Gjest Ssjanten Skrevet 29. april 2003 #1 Skrevet 29. april 2003 Jeg og samboeren min tenkte vi skulle ha en koselig lørdagskveld hjemme til helgen, med god mat og en flaske med rødvin til. I frysen har vi en fin torskefilèt jeg har lyst å lage noe godt av. Så det jeg lurer på er om noen har en oppskrift på en god torskerett som passer til rødvin, og forslag til hvilken rødvin som passer best. Har en flaske Castillo Perelada stående, men vet ikke om den er god til fisk.... Noen som har noen ideer til meg?
Gjest Tristessa Skrevet 30. april 2003 #2 Skrevet 30. april 2003 Ikke lag fisk, vær så snill. Kjøp heller inn biffdeig og spis biff tartar, det er skikkelig lørdagsmat for min del. Fersk hakket sjalottløk til, rå eggeplomme, nykvernet svartpepper oppå og alt det hjertet begjærer ved siden av. Fisk hører ikke sammen med rødvin, dessverre. Nordmenn har en greie på det å drikke rødvin til ALT, og jeg lurer egentlig på hvorfor, ettersom det finnes utrolig mye deilig hvitvin å meske seg med. Det er en uting å drikke rødvin til alt, særlig siden det "kveler" smaken til maten. Kan du ikke kjippe en tur nedom polet og spørre om de har noe å anbefale? Til torskeretten: da det forrige kongelige bryllupet fant sted, innså pappan min at vi kom til å sitte naglet ved tv'en alikvel, så da var det bare å lage tv-mat med en vri. Det han gjorde da var å lage "pakker" av aluminiumsfolie, som han la torsk, ulike friske grønnsaker i og hadde ferske urter på som han pakket inn og lot ligge i ovnen, temperatur og tid avhenger av filetens tykkelse. Ikke bare tv-mat, det er også svært godt. Prøv vårløk, strimlede gulrøtter, fennikkel eller det som måtte være av interesse (alt går) og det som kanskje høres rarest ut - en skive røkelaks, som setter god smak. Ved senere eksperimenter har vi kommet frem til at 50/50 laks og torsk ikke bare ser lekkert ut, men også smaker svært godt. Bare ikke glem hvitvinen til...
Tusenfryd Skrevet 30. april 2003 #3 Skrevet 30. april 2003 Rødvin går helt fint til torsk! Baccalao for eksempel. Man MÅ ikke spise torsk kun trukket og med smør og potet. Torskefilet kan ikke bli baccalao - MEN du kan la deg inspirere, og legge den i en ildfast form med olivenolje. Så heller du over knuste tomater, krydre med paprika og litt tabasco eller chili, salt og pepper. Hakk hvitløk og strø over. Liker dere oliven, kan dere legge på det også. La dette dette putre i stekeovnen - tja... si 180-200 grader i hvert fall en halvtimes tid - kanskje en time...? Server med brød og salat til. Og kooooos dere med rødvinen til.
Gjest Tristessa Skrevet 30. april 2003 #4 Skrevet 30. april 2003 Neeeiii... Rødvin går ikke... Norge er det eneste landet på hele kloden som har fått for seg at rødvin går til fisk. Til nøds bacalao, men likevel... :cry:
Tusenfryd Skrevet 30. april 2003 #5 Skrevet 30. april 2003 Går ikke og går ikke - hvem har bestemt hva jeg liker da? Noen liker rødvin til fisk - andre ikke. Jeg liker visse typer rødvin til visse typer fisk - ikke all rødvin til torsk eller fisk - men jaggu meg ikke alle typer øl eller hvitvin til enkelte retter heller. Smak og behag. Og jeg mener at en lett rødvin til torsk med tomatsaus (baccalao eller noe annet) går helt fint - det liker jeg i hvert fall. Om andre synes det er usmakelig er vel det strengt tatt ikke mitt problem - eller min interesse... Jeg drikker like gjerne øl og akevitt til baccalao - men det er en annen diskusjon.
Gjest gjest1 Skrevet 30. april 2003 #6 Skrevet 30. april 2003 Ærlig talt Tristessa. Selv en av våre fremste vineksperter, Toralv Bølgen anbefaler rødvin til torsk. Det er jo opp til hver enkelt hva men liker og ikke liker. En enkel rett med filet av torsker å lage den i pakker. Min favoritt er med fennikkel og lime. Til to trenger du: 1 fennikkel skåret i strimler. 2 sjalottløk i strimler 1 lime oliven olje eller smør. Filet av torsk eller annen fisk. ( både rød og hvit fisk er god i denne) To store ark med aluminiumsfolie. Fordel fennikkelen i bunnen legg fisken oppå riv over skallet av limen og skvis på saften av den. Hell over litt oliven olje og strø på litt salt og pepper. oljen og limesaften blir god dressing/saus. Brett til en tett pakke og stek i ovnen i 15-20 min på 225 grader. Server med ris eller poteter til.
'Lilly' Skrevet 30. april 2003 #7 Skrevet 30. april 2003 Fisk hører ikke sammen med rødvin, dessverre. Nordmenn har en greie på det å drikke rødvin til ALT, og jeg lurer egentlig på hvorfor, ettersom det finnes utrolig mye deilig hvitvin å meske seg med. Det er en uting å drikke rødvin til alt, særlig siden det "kveler" smaken til maten. Eh....... Rødvin og torsk går meget godt sammen. Trodde det var allmennkunnskap, jeg............ Det jeg synes er en "greie" med nordmenn er at "RØDVIN SKAL TIL KJØTT, OG HVITVIN TIL FISK"....... DET er en myte det..........
Gjest Tristessa Skrevet 30. april 2003 #8 Skrevet 30. april 2003 Dere får "ærlig talt"-e meg så mye dere bare vil - jeg står på mitt. Det er en typisk norsk ting å måtte ha rødvin til alt.
Gjest Kinga Skrevet 30. april 2003 #9 Skrevet 30. april 2003 Vinen du nevner har jeg ikke vært borti, men generelt vil jeg si at lette, f.eks. italienske, rødviner passer svært godt til torsk. En "snill" vin uten for mye særpreg, ikke for fruktig, ikke for eiket, men et eller annet midt imellom. Liker best kokt torsk og poteter med f.eks. Sandefjordsmør til, eller fiskelever kokt i fløte og eddik - og fiskerogn til! Nam! Brokkoli og gulrøtter til også. Vibeke
'Lilly' Skrevet 30. april 2003 #10 Skrevet 30. april 2003 Dere får "ærlig talt"-e meg så mye dere bare vil - jeg står på mitt. Det er en typisk norsk ting å måtte ha rødvin til alt. Ja, men så er ikke torsk ALT, og det var jo det det handlet om i denne sammenheng.....
Gjest Tristessa Skrevet 30. april 2003 #11 Skrevet 30. april 2003 Greit, jeg gir meg, kos dere med rødvinen! Jeg kan ikke noe for at det jeg har lært om vin først og fremst kommer fra utlendinger. Selv om jeg heller hadde sett en flaske kald chardonnay på bordet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå