Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2008 #1 Skrevet 12. februar 2008 Ahhh ... blir bare så irritert. Flere enn meg som blir utsatt for kake-press? Må da vel være lov å ikke forsyne seg uten å høre kommerntarer som "næmen, det var dårlig""nå må du kose deg du og !""osv.. Jeg liker best å bestemme selv når jeg vil kose meg med noe litt usunt. Og det er som regel ikke i lunsjen på jobb!Vi har kake på jobb hver fredag, og vil helst spare kosen til litt senere i helga. Har noen noen tips? Hvis en lissom tar halv porsjon, så får en jammen høre det også. Gidder bare ikke presse i meg kake fordi jeg føler meg presset(for å unngå fokus og oppstyr)!
Gjest Tigress Skrevet 12. februar 2008 #2 Skrevet 12. februar 2008 Sei at du ikkje et kake på vekedagene då. Det gjer eg, og får masse kommentarar om at "du er då ikkje tjukk", og då svarar eg at "nei, men det er av di eg ikkje et kake på vekedagane". Då blir det oftest stilt.
Gjest Sativa Skrevet 12. februar 2008 #3 Skrevet 12. februar 2008 Jeg kjenner problemet, folk blir nesten fornærmet når jeg ikke forsyner meg, Jeg pleier å si at jeg blir fet av kake hvis noen bryr seg eller spør.
Gjest AnneShirley Skrevet 13. februar 2008 #4 Skrevet 13. februar 2008 "nei, men det er av di eg ikkje et kake på vekedagane" Genialt..!! Jeg opplever også en del "kakepress" på jobb.. Selv om jeg er vesentlig tyngre enn jeg bør være fremdeles, så tror jeg at jeg skal lage meg et svar etter "Tigress-modell"
Annikken Skrevet 13. februar 2008 #5 Skrevet 13. februar 2008 Det er faktisk ganske morsomt at det blir sånn når man har klart å gå ned i vekt eller prøver å gå ned i vekt... at folk rundt deg faktisk er mer en trussel enn en hjelp! Jeg tror det er mye fordi folk selv får dårlig samvittighet når de ser hvor flinke andre kan være. Det andre er litt den der nordmann-effekten som også går på alkohol. Du er ikke "med" om du ikke gjør like mye galt som resten (spise usunn mat, drikke mer enn man har godt av). Man må nok bare lære seg å ikke bry seg, og innse at folk bare er sånn, fordi de er... mennesker, rett og slett. Synes Tigress sitt svar er bra, har brukt det selv et par ganger Ellers så finner jeg det enklest å bruke "engangs-unnskyldninger", noen passer for folk du ikke kjenner så godt, andre passer når du kan stikke av ikke lenge etter: - Nei takk, jeg har litt vondt i magen i dag. - Nei takk, jeg prøver å kutte ut sukkeret for jeg hadde så mye hull i tennene sist jeg var til tannlegen. - Nei takk, jeg skal spise middag om ikke så lenge. - Nei takk, jeg har sukkerfri uke... - Nei takk, men jeg prøver virkelig å gå ned litt i vekt... du har ikke noe frukt istedenfor? (Kan funke dersom det viktigste til denne verten/ vertinnen er å faktisk gjøre deg fornøyd og få gitt deg noe, ikke bare å få skryt for kaka... kan også hjelpe å putte inn "for en virkelig nydelig kake! Så flink du har vært" og blabla) - Nei takk, jeg tåler ikke [sett inn noe man ser er i kaka] - Nei takk, sist jeg spiste [sånn kake] ble jeg litt rar i magen, så jeg tror jeg står over (variant av den over. Ingen husker at du en gang har sagt at du tror du ikke tåler noe, dessuten kan du senere si "jeg trodde det var nøttene, men det var visst noe annet") Det enkleste er egentlig fremmede/ venner. De klarer du alltids snakke deg rundt. Problemet, synes jeg, er når kjæresten sitter med kake på skjeen og vil trykke den inn i munnen på meg. Det er liksom litt lettere ufint og veldig vanskelig å komme unna... Men stort sett: Si nei! Det er forbausende enkelt å klare å stå imot etter hvert. Husk, det er bare du som kan ta vare på deg selv ved å si nei for deg selv, ingen andre kommer til å gjøre den jobben for deg! Og tenk litt "frekt": Folk prøver bare å få deg til å ete til å lette sin egen samvittighet. Ikke jaggu om de skal få det på din bekostning!
