Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2008 #1 Skrevet 12. februar 2008 Hva er vanlig ukelønn/månedslønn ( fra familien) å gi en 16 åring ? Er 700,- pr mnd en ok sum ? Hva bør hun bruke disse pengene på ? Hvor mange plikter i hjemmet bør inngå hver måned? Tips??
Gjest Mayamor Skrevet 12. februar 2008 #2 Skrevet 12. februar 2008 Det kommer ann på flere ting: Hva skal lommepengene dekke? Mobil? Klær? Kino/teater/konsert? Buss? Nå har ikke jeg like stort barn som deg, men vi gir 14 åringen 100,- i uken. Da må hun sette matboksen og drikkeflasken på plass, klær i skittentøyet, dekke på/av bordet når vi spør, ta med posten på vei hjem fra skolen, lage middag en dag i uken, støvsuge en gang i uken og rydde rommet sitt en gang i uken. Passe lillebroren sin, jobbe dugnad etc får hun ekstra betalt: 40,- i timen. Vi betaler fotballkontigent, sessongkort i alpinannlegget, ski/skøyer/sykkel/etc, mobiltelefon, klær og buss. Skal hun på kino eller vil ha noe ekstra klær el - sparer hun til dette selv. Vi har forsøkt med ulike summer og oppgaver, så en endelig evtale er ikke dette da barna er i stadig endring...
Villa2000 Skrevet 13. februar 2008 #3 Skrevet 13. februar 2008 Jeg lurer selv på dette. Min sønn er kun 10 (11 om en mnd) men får i dag 50 kroner i uka. Han trenger da kun å hjelpe til med det som han har lyst, i tillegg til å re sengen sin og holde rommet i noenlunde orden. Et vennepar av meg gir sin sønn på 11 år 500 i måneden. Men det er da innbefattet at han må spare halvparten på bok. Er usikker men tror jeg får se det ann. Vil jo ikke være kjip heller
Gjest StearinPikken Skrevet 13. februar 2008 #4 Skrevet 13. februar 2008 Som sagt kommer det ann på hvor mye de 700 kr skal dekke. 700 kr går fort, spesielt m det skal dekke klær i tillegg til sosiale sammenkomster. Er det derimot bare det sosiale som skal dekkes er det nok.
Lillros Skrevet 14. februar 2008 #5 Skrevet 14. februar 2008 Hva er vanlig ukelønn/månedslønn ( fra familien) å gi en 16 åring ? Er 700,- pr mnd en ok sum ? Hva bør hun bruke disse pengene på ? Hvor mange plikter i hjemmet bør inngå hver måned? Tips?? Jeg hadde ukeplan, jeg. Fra mandager til fredager. Helgene var fri. Feks: Mandag - Støvsuge huset Tirsdag - Vaske over gulvene Onsdag - Ta kjøkkenet (dekke på,dekke av og rydde opp) Torsdag - Vaske badet Fredag - Rydde rommet Husker ikke jeg helt, men jeg gjorde ihvertfall noe hver dag. Si jeg feks hadde 100 kr uken, da fikk jeg 20 kr dagen. Så vis jeg ikke gjorde pliktene mine en dag eller fler, da mistet jeg de pengene, ergo mindre mnd lønn. Da lærte jeg også at man må jobbe for de pengene man sku få, at det ikke bare var å få penger selvom jeg av og til ikke gjorde pliktene mine. Er en grei og rettferdig plan.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2008 #6 Skrevet 14. februar 2008 Da jeg var 16 år (dette er nå faktisk 16 år siden også *hjelp*) fikk jeg 1200kr pr mnd. Dette skulle dekke "alt" (klær, fornøyelser osv). I tillegg fikk jeg som regel klær (større ting: jakker, kanskje ski osv) til bursdag og jul. For dette måtte jeg vaske to bad og et kjøkken + holde orden på rommet hver uke. Jeg vasket også egne klær. Kommer fra en vanlig arbeiderfamilie.. (les: lønninger som iallefall ikke var over snittet). Vet ikke hva som er vanlig nå om dagen.. Men dersom 800,- skal dekke "alt" er det kanskje litt knapt i dag? (men det er vel et mindre forbruk hos gutter enn jenter da:-) )
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2008 #7 Skrevet 14. februar 2008 Sønnen er på samme alder og får 400 kr mnd + mobilabonnement + busskort. Det er ingen plikter knyttet til pengene. Det han gjør i huset og ellers er vanligvis ikke forbundet med en form for betaling. Klær og større fornøyelser bekoster jeg. Også dersom han bl.a. skal på kino, konserter mm med venner (skjer ikke ofte). Vet at det er knapt, men det er derfor jeg sponser dyrere fornøyelser. Er alene med ham og inntekten min er heller lav.
Matty Skrevet 16. februar 2008 #8 Skrevet 16. februar 2008 Jeg er naa 17 og fikk aldri faste penger foer jeg fikk stipend fra laanekassen. Jeg bodde skikkelig paa landet, saa kinobesoek eller cafe henging var det helelr lite av. Den ordningen som fungerte godt for meg var penger mer naar jeg trengte det av foreldrene mine. Jeg fikk penger til by-turer, sko eller hva det maatte vere. Og saa betalte de telefonen min. Noen mener det gjoer at man ike faar oekonomisk styring, tror det fungerer greit. Kanskje dette kan vaere ett alternativ, saa vet dere litt hva som trengs.
Cienna Skrevet 16. februar 2008 #9 Skrevet 16. februar 2008 Nå har ikke jeg barn, men jeg vil nok heller gi barna mer penger etter behov...hva er det en tenåring trenger penger til egentlig? Vi brukte det bare til brus og skoleboller...røyk for de som røykte... Vil heller kreve at barnet holder orden på rommet sitt og hjelper til når det trengs, men ellers så vil jeg heller gi dem penger når jeg vet hva pengene skal gå til....
Gjest Gjest_Petronella_* Skrevet 16. februar 2008 #10 Skrevet 16. februar 2008 Jeg hadde ukeplan, jeg. Fra mandager til fredager. Helgene var fri. Feks: Mandag - Støvsuge huset Tirsdag - Vaske over gulvene Onsdag - Ta kjøkkenet (dekke på,dekke av og rydde opp) Torsdag - Vaske badet Fredag - Rydde rommet Husker ikke jeg helt, men jeg gjorde ihvertfall noe hver dag. Si jeg feks hadde 100 kr uken, da fikk jeg 20 kr dagen. Så vis jeg ikke gjorde pliktene mine en dag eller fler, da mistet jeg de pengene, ergo mindre mnd lønn. Da lærte jeg også at man må jobbe for de pengene man sku få, at det ikke bare var å få penger selvom jeg av og til ikke gjorde pliktene mine. Er en grei og rettferdig plan. Men så lærte du også å ikke gjøre noe hjemme uten å få betalt for det. Mine sønner har fått penger når de trenger det .. også hjalp de til når jeg bad om det .. Slik har jeg hatt det frem til de ble 16-17 år - da har de skaffet seg ekstrajobb selv ..
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2008 #11 Skrevet 16. februar 2008 15-åringen får 950 kroner i måneden som skal dekke klær/buss/fritid/mat hvis hun ikke lager niste + 400 kroner mobiltlf. Hun velger selv hvordan hun vil disponere pengene. Hun passer lillebror når jeg jobber kveldsvakt. Får ikke betalt for husarbeid. Hun har egen konto med minibankkort. Synes det er viktig at hun lærer å styre økonomien før hun flytter for seg selv.
Skrika89 Skrevet 16. februar 2008 #12 Skrevet 16. februar 2008 (endret) Jeg fikk 1200 kr i mnd fra jeg begynte på ungdomsskolen til jeg fikk stipend, dette skulle dekke: klær, mobil, kino, ungdomsklubb o.l. Mamma betalte buss eller hentet selv. Dette fungerte fint for meg og jeg hadde nok penger til det som det skulle brukes til. Det ble en viktig erfaring for meg å disponere penger før jeg flyttet for meg selv. Jeg måtte rydde rommet mitt, hjelpe til med helgevasken og ta kjøkkenet 2 ganger i uken. Endret 16. februar 2008 av Stine=)
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2008 #13 Skrevet 16. februar 2008 hva er det en tenåring trenger penger til egentlig? Til å lære å holde orden på økonomien. Det er fullstendig galskap å sende en 18-åring ut i verden uten at h*n har erfaring med å forvalte penger. Denne dimensjonen mister man helt hvis man bare får penger etter behov.
Lillros Skrevet 16. februar 2008 #14 Skrevet 16. februar 2008 Men så lærte du også å ikke gjøre noe hjemme uten å få betalt for det. Og det vet du siden du bodde hos oss? Nei! Jeg fikk penger når det var større ting jeg trengte. Jeg har uansett lært at man må jobbe for det man tjener, og det er faktisk en deilig følelse. Jeg vet ikke hvordan DU hadde det, men jeg og min søster vokste så og si opp i barne og ungdomstiden alene med våres mor. Og med sååå store utgifter som hun hadde, og med sååå trang økonomi, så syntes JEG at det var en RETFERDIG løsning på mine arbeidsoppgaver, men lykke til videre liksom!
Gjest Gjest_Petronella_* Skrevet 16. februar 2008 #15 Skrevet 16. februar 2008 Og det vet du siden du bodde hos oss? Nei! Jeg fikk penger når det var større ting jeg trengte. Jeg har uansett lært at man må jobbe for det man tjener, og det er faktisk en deilig følelse. Jeg vet ikke hvordan DU hadde det, men jeg og min søster vokste så og si opp i barne og ungdomstiden alene med våres mor. Og med sååå store utgifter som hun hadde, og med sååå trang økonomi, så syntes JEG at det var en RETFERDIG løsning på mine arbeidsoppgaver, men lykke til videre liksom! Joda - jeg måtte også jobbe for pengene .. men det var ikke hjemme .. det måtte jeg hjelpe til uten å få lønn. Og for meg var det så riktig for meg at jeg valgte å gjøre akkurat det samme da mine sønner vokste opp. De måtte lære seg å gjøre ting hjemme når de ble spurt - selvom arbeidet ikke ble målt i kroner og øre. Jeg fikk meg jobb ved siden av skolen fra jeg var 16 år - det samme har omtrent guttene mine gjort også .. På den måten tjente de sine egne lommepenger - men har hjulpet til hjemme så lenge de har bodd her allikevel.
