Gå til innhold

Vielse i kirken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva velger dere?

Jeg må innrömme at jeg ikke kan så mye om dette... Trenger nok litt inspirasjon. Hva velger dere til inngang, salmer, eventuelt solistinnslag, skriftlesing og utgang?

Vi har antagelig bestemt oss for Arie fra suite nr 3 (Bach) til inngang og Ave Maria (Schubert) som solistinnslag (instrumentalt).

Vi vil gjerne at sösken står for skriftlesingen, men har ikke sett så mye på det enda.

Hva har dere bestemt dere for eller tenker på?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Tingeling_78_*
Skrevet

Du trenger ikke oversette den selv, her er den på norsk:

Om Ekteskapet fra Profeten av Kahil Gibran

Dere var født sammen og sammen skal dere være i all evighet.

Dere skal være sammen når dødens hvite vinger skiller deres dager.

Men la det være avstand i deres samhørighet.

Og la himmelens vinger danse mellom dere.

Elsk hverandre, men gjør ikke kjærligheten til en lenke:

La den være et bevegelig hav mellom deres sjelers kyster.

Fyll hverandres beger, men drikk ikke av bare et beger.

Gi hverandre av deres brød, men spis ikke av samme bit.

Syng og dans sammen og vær glade, men la den andre få være alene.

Slik strengene på en lutt er alene, men skjelver av samme musikk.

Gi deres hjerter, men ikke til den andres eie.

For bare Livets bånd kan romme deres hjerter.

Og stå sammen, men ikke for nær hverandre:

For templets søyler står atskilt,

Og eiketreet og sypressen vokser ikke i skyggen av den andre.

Skrevet

Vi tenker vi skal enten ha Gammel-Sjugurmarsj (brudemarsj fra Skjåk hvor min samboers slekt kommer fra) eller Bruremarsj fra Lødingen som inngang, sistnevnte gjerne med solist (teksten til Halvdan Sivertsen er nydelig - men synes den krever noe mer enn bare orgel så jeg er litt usikker). Som utgangsmarsj så vurderer vi å ha enten Jan Magne Førdes brudemarsj eller en opprocket versjon (litt Gåte-like men med mer el-gitar tenker jeg) av Brudemarsj fra Jämtland. Jeg har en onkel og en fetter som jeg tenker å spørre om kan ta seg av den saken (må vel høre med organisten også).

Av salmer så skal vi ha to eller tre stykker, Guds godhet sang i sinnet (Salmer 1997 nr 98) (melodi kan høres her), Lær meg å kjenne dine veier (NoS nr 312) og Å Gud velsigne disse to (Salmer 1997 nr 273). (...uhm, all likhet til prinsessens valg er en ren tilfeldighet, så ikke det før nå :fnise: )

Synes tekstene til disse salmene er nydelige og liker også melodiene :) I tillegg så ønsker vi at sangen vår skal fremføres av solist, og har også lyst til å spørre min tante og fetter som de kan spille et stykke (dette blir i såfall istedenfor en av salmene), hun er pianist/organist og han spiller sax, så det kan bli veldig fint :)

Har tenkt å spørre min fremtidige svigerinne om hun kan lese, men har ikke helt bestemt hva.

Alt i alt så tror jeg det kan bli en veldig fin og personlig vielse, vi kommer til å gå for "kortformen", altså kun si ja, tror jeg har nerver nok om jeg ikke skal gjenta etter presten (kan jo risikere å ta en Ross :fnise: ).

Skrevet (endret)

Vi skal ha Mendelsohns Brudemarsj fra En Midtsommernattsdrøm til inngang, og Brureslått fra Øre til utgang.

Av salmer skal vi ha Kjærlighet fra Gud og Å leva det er å elska.

Skal også spille sangen vår, Hero med Enrique Iglesias hvis vi får lov av presten. Hadde egentlig ønsket at noen kan synge 9 million bicykles med Katie Melua, men tviler på at vi får ordnet det...

Av skriftlesning skal vi blant annet ha det Korinterbrevet iallefall.. :sjenert:

Endret av mia83
Skrevet
Du trenger ikke oversette den selv, her er den på norsk:

Om Ekteskapet fra Profeten av Kahil Gibran

Dere var født sammen og sammen skal dere være i all evighet.

Dere skal være sammen når dødens hvite vinger skiller deres dager.

Men la det være avstand i deres samhørighet.

Og la himmelens vinger danse mellom dere.

Elsk hverandre, men gjør ikke kjærligheten til en lenke:

La den være et bevegelig hav mellom deres sjelers kyster.

Fyll hverandres beger, men drikk ikke av bare et beger.

Gi hverandre av deres brød, men spis ikke av samme bit.

Syng og dans sammen og vær glade, men la den andre få være alene.

Slik strengene på en lutt er alene, men skjelver av samme musikk.

Gi deres hjerter, men ikke til den andres eie.

For bare Livets bånd kan romme deres hjerter.

Og stå sammen, men ikke for nær hverandre:

For templets søyler står atskilt,

Og eiketreet og sypressen vokser ikke i skyggen av den andre.

TAKK!

Jeg har ikke lett så veldig men dette var jo glimrende..

Skrevet
TAKK!

Jeg har ikke lett så veldig men dette var jo glimrende..

Husk å lagre denne teksten siden den mest sannsynlig blir slettet (det er ikke lov å legge ut kopibeskyttet materiale) :)

Skrevet
Husk å lagre denne teksten siden den mest sannsynlig blir slettet (det er ikke lov å legge ut kopibeskyttet materiale) :)

Allerede lagret! :gjeiper:

Skrevet
Av salmer så skal vi ha to eller tre stykker, Guds godhet sang i sinnet (Salmer 1997 nr 98) (melodi kan høres her), Lær meg å kjenne dine veier (NoS nr 312) og Å Gud velsigne disse to (Salmer 1997 nr 273). (...uhm, all likhet til prinsessens valg er en ren tilfeldighet, så ikke det før nå :fnise: )

Synes tekstene til disse salmene er nydelige og liker også melodiene :)

Har tenkt å spørre min fremtidige svigerinne om hun kan lese, men har ikke helt bestemt hva.

Jeg syns også "Lær meg å kjenne dine veier" er en utrolig flott salme, men følte jeg måtte droppe den når jeg hadde lest teksten nøye. For meg ble det for tris og får bare assosiasjoner til døden. Hva har dere tenkt om teksten? Har egentlig veldig lyst til å ha den...

Her er et lite utdrag:

"Men lær meg fremfor alt å kjenne

din grenseløse kjærlighet,

den som kan tusen stjerner tenne

når lykkens sol for meg går ned.

Den tørrer tåren som den skapte

og leger såret som den slo.

Dens vei går gjennom det vi tapte,

den gir oss mere enn den tok."

Hva tenker dere?

Skrevet
Jeg syns også "Lær meg å kjenne dine veier" er en utrolig flott salme, men følte jeg måtte droppe den når jeg hadde lest teksten nøye. For meg ble det for tris og får bare assosiasjoner til døden. Hva har dere tenkt om teksten? Har egentlig veldig lyst til å ha den...

Her er et lite utdrag:

"Men lær meg fremfor alt å kjenne

din grenseløse kjærlighet,

den som kan tusen stjerner tenne

når lykkens sol for meg går ned.

Den tørrer tåren som den skapte

og leger såret som den slo.

Dens vei går gjennom det vi tapte,

den gir oss mere enn den tok."

Hva tenker dere?

Jeg assosierer den KUN med begravelser må jeg innrømme. Og jeg tror nok det er mange som vil forbinde den med det.

Det er jo en trist melodi på den også. Personlig ville jeg valgt noe "lystigere" på bryllupsdagen min.

Skrevet

Jeg synes ikke den er så utrolig trist, men så har jeg kun hørt den i bryllup, ikke i begravelse heller. Tror du kan tolke den begge veier, og siden jeg kun har hørt den i bryllup så forbinder jeg også teksten med det. Riktignok så har den ingen "lystig" melodi, men det er det mange andre typiske bryllupssalmer som heller ikke har.

Skrevet

Vi skal ha:

Inngang: clarke trumpet voluntary.

salme: lær meg kjenne dine veier. synges av solist (ikke menigheten)

ekteskapsinngåelse: sier bare "ja"; mer enn nok å tenke på den dagen.. :)

Solosang: Nocturne Evert taube

salme: deilig er jorden

Utgang: bruremarsj fra seljord.

til skriftlesning skal vi ha korinterbrevet og en tekst fra salomos høysang.

Viktigste er å velge ting man synes er fint. vi fikk mye hjelp av presten som ga oss veldig gode tips! mange brudemarsjer osv ligger også ute på nett, så man kan høre hva man liker... søk f.eks på Røyken kirke eller sjømannskirken (og wikipedia og andre steder har også mange sanger liggende ute, men man må vite navn på sangene da...)

Men, jeg synes også dette var litt vanskelig - så stor forståelse for det! Mye man skal ta stilling til!

Lykke til!!

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...