Gå til innhold

Hvor vanlig er d at første bud er ganske høyt over takst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg og mannen min er helt ferske på boligmarkedet og m lån og bud osv..

Vi har sett oss ut et hus vi virkelig har lyst på. Fikk vite at vi burde starte m å by litt under takst, av ren taktikk..

Men nå ble første bud gitt og d var på 80 000 over takst! er d virkelig vanlig å begynne så høyt?

Takkrt for svar:)

Videoannonse
Annonse
Gjest blåmobil
Skrevet
Hei. Jeg og mannen min er helt ferske på boligmarkedet og m lån og bud osv..

Vi har sett oss ut et hus vi virkelig har lyst på. Fikk vite at vi burde starte m å by litt under takst, av ren taktikk..

Men nå ble første bud gitt og d var på 80 000 over takst! er d virkelig vanlig å begynne så høyt?

Takkrt for svar:)

hei du, vi fikk også tips om å legge inn lavt bud- under takst første gangen..

Det at noern har bydd så mye over takst viser at noen SKAL ha det huset- uansett, jeg tror ikke det e rnormalt å begynne så høyt.

De fleste vil jo gi så lite som mulig for et hus.

Lykke til i boligjakten:)

Skrevet

Å legge inn bud så mye over takst er taktikk på samme måte som å begynne lavt.

Jeg opplevde nettopp en bolig som fikk bud ett par hundre over takst før første visning. Den potensielle kjøperen hadde vært i budrunde på en lignende bolig noen dager før. Hun ville veldig gjerne bo i området og la inn det høye budet for å skremme vekk så mange interessenter som mulig med en gang. Taktikken lyktes og hun fikk boligen for noen titalls tusen over det første budet.

Gjest Morgan le Fay
Skrevet

Da vi kjøpte den boligen vi har nå, la vi inn et bud på 80 000 (eller 70 000?) over prisantydning som første bud, men dette hadde en litt spesiell forhistorie. Vi visste nemlig at huset hadde vært på markedet et halvt år tidligere, og at de da hadde akseptert en pris tilsvarende den vi bød.

Det lyktes, og vi var alene om å by, men det er ekstra taktikkeri involvert i å kjøpe borettslagsboliger, for der må man i tillegg til prisen også ta hensyn til at boligen kan bli tatt på forkjøp, spesielt hvis akseptprisen er for lav.

Skrevet

Budgiver er veldig interessert og hopper i det og byr høyt med en gang i håp om å skremme vekk andre potensielle kjøpere først som sist.

Det er ikke uvanlig å gjøre det på den måten.

Skrevet

Det er dumt å by under takst. De færreste godtar noe under takst. Isåfall skal det være et svært problematisk område å få solgt i eller noe spesielt som svekker boligen.

Skrevet (endret)
Det er dumt å by under takst. De færreste godtar noe under takst. Isåfall skal det være et svært problematisk område å få solgt i eller noe spesielt som svekker boligen.

Da vi kjøpte vår leilighet bydde vi under takst. Men man må jo alltid se ann hvor mange andre det er som byr på leiligheten og hva den er verdt for dere. I vårt tilfelle kunne selger ha fått mye mer om h*n hadde hatt is i magen og ventet litt. Ikke er dette et vanskelig område for å få solgt eller noen som svekker boligen. Ikke alltid så dumt å by under takst.

Endret av Elize
Gjest marihan
Skrevet

Dette stemmer ikke helt. Veldig mange boliger blir solgt under takst i dag, pga dårlig marked.

Skrevet
Dette stemmer ikke helt. Veldig mange boliger blir solgt under takst i dag, pga dårlig marked.

Ikke nå lenger. De siste to månedene har prisene gått opp, og det er igjen glade dager for selgerne :-) Solgte nettopp min mor hsu i utkantstrøk og det gikk 320.000 over prisantydning før vi hadde hatt visning!

Gjest marihan
Skrevet

De 4 siste lelighetene vi har vært å sett på har gått under takst. I tillegg ligger det mange leiligheter få finn som har vært der kjempelenge. Så det varierer veldig!

Skrevet

Da jeg og Droget kjøpte leilighet for 2 år siden la vi inn første bud - 200 000 over prisantydning. Vi hadde vært på utkikk lenge, og ville bo i dette spesielle området. Vi hadde vært på sikkert 30 visninger, og denne leiligheten var perfekt for oss, og derfor valgte vi å begynne høyt for å riste av oss de som hadde tenkt til å by under / litt over takst.

Når det gjelder hvor man skal begynne så tror jeg det er viktig å ha kjennskap til andre tilsvarende objekter i samme område og se hva de går for. Da vi kjøpte i april 2006 var det veldig fart i markedet, men dere må jo vurdere hva dere får for pengene i forhold til andre objekter dere ser på.

Dersom dere føler prisen er for god til å være sann, så er den sannsynligvis akkurat det, en lokkepris for å trekke folk på visning.

Skrevet

Det er ikke vanlig at det er over takst. Sikkert noen som absolutt vil ha det da.

Skrevet
Budgiver er veldig interessert og hopper i det og byr høyt med en gang i håp om å skremme vekk andre potensielle kjøpere først som sist.

Det er ikke uvanlig å gjøre det på den måten.

Helt enig i dette.

Det kommer veldig an på hvor boligen ligger. Er det et attraktivt strøk går boligen ofte høyt over takst.

Vi fant drømmehuset i vinter og hadde veldig lyst til å by, men før budrunden begynte var det allerede kommet inn bud 300.000,- over takst og vi kunne bare gå så høyt :gråte: . Huset gikk 1,5 mill over takst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...