Gjest AnneShirley Skrevet 13. februar 2008 #6 Skrevet 13. februar 2008 Jeg tror det er mye fordi folk selv får dårlig samvittighet når de ser hvor flinke andre kan være. Tror det kan være noe i det, ja.. En kollega sa til meg en dag jeg "sprakk" på jobb og tok et kakestykke likevel (etter å ha sittet og sagt "nei, takk" til tilbud i ca et kvarter og ikke kkunne komme meg unna pga det var avslutning for en som gikk av med pensjon)at "jammen ble jeg lettet nå som du tok et også".. :kaffe: Det syntes jeg var rimelig snodig sagt.
FrizzleSizzle Skrevet 13. februar 2008 #7 Skrevet 13. februar 2008 Akk, ja, kake på jobben-problematikken kan være litt av en utfordring! Jeg har heldigvis greie kollegaer, så de blir ikke fornærmet, det er noen av dem som slanker seg innimellom også. Jeg pleier å si at "buksene mine er blitt så trange i det siste, så nå får jeg skjerpe meg", vi har heldigvis ikke kake hver fredag. Anniken og Tigress hadde gode svar.
onyx Skrevet 13. februar 2008 #8 Skrevet 13. februar 2008 Jeg bruker bare si "nei takk, jeg har ikke lyst på kake idag". Det har aldri vært noe problem, ingen kan argumentere mot at jeg ikke har lyst på kake heller.
~Bolla~ Skrevet 15. februar 2008 #9 Skrevet 15. februar 2008 Sei at du ikkje et kake på vekedagene då. Det gjer eg, og får masse kommentarar om at "du er då ikkje tjukk", og då svarar eg at "nei, men det er av di eg ikkje et kake på vekedagane". Då blir det oftest stilt.
aline Skrevet 15. februar 2008 #10 Skrevet 15. februar 2008 hos oss er det stort sett bløtekake, og da svarer jeg rett og slett "neitakk, jeg er ikke så veldig glad i bløtekake, så sparer meg til kvelds/helgekosen jeg!" Ikke la deg presse til noe du ikke vil, si nei, og det er helt ok å bli litt irritert i svaret til de andre når du må gi det for tiende gang. Jeg hadde glatt sett lett irritert på vedkommende og sagt skarpt "Neitakk!! Jeg har faktisk ikke LYST på!", spesiellt dersom jeg allerede hadde svart dette opptil flere ganger allerede.
Billebill Skrevet 15. februar 2008 #11 Skrevet 15. februar 2008 Kakeproblemet!! "Sei at du ikkje et kake på vekedagene då. Det gjer eg, og får masse kommentarar om at "du er då ikkje tjukk", og då svarar eg at "nei, men det er av di eg ikkje et kake på vekedagane". Då blir det oftest stilt." Støtter denne - men! Men når de andre halvfeite og helfeite damene rundt meg presser på, blir dette veldig feil, siden jeg er den eneste tynne. Kan vel nesten si at jeg holder kjeft og spiser kake i sympati...
Kahlan Skrevet 15. februar 2008 #12 Skrevet 15. februar 2008 Skjønner godt problematikken, vi har kake hver fredag og i begynnelsen fikk jeg også høre det at jeg ikke spiste kake..men nyheten har gått over og det har blitt stille... :smile:
Gjest Tigress Skrevet 16. februar 2008 #13 Skrevet 16. februar 2008 Men når de andre halvfeite og helfeite damene rundt meg presser på, blir dette veldig feil, siden jeg er den eneste tynne. Kan vel nesten si at jeg holder kjeft og spiser kake i sympati... Det er jo då kommentaren min er ekstra effektiv, då... Men ærleg tala, eg er lei av at folk halvvegs til hjarteattakk skal få styre kva eg et, og let oss vere ærlege her - det er all kosinga som har bragt dei på vegen til hjarteattakket også, ikkje evnen til å halde seg til laurdagskos!
Tabris Skrevet 16. februar 2008 #14 Skrevet 16. februar 2008 Hva om noen sa nei takk til kaker og gjærbakst pga at de ikke spiste melk/egg? Er det mindre godtatt enn at man slanker seg, eller er begge deler like ok/like lite ok?
Gjest Tigress Skrevet 16. februar 2008 #15 Skrevet 16. februar 2008 Hva om noen sa nei takk til kaker og gjærbakst pga at de ikke spiste melk/egg? Er det mindre godtatt enn at man slanker seg, eller er begge deler like ok/like lite ok? No er eg på tynn is, men eg trivst der: eg trur det å vere vegetarianar (for det er det du eigentleg lurar på, er det ikkje?) er omtrent like "ille" som det å passe vekta, medan det å ikkje tole noko, det er greit. No er ikkje eg feit på noko vis, men eg har inntrykk av at viss eg ikkje var tynn ville det vore betre om eg sa nei. Det er visst ekstra "provoserande" at eg som er tynn og trener jamnleg også passar på inntaket. Men det kan godt vere eg tek feil, for eg har aldri vore synleg feit, så eg har aldri vore på den sida, eg har ikkje eigentleg noko godt grunnlag for å samanlikne. Det kan tenkast at dei berre ville sagt noko anna når eg takka nei! Får du masse merkelege kommentarar til livsvalet ditt, Tabris?
aline Skrevet 16. februar 2008 #16 Skrevet 16. februar 2008 Hva om noen sa nei takk til kaker og gjærbakst pga at de ikke spiste melk/egg? Er det mindre godtatt enn at man slanker seg, eller er begge deler like ok/like lite ok? jeg tåler ikke melk, det stopper ikke folk fra å mase......
Gjest Reka Skrevet 16. februar 2008 #17 Skrevet 16. februar 2008 (endret) Sei at du ikkje et kake på vekedagene då. Det gjer eg, og får masse kommentarar om at "du er då ikkje tjukk", og då svarar eg at "nei, men det er av di eg ikkje et kake på vekedagane". Då blir det oftest stilt. Endret 16. februar 2008 av Reka
lillemy8808 Skrevet 16. februar 2008 #18 Skrevet 16. februar 2008 jeg tåler ikke melk, det stopper ikke folk fra å mase...... Herregud. Det er alt jeg har å si til det der... Hadde det vært meg, så ville jeg svart "greit da tar jeg et stykke da, så får jeg bite i meg de intets vonde magesmertene og skynde meg på do etterpå slik at det ikke går i buksa! Alt for at du skal få viljen din, kjære kollega!".. eller noe i den duren der. Virkelig lagt ut om HVORFOR jeg avstår fra den kaka, og hva som skjer da. Eller sagt at: Greit jeg tar et stykke om du peller ut alt av melk, dvs kremen må av, og om det er krem i selve kakebunnen også så må du nok skrape ut alt det også!" med et smil. Ihvertfall få det gnidd inn at allergi gjør deg syk!! Og allergi mot f eks melk er noe man ikke "velger" selv. (Det er jo mange som påstår de er allergisk mot ditt og datt bare fordi de ikke liker det, og kommer overhodet ikke til å bli syke om de spiser det. Melk er jo faktisk noe mange har en "ekte" allergi mot, ikke noe man bare sier.) Når det gjelder kakepress så har jeg kun opplevd det selv hos mormor, hun kan mase hull i hodet på hvem som helst... Synes man burde ha en politikk på arbeidsplasser om å IKKE mase på folk ang mat. Pga dette her med allergier som man da får ta hensyn til (lage ting alle tåler eller la være og mase på dem som allerede har sagt nei for god grunn osv), og også pga spiseforstyrrelser. Man får velge helt selv når og hva man vil spise. Det er jo tross alt ingen som dør av at man ikke vil ha litt kake. Når jeg sleit for noen år siden, og skulle besøke mormor, jeg gruet meg i dagevis! Pga jeg visste at hun kom til å mase "som et lokomotiv", og jeg prøvde jo å spise litt mer der enn jeg ville gjort hjemme, enkelt og greit for å få henne til å holde kjeftt. Men gamle folk har jo uttrykk som "se på alle den gode maten! Den som ikke koser seg nå, nei den er dum den!" ... og der satt jeg og tenkte "javel da får jeg sitte her og være kjempedum jeg da! for jeg har overhodet ikke matlyst akkurat nå!!!!". Sånne ting sårer... Ikke hjelper det på matlysten om man spørr 25 ganger om man vil ha noe heller! Og jeg fikk ikke akkurat mer matlyst av at mora mi var tilstede, sur og kjeftende, og ofte også at hun og tante kranglet om begge var der. Slike ting + mas = utrolig lite koselig besøk. Så jeg synes folk godt kan tilby mat og være snille, men TA ET JÆVLA NEI FOR ET NEI! Uansett grunn. Å ikke ha lyst på noe, slanke seg, ikke tåle noe, vil heller spise mat med mye kalorier i sammen med familien i helga heller enn midt