Gå til innhold

Lav karbo, noen gode råd?

Anbefalte innlegg

Gjest trude.lutt
Skrevet

For to uker siden var jeg på et seminar om sykdomsmestring og livsstilendring. Ble inspirert til å prøve å kutte med på karbo og øke protein inntaket, men det er så mye info og motstridene info at jeg blir litt forvirret.... :forvirret:

Det jeg trenger er gode råd på gode protein kilder, og litt om hva jeg kan spise av karbo(trege) Skal kjøpe meg noen GI-bøker på Mammut-salget, og ta meg en tur på biblioteket i dag.

Råd mottas med takk!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
For to uker siden var jeg på et seminar om sykdomsmestring og livsstilendring. Ble inspirert til å prøve å kutte med på karbo og øke protein inntaket, men det er så mye info og motstridene info at jeg blir litt forvirret.... :forvirret:

Det jeg trenger er gode råd på gode protein kilder, og litt om hva jeg kan spise av karbo(trege) Skal kjøpe meg noen GI-bøker på Mammut-salget, og ta meg en tur på biblioteket i dag.

Råd mottas med takk!!!!!

Bønner er en god kilde til proteiner (og fiber, tror jeg).

Skrevet

Hei!

Hvis du er redd for å ikke få i deg nok proteiner er det mulig å kjøpe "ren" protein slik at du kan lage deg en shake.

Den beste kilden til protein er kjøtt. Magert kjøtt som kylling kalkun er utmerkede proteinkilder. Og de karbo hydratene du etterlyser er stort sett å finne i de fleste grønnsaker.

I tillegg vil jeg anbefale kesam og cottage cheese som to proteinrike og sunne mellommåltider.

v

Skrevet

Hei!

Hvis du er redd for å ikke få i deg nok proteiner er det mulig å kjøpe "ren" protein slik at du kan lage deg en shake.

Den beste kilden til protein er kjøtt. Magert kjøtt som kylling kalkun er utmerkede proteinkilder. Og de karbo hydratene du etterlyser er stort sett å finne i de fleste grønnsaker.

I tillegg vil jeg anbefale kesam og cottage cheese som to proteinrike og sunne mellommåltider.

v

Gjest trude.lutt
Skrevet

Tror ikke jeg klarer å kutte ut alt av brød,knekkebrød. Hva med rugbrød og ryvita knekkebrød?

Og fullkorspasta? Litt?

Skrevet
Tror ikke jeg klarer å kutte ut alt av brød,knekkebrød. Hva med rugbrød og ryvita knekkebrød?

Og fullkorspasta? Litt?

Når du først skal spise brødvarer, så er det viktig at de er så grove som mulig og gjerne inneholder mye fiber.

Skrevet

Tunfisk på boks er nesten utelukkende proteiner.

Skrevet

Slik tungt Vollkornbrot - lav GI, eller?

Skrevet

Man trenger ikke kutte ut alt av brød, det handler om å finne en balanse. Karbohydrater gir god energi, og kroppen noe å leve på slik at den ikke går i sparemodus.

Men som blir nevt. Kutt ut alle "unødvendige" karbohydrater. Velg grovt, velg uten uten sukker, og velg fullkorn i f.eks. pasta. Da har du kommet veldig langt.

Du forteller ikke helt målet ditt. Er det å gå ned i vekt eller _?

Skrevet

Husk at uansett hva du gjør, så ikke velg en livsstil som du ikke vet du vil leve med resten av livet.

Legg deg på en livsstil du liker. Som Kptpower skriver, så handler det om å finne en balanse. :)

Gjest Gjest_Clarissa_*
Skrevet

Sjekk lavkarbo.no, der er masse info.

Gjest trude.lutt
Skrevet

Målet mitt er først og fremst bedre helse, har lavt stoffskifte og går på medisiner for dette. Har også prob. med insulinnivået i kroppen. Vil gjerne forebygge diabetes.

Videre hadde det ikke gjort noe å gå ned ganske mange kilo, men der har jeg som mål 1 kg pr mnd.

Takk for gode råd! :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...