Lillros Skrevet 17. februar 2008 #16 Skrevet 17. februar 2008 Joda - jeg måtte også jobbe for pengene .. men det var ikke hjemme .. det måtte jeg hjelpe til uten å få lønn. Og for meg var det så riktig for meg at jeg valgte å gjøre akkurat det samme da mine sønner vokste opp. De måtte lære seg å gjøre ting hjemme når de ble spurt - selvom arbeidet ikke ble målt i kroner og øre. Jeg fikk meg jobb ved siden av skolen fra jeg var 16 år - det samme har omtrent guttene mine gjort også .. På den måten tjente de sine egne lommepenger - men har hjulpet til hjemme så lenge de har bodd her allikevel. Har hjulpet til jeg og, uten å få penger av det! Er ikke akkurat som jeg hadde ukeplan til jeg var 18 heller da Dessuten så slapp min mor å SPØRRE meg om å gjøre ditten eller datten, jeg så selv hva min mor trengte hjelp til
Gjest Gjest_Petronella_* Skrevet 17. februar 2008 #17 Skrevet 17. februar 2008 Ja, jeg hadde vel heller ikke ventet annet fra det holdet Her på KG er de fleste barn og unge langt over det som er normalt i min omgangskrets. At jeg har måttet spørre mine sønner om hjelp til ting gjør meg absolutt ingenting - for meg har det vært viktigst at de har prioritert skolen ..
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2008 #18 Skrevet 17. februar 2008 Nå har ikke jeg barn, men jeg vil nok heller gi barna mer penger etter behov...hva er det en tenåring trenger penger til egentlig? Vi brukte det bare til brus og skoleboller...røyk for de som røykte... Vil heller kreve at barnet holder orden på rommet sitt og hjelper til når det trengs, men ellers så vil jeg heller gi dem penger når jeg vet hva pengene skal gå til.... En del av det å bli voksen er å lære å forvalte pengene sine selv. Dessuten gir det litt uavhengighetsfølelse å kunne være med kompisene på butikken i matfri eller på kino uten at man må hjem først og spørre om penger. Så lenge ungdommen ikke bruker pengene på rusmidler eller andre skadelige ting ser jeg ikke helt vitsen med å være overkontrollerende, man gjør da bare ungene en bjørnetjeneste om man ikke lar dem bestemme litt selv når de begynner å bli store.
Rosalie Skrevet 17. februar 2008 #19 Skrevet 17. februar 2008 (endret) Jeg har aldri fått fast ukelønn, men fått penger når jeg har trengt det. Da jeg var 15 fikk jeg min første jobb som ryddehjelp i butikk. 3 timer annenhver lørdag, 50 kr/timen. Men da tjente jeg meg 300 kr/måneden som var MINE penger. I tillegg betalte foreldrene mine fritidsaktiviteter og utstyr jeg trengte i forbindelse med det, klær og sportsutstyr jeg trengte, samt at jeg fikk penger dersom jeg skulle noe veldig spesielt. For øvrig hadde det ikke vært noen vits å basere ukelønn til meg basert på husarbeid - da hadde jeg vært konstant pænglaus. Hatet nemlig å hjelpe til i huset, og snek meg unna så godt jeg kunne. Endret 17. februar 2008 av Wadjet
tingeling Skrevet 17. februar 2008 #20 Skrevet 17. februar 2008 litt bakgrunns info: Jeg fikk fast månedslønn som skulle dekke klær fra jeg var 14. Før det fikk jeg ukepenger. Pengene jeg fikk var nok til klær og en kinotur eller to. Begynte også å jobbe når jeg var 14, så jeg hadde penger som jeg disponerte selv. Husker at jeg syntes det var kjempe flaut/pinlig at kjæresten jeg hadde når jeg var 15 måtte gå til moren sin og spørre om penger når vi skulle på kino. Kommer selv til å begynne med ukepenger til sønnen min så fort an blir gammel nok til å få et forhold til at han ønsker seg noe fra lekebutikken. Å lære å spare til noe er viktig. Aner ikke hva summen kommer til å bli, men det bør være nok til at det er realistisk at han kan spare til noe han har lyst på. Regner med at kravet for å få ukelønn blir at han rydder rommet sitt. Husarbeid utenom det er et bidrag til fellesskapet, men kan kanskje belønnes med en tur til svømmehallen etter en bra uke? tingeling
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå