Gå til innhold

Er det helt teit å ha "Deilig er jorden" som salme under bryllupet?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_usikker_*
Skrevet

Mamma mener den salmen tilhører begravelser... og det er jo egentlig forbundet med jul, men den er jo så fin... og den betyr mye for bestemoren min og jeg vet det ville gledet henne om vi hadde den i bryllupet vårt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har veldig lyst til å ha den i vårt bryllup! syns den er kjempefin. gjør som du selv syns er best, du :)

Skrevet

Vi hadde den!

Ble så fint atte :rødme:

Skrevet

Nei, det er ikke teit. Tror den er ganske mye brukt i bryllup.

Skrevet

Kjempefin salme. Kanskje dere kan be presten nevne noe om hvorfor dere har valgt den også?

Skrevet
Mamma mener den salmen tilhører begravelser... og det er jo egentlig forbundet med jul, men den er jo så fin... og den betyr mye for bestemoren min og jeg vet det ville gledet henne om vi hadde den i bryllupet vårt...

Det er dagen deres!

Synes dere skal ha den sangen om dere ønsker det.

Jeg synes personlige elementer er viktigere i ett bryllup en hva som er vanlig eller tradisjon. :hoppe:

En venninne skal gifte seg i kirken på fredag, fordi den datoen betyr noe for henne. Synes det er litt kult.

De beste ønsker fra

Aislin :kosteskaft:

Skrevet

Vi hadde den. Fineste salmen jeg vet. Teksten passer da godt til bryllup.:)

Skrevet

Det er jo en nydelig salme, og jeg har opplevd at den har vært brukt flere ganger i bryllup.

Skrevet

Kjempefin salme, ekstra koselig om presten nevner noe om hvorfor den skal synges (slik som en her foreslo).

Jeg får ordentlig julestemning av den, men det er da slettes ingen dårlig følelse, det!

:)

Skrevet

Vi skal også ha Deilig er jorden i vårt bryllup om litt over 2 uker!!! Synes det er verdensfineste salme, og i tillegg er det jo en sang som de fleste kjenner melodien til og kan synge med på. Presten sa det var mange som valgte den som salme i bryllup og at den som oftest blir sunget som siste salme.

• 5 måneder senere...
Skrevet

Så godt å lese det dere skriver!!

Deilig er jorden er min favorittsalme, men har tenkt at den må utgå for å unngå at alle sitter igjen med julestemning i september..

Har også tenkt å få presten til å fortelle litt om salmens budskap, og veldig lurt at h*n også sier litt om bakgrunnen for valget. Det gjør jo det hele mer personlig også!

:)

Skrevet

Synes det er noe flott med å bruke de samme salmene til høytid, glede og sorg....

Deilig er jorden er flott, minner meg både om jul og begravelser til folk jeg har vert glad i...

En flott salme og ekstra fint fordi dere har ett personlig forhold til den salmen.

Favorittsalmen min er - Deg å få skode er sæla å nå.

Selv om den ble brukt i min bestefars begravelse synes jeg den er vakker og vil helt sikkert ha den i mitt eget bryllup....

Gjest Gjest
Skrevet

Vi hadde Deilig er jorden i vårt bryllup, i tillegg hadde vi Å leva det er å elska.

Synes det er noen av de flotteste salmene som er.

Skrevet (endret)

Deilig er jorden brukes jo veldig ofte i vielser, som i andre sammenheng. Din mor tar nok litt feil hvis hun mener dette bare er noe som hører hjemme i begravelser. Jeg synes du skal glede din bestemor.

Endret av Pastor Knut
Skrevet
Favorittsalmen min er - Deg å få skode er sæla å nå.

Selv om den ble brukt i min bestefars begravelse synes jeg den er vakker og vil helt sikkert ha den i mitt eget bryllup....

Hørte den salmen for første gang i et bryllup nå i helgen - den er bare nydelig! Vurderer sterkt å ha den i vårt bryllup, ja... :)

Skrevet

Ehh, det er jo ikke teit i det hele tatt!!! En fantastisk salme som hverken handler om jul (Jesus blir født) eller døden i seg selv. Det handler om livet, og livet er jo det man skal dele når man gifter seg. Dermed passer den ypperlig. "Tider skal komme. Tider skal henrulle. Slekt skal følge slekters gang." Er vel rimelig passende ved bryllup, der man tenker på i gode og onde dager og å lage etterkommere. Sats på den :)

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, jeg synes det er helt teit. Denne salmen er julesalmen over alle julesalmer og blir forstyrrende og upassende i et bryllup.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Ja, jeg synes det er helt teit. Denne salmen er julesalmen over alle julesalmer og blir forstyrrende og upassende i et bryllup.

Det trodde jeg også! MEN da jeg spurte presten om dette sa hun at dette absolutt ikke er en julesalme, men benyttes hele året. Grunnen til at mange tror det er en julesalme er at den spilles mye offentlig i forbindelse med jul, mange går til gudstjeneste kun til jul og hører den i kirken da og fordi det står at oss er en frelser født og de fleste forbinder dette med julen. Synes ikke det er teit å velge denne salmen etter jeg fikk vite dette.

Skrevet

Deilig er jorden er en fantastisk salme som kan brukes til alle høytidelige anledninger! :)

Og som en nevnte: Om noen får julestemning er det vel bare fint, for min del er det i alle fall gode følelser forvundet med jula!

Skrevet

Deilig er jorden er en kjempefin salme, og slettes ingen salme som bare kan synges i julen. Jeg synes du skal bruke den! :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...