte vann med litt grønnsåpe i..

Selvsagt bruker jeg minst mulig vann for å ikke ødelegge det. MEN! Det blir matt og flekkete.. VELDIG frustrerende. Noen som har noen tips?

Fins det noe man kan "bone" gulvet med? Regner med at vanilg gulvboning ikke vil fungere på laminat?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har laminat på stuegulv og kjøkkengulv... Bruker Biiiittelitt avskemiddel i vannet og vrir tuen GODT før jeg vasker... Vi bruker Jifs moppesystem... Man kan også bruke en skvett zalo. Bør være lite vaskemiddel ellers blir gulvet fort flekkete... Det tåler jo heller ikke vann..

:wink:

Skrevet

Stort sett støvsuger jeg gulvet, vasker bare en gang iblant når jeg ser det trengs. Jeg bruker mopper fra ENJO, og bruker minimalt med kaldt vann (sprayer på med sprayflaske).

Skrevet

Ikke bruk grønnsåpe på laminatgulv, det blie bare skjoldete og stripete.

Bruk heller minimalt med vann og en liten dæsj med zalo.

Det beste er faktisk tørrmopp og flekkvasking. Laminatgulv er egentlig ikke vanskelig å holde rene, for flekkene setter seg ikke på samme måte som på f.eks parkett.

Jeg bruker vanligvis støvsuger og tørrmopp. Når det er mye flekker bruker jeg en fuktig våtmopp.

Skrevet

Hadde en flink hjemmehjelp i forbindelse med sykdom som helte halve bøtta utover laminatgulvet og tørka opp etter på. Resultatet er sore sprekker i gulvet. Jeg synes det beste er å fukte en mopp og vaske gulvet, evt. spraye forsiktig litt vann utover før en mopper. Det skallite til før enskader gulvet.

Skrevet

Vi bruker bare tørrmopp. Tar vekk flekker med fuktig klut, og tørker skikkelig av etterpå.

Skrevet

Ahh.. Takk for svar!

Tror jeg må forsøke zalo neste gang.

Problemet med gulvet er at det er HELT glatt.. Derfor vises det veldig godt om noen går f.eks. barbeint over gulvet(Masse fettflekker).

Nå måtte jo gulvet vaskes grundig da. Vi har nettopp flyttet inn;)

Bruker JIF våtmopp/tørmopp... Herlig sak..

Foresten.. Ingen som vet om det fins noe boningsopplegg til laminat? Får stikke innom maxbo og spørre dem..hmm..

• 8 år senere...
Skrevet

Takk for gamle tråder! :) Nå skarre vaskes;)

Skrevet

Gammel tråd, men jeg bruker vann med grønnsåpe før jeg går over gulvene med bare vann - da blir det ikke matt og skjoldete. Om gulvene ikke trenger skikkelig vask bruker jeg Jif våtmopp og sprayflaske med bare vann.

Skrevet

Jeg bruker bare sprayflaske med bittelitt ajax og vann og sprayer over. Helt slutt på skjoldene her! :)

Skrevet

Jeg bruker bare sprayflaske med bittelitt ajax og vann og sprayer over. Helt slutt på skjoldene her! :)

Gjest Spinell
Skrevet

Bruk i alle fall ikke grønnsåpe. Den legger bare en matt, støvsamlende film over laminatet, og egner seg ikke til annet enn ubehandlede tregulv, selv om produsenten påstår noe annet.

På mine laminatgulv (har kun laminat på soverommene) bruker jeg tørrmopp. Er det flekker, bruker jeg samme metode som kirstiJ.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...