i uka, er faktisk forbanna gode grunner for å si nei. Et annet argument man kan ta er jo: Trodde hele poenget med sammenkomst for å feire (hva enn nå som har skjedd) var at folk skulle KOSE SEG og vise personen at de bryr seg, med å møte opp? Og jeg ER her, viser at jeg bryr meg, (og har skrevet under på kort osv). Ville jeg ikke såret personen mye mer om jeg ikke KOM I DET HELE TATT? Jeg prøver å si dette til mormor også, men den generasjonen der er det veldig inngrodd i at "alle må kose seg hele tida og man må gi masse masse masse mat ellers er man uhøflig". Sier at jeg kommer for å besøke HENNE, ikke for å spise. "Jeg kan spise etterpå, bare få hvile meg etter gåturen til henne/spise nettopp god frokost osv".. Prøver også å hinte til f eks:"Pappa vil at jeg kommer til middag i ettermiddag." Og da respekterer hun jo (delvis) dette, men å bare tilby "litt" kake eller litt vafler eller lignende. Det er jo lenge til middag uansett! Selv får jeg urolig mage av for mye hvete, så nå når jeg endelig vet at hvete er synderen (før trodde jeg det bare var pga spiseforstyrrelsen og lite mat, men jo mer jeg spiste, når jeg følte meg bedre, jo verre ble jeg. kuttet ut hvete - ta-da, frisk). Så når hun komme med kaker og vafler og det som er, så BØR jeg ikke spise for mye heller. Men jeg tørr ikke å si hvorfor pga hun "tar helt av" om noen blir syke, og uff-er og stakars og å så fælt og uff å oj.. at jeg ikke orker å si det.. slik at hun skal slippe og uroe seg for meg, for jeg OVERLEVER jo å ikke spise så mye hvete. Men hun får alt til å høres ut som man dør i morgen om noen blir syke.. Og det er nok i familien vår å uroe seg på, så jeg prøver å skåne mormor litt med at ihvertfall JEG ikke er syk/kommer til å skille meg/får juling på byen (jeg har sagt jeg ikke drikker pga "alkohol er jo så fælt! du så va som skjedde med kusina di!") Så da tar jeg ET LITE STYKKE og prøver å få henne til å holde kjeft slik. Og både magen og jeg overlever et lite stykke . Prøver også å drøye ut tida på stykket slik at hun ikke kan si at "du må ta et til" "jeg har ennå igjen så jeg må spise opp det først" "åja ja du får ta mer etterpå da". Og vips skal jeg hjem . Jeg tror man i lengden av godt av å være ærlig der man bør, og skjule litt der man burde det. F eks mormor uroer seg ikke for meg, fordi jeg tar et lite stykke kake og sier ikke noe. Men om jeg f eks ble tilbydt kake hele jævla tida på jobb, ville de nok fått høre det... Første gangen man spør så burde "jeg tåler ikke så mye hvete" være svar nok. Spør da samme personen flere ganger (eller personer som VET at jeg har svart det før), ville jeg tatt en av utveien over. "Greit pell ut alt hvetemelet så er jeg med". osv
Gjest Bolledeig Skrevet 17. februar 2008 #19 Skrevet 17. februar 2008 Hva om noen sa nei takk til kaker og gjærbakst pga at de ikke spiste melk/egg? Er det mindre godtatt enn at man slanker seg, eller er begge deler like ok/like lite ok? Jeg sier nei til sånn ca 80-90% av det som tilbys av kaker og dessert pga laktoseintoleranse Aldri vært noe problem, i motsetning til det enkelte i denne tråden tydeligvis har erfart. (og heller ikke provosert meg like mye som vedkommende over meg ) men jeg har kanskje hatt flaks. Jeg har hittil bare fått medlidenhet fordi jeg ikke kan spise sjokolade lenger Det er kanskje likevel en lettelse at de oppdaget det, før ble det nettopp sett med argusøyne på når jeg spiste kake ("hvor mye tar hun?") og hvis jeg IKKE tok, var det like forbasket ille det også ("jasså, slanker du deg, hvor lenge har du gjort det da?") Ikke helt enkelt.
amles Skrevet 17. februar 2008 #20 Skrevet 17. februar 2008 Arghhh! Kjenner til kakepresset... Der sitter de "lubne" å dytter i seg kake og ser stygt på deg fordi du er tynn og ikke spiser. Samtidig som de påker at du ikke spiser kake og at det er viktig å kose seg, sitter de å klager over at de ikke burde spise kaken fordi de har lagt på seg. Jeg har kosedag på lørdag, ikke mandag til fredag. Vær så snill.....La meg slippe forklare og få stygge blikk fordi jeg ikke spiser kake hver dag!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå