Gjest Bodillen Skrevet 12. februar 2008 #1 Skrevet 12. februar 2008 Da vi var hos fotograf med ungene våre, planla vi ganske nøye hva de skulle ha på seg. Eller, det var vel kanskje mest jeg som planla, siden mannen er selverklært amøbe på det området. Det var i hvert fall viktig for oss begge at klærne skulle være kledelige på ungene, og at de så pene og ordentlige ut. Dessuten tenkte vi på at de ikke skulle være for "spesielle" i farger eller mønstre, men heller være litt tidløse. Noen av klærne kjøpte vi inn spesielt for fotograferingen, andre plagg var gaver som vi syntes var veldig fine. Vi hadde med to-tre skift for å få litt variasjon i bildene. Hva var viktig for dere da dere skulle fotografere barna? Ble det kjøpt inn klær spesielt for anledningen, og hvem bestemte hvilke klær som skulle brukes?
Gjest imli Skrevet 12. februar 2008 #2 Skrevet 12. februar 2008 Nå har ikke jeg barn enda, men da jeg og mine søsken ble fotografert, hadde vi på oss ganske tidløse penklær. Det kommer jeg til å gjøre når mitt barn skal fotograferes også.
Gjest Mayamor Skrevet 12. februar 2008 #3 Skrevet 12. februar 2008 Guttene mine tok vi bilde i en barnebunad på 1/3, i dongeri-snekkerbuske med bar overkropp på 1/3 og i en nøytral fin skjorte med en sort bukse på 1/3. Hadde med oldefars hjemmelagde gyngehest, en trøbil og en fotball som pynt på ulike bilder. Var veldig fornøyd med bildene, og ja: det var planlagte antrekk og tilbehør...
loffen Skrevet 12. februar 2008 #4 Skrevet 12. februar 2008 Vi valgte ganske nøytrale tidløse klær til begge to. Dongeri snekkerbukse uten noe under, og dongeri snekkerskjørt med hvit topp under f.eks. Også andre plagg, ikke for pyntet men pene. Vi kjøpte ikke inn noe nytt til fotograferingen. Synes det er koselig å se på bildene og huske at de brukte det spesielle antrekket. Alt vi hadde med var planlagt, og begge hadde med favoritt-bamsen/leken, og tre skift eller noe. Vi har vært mer enn en gang da, så jeg husker ikke helt.
Gjest nextlife Skrevet 12. februar 2008 #5 Skrevet 12. februar 2008 Har fått pikene fotografert noen ganger, og klesdrakten har vel vært valgt ut fra hvlken "epoke" man var i Noe er bra, noe er,-vel......... Hadde de til fotograf i fjor, somm 11 og 18 år, ble da oppfordret til å ta med penklær, vanlige klær, samt noe som gjenspeilet peronlighet/interesser f. eks russedress, fotball, skiutstyr, korpsuniform e.l. Ble mange flotte, spreke bilder av dette.
Gjest Gjest_Mor_* Skrevet 12. februar 2008 #6 Skrevet 12. februar 2008 Sønnen hadde på seg en matrosdress han fikk til jul fra besteforeldrene, den samme matrosdressen han hadde på seg da han tok sine første skritt... Datteren hadde en pen sommerkjole som hun hadde fått fra sin bestefar, og som hun nektet å ta av seg den første uken etter at hun fikk den. Vi kjøpte ikke inn klær spesielt for anledningen, jeg valgte å bruke penklær som barna trivdes i, og som vi (les:jeg) hadde et spesielt forhold til.
Far til 2 Skrevet 12. februar 2008 #7 Skrevet 12. februar 2008 Det kommer jo litt an på hvilken hensikt en har med bildet. En bekjent er fotograf med spesialitet på "konfirmasjons fotografering". For han er det viktigst at ungdomen fremstår slik de ønsker å fremstå, dvs gjerme med litt "coole klær" som er i den stilen de gjerne vil gå med til daglig. Jeg ser de bildene vi har av ungene når de var mindre, så synes jeg at det er mer interesant å se dem leke i sandkassa eller i en profil med dagligdagse klær. Det gir litt mer liv i bildet. Men hensikten med bildet er jo vesentlig for hvordan en kler seg.
Susan Sto Helit Skrevet 12. februar 2008 #8 Skrevet 12. februar 2008 (endret) De fleste som tar bilde av små barn i dongeri-snekkerbukse og bar overkropp gjør jo dette som et alternativ til nakenbilder/babybilder. (Hverfall det vi gjorde. ) Synes det blir stilig og baby-aktig, samtidig som det ikke er altfor avkledd. Mange fotografer anbefaler nettopp et slikt antrekk. Endret 12. februar 2008 av Helen
prinsessa Skrevet 12. februar 2008 #9 Skrevet 12. februar 2008 Vi har barn på 4 og 1 år og tok bilder nå nylig. På lillesøster hadde vi på en sommer blondekjole med mammelukker under ,hvit. Til storebror hadde vi en olashorts med hvit skjorte til. På noen av bildene hadde han kun på seg shortsen. Har også sett babybilder av babyer som har på seg englevinger, det syns jeg også er veldig fint. Eller jenter med luciadrakt. Jeg personlig syns at man ikke skal ha så fargesprakende klær på seg. Da blir oppmerksomheten tatt bort fra barnet syns jeg.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2008 #10 Skrevet 12. februar 2008 De fleste som tar bilde av små barn i dongeri-snekkerbukse og bar overkropp gjør jo dette som et alternativ til nakenbilder/babybilder Da kan man jo like gjerne ta på en skjorte eller bluse i samme slengen? Eller er det et poeng at barna skal være mest mulig avkledd? Hva er poenget med det?
Tusenfryd Skrevet 12. februar 2008 #11 Skrevet 12. februar 2008 Det der med snekkerbukse og bar overkropp er helt håpløst, synes jeg. For det første henger det samme bildet i enhver stue i dette landet... bare det er nok for meg til å velge noe helt annet. At fotografer anbefaler dette er greit hvis man ikke vet hva man vil - det er forholdsvis nøytralt og ingen involverte parter trenger å tenke verken på barnet, dets personlighet eller noe som helst annet. Knips knips ferdig. Sorry - dette er min helt klare oppfatning. Selv om mitt barn også er fryktelig søt i det antrekket. Men også kul og søt i en krabbedress, en kul jeans med en tøff t-skjorte til. Å fotografere er jo å bevare for ettertiden - hvis man stiller opp kunstig så bevarer man jo ikke, men skaper noe nytt. Vi hadde fotograf hjemme ved tre mndrs alder, det ble nakenbilder av mest barn, men også mor og barn. Og jeg merket at jeg måtte komme med ideene selv. Etterpå har vi kun fotografert prfesjonelt gjennom barnehagen og da har antrekkene vært hverdagsklær, barnehagetøy. vel, ikke den slitneste joggingsen, men likevel. Den første vi hadde, trasket gullbarren avgårde med rocke t-skjorte med pappas yndlingsband på og jeans og mors kamoskjerf i halsen. DET bildet har vi fått masse skryt for. Det passet oss, vårt barn og personligheten. Tenk selv, folkens! (og hold dere for guds skyld unna ting kjøpt i billligbutikker *fniiiiis*)
Suzy Skrevet 12. februar 2008 #12 Skrevet 12. februar 2008 Jeg ble fotografert da jeg var ett år i en rosa bukse og vest i cordstoff (veldig typisk tidlig 70-tallet) og da jeg skulle ta bilde av datteren som ettåring, så tok jeg på henne en rosa snekkerbukse i cord for at det skulle ligne litt. Hun var nemlig veldig lik meg som baby. Jeg syns det var ok med litt hverdagslig antrekk og for meg var det også et poeng at bildene av henne og meg kunne var litt like ut antrekk for å understreke den fysiske likheten. Det var altså planlagt, men ikke kjøpt inn for anledningen.
Gjest Gjest-M- Skrevet 12. februar 2008 #13 Skrevet 12. februar 2008 Da vi var hos fotografen med barna da de var små, hadde de like klær. Jeans på begge, og strikkegensere som mormor hadde strikket. Syns bildene ble fine, og et hyggelig minne, etter som mormor døde like etterpå.
Gjest Mayamor Skrevet 12. februar 2008 #14 Skrevet 12. februar 2008 Det der med snekkerbukse og bar overkropp er helt håpløst, synes jeg. For det første henger det samme bildet i enhver stue i dette landet... bare det er nok for meg til å velge noe helt annet. At fotografer anbefaler dette er greit hvis man ikke vet hva man vil - det er forholdsvis nøytralt og ingen involverte parter trenger å tenke verken på barnet, dets personlighet eller noe som helst annet. Knips knips ferdig. Sorry - dette er min helt klare oppfatning. Selv om mitt barn også er fryktelig søt i det antrekket. Skal love deg at bildene av mine gutter i snekkerbukse sittende på en hjemmelaget gyngehest laget av oldefar er helt spesielt for oss og ikke henger i alles stuer. For ikke å snakke om hvor glad min, nå avdøde, morfar ble da vi hadde brukt hesten han laget som en del av bildet som henger i stuen vår, og hjemme hos sin datter (min mor) og et hjemme hos ham selv. Det var en skikkelig stolt oldefar det. Og da ble en litt røff gyngehest og enkle klær helt rett for oss.
Tusenfryd Skrevet 12. februar 2008 #15 Skrevet 12. februar 2008 Skal love deg at bildene av mine gutter i snekkerbukse sittende på en hjemmelaget gyngehest laget av oldefar er helt spesielt for oss og ikke henger i alles stuer. For ikke å snakke om hvor glad min, nå avdøde, morfar ble da vi hadde brukt hesten han laget som en del av bildet som henger i stuen vår, og hjemme hos sin datter (min mor) og et hjemme hos ham selv. Det var en skikkelig stolt oldefar det. Og da ble en litt røff gyngehest og enkle klær helt rett for oss. Det er jeg helt sikker på, Mayamor! Og jeg snakker da heller ikke gyngehest eller disser "enkle klær". Jeg lager også et ganske klart poeng (syntes jeg nå selv) at alle må gjøre det som passer best for dem, og ikke bare gjøre som alle andre og fordi fotografen anbefaler det. Synes gyngehesten øres helt herlig ut jeg. Mitt barn hadde med seg en hvit kanin. Men da mener jeg det er det som "gjør" bildet, ikke snekkerbuksa. Jeg synes det er leit du føler du må forsvare deg bare fordi du mener jeg har en annen smak enn deg. Bortsett fra at gyngehesten gjør at jeg kanskje egentlig ikke har det? Men at hvis barnet ditt ikke hadde med noen effekter hadde vi kanksje vært uenige - men hva så da? Jeg kler ungen min i pepperkakedrakt til jul, noen her synes jeg var en dårlig mor av den grunn. Men det var mitt valg, andre gjør andre valg. Hvis vi skal lære barna våre å stå for det de mener er rett og kanskje ikke ta seg nær av om andre er uenige, så må vi klare det selv også!
Gjest Mayamor Skrevet 12. februar 2008 #16 Skrevet 12. februar 2008 For all del: jeg ville bare utdype hvofor jeg var uenig i at snekkerbukse er kjedelig.
Tusenfryd Skrevet 12. februar 2008 #17 Skrevet 12. februar 2008 jeg synes fortsatt snekkerbukse er kjedelig. Men gyngehest er det ikke. :bukke:
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2008 #18 Skrevet 12. februar 2008 Bar overkropp på unger inni en snekkerbukse er og blir harry. Ikke spesielt komfortabelt heller. Fortsatt ikke hørt noen begrunnelse på hvorfor det er en smart ting å gjøre.
Helen Skrevet 12. februar 2008 #19 Skrevet 12. februar 2008 (endret) Tråden er ryddet. Helen - mod. Endret 12. februar 2008 av Helen
Furstina Skrevet 13. februar 2008 #20 Skrevet 13. februar 2008 När vi har fotograferat barnen har det "bara" varit i barnehagen. Vi har sett till att få på barnet/barnen rena och vanliga vardagskläder. I år var det mannen som klädde på barnen och Storebror fick svart T-tröja med ett klubbmärke från en lokal idrottsklubb på sig. Lillasyster skulle egentligen inte fotograferas och hade en "tråkig" vanlig randig ärvd body på sig som dessutom var lite kort i ärmarna. Det är verkligen en vardagsbild. De är glada och fina på dem - men vi har inte gjort några förstorningar som sitter på väggen varken nu eller tidigare. Eller jo, vi har en bild på hela familjen när jag tänker efter. Det är verkligen en vardagsbild. Tagen på Liseberg i en fotostudiokiosk. Vardagskläder i allra högsta grad. Och otroligt bra bild!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå