Gjest Bond Skrevet 11. februar 2008 #1 Skrevet 11. februar 2008 (endret) Jeg har sjekket en del på tråden 'hvilken bok leser du nå' og det virker som om veldig mange leser akkurat de samme bøkene samtidig, gjerne fort etter de har kommet ut. Det virker også at mange nye bøker selger utrolig godt. Så - hvor viktig er det for dere at boken blir omtalt, at boken har akkurat kommet ut, er populær? Og hvis det er viktig - hvorfor? Snakker dere om bøker med venner for eksempel? Kjøper dere nye bøker? * * * Det bare virker litt annerledes for meg. Jeg har hendene fulle å lese alle andre bøker og jeg får nesten en motreaksjon hvis en bok får for mye omtale. Tok meg mange år før jeg leste noe fra Coelho, jeg hadde ikke noe interesse, bare fordi alle andre jenter maste så mye om det. Har heller aldri lest Da Vinci Coden eller andre stolselgere. Men hadde ikke så lenge siden en periode da jeg leste en haug med bøker fra Graham Greene. Ingen så nye, men alle veldig gode.. Det virker at det er så mange bøker jeg ikke har lest, at jeg kan ikke bare glemme alle de gode gamle Største argument er jo at bøkene er ikke billige - og med mine vaner hadde jeg brukt alt for mye penger for dette hvis jeg ikke hadde kjøpt en god del fra løppemarkeder og fretex. Endret 12. februar 2008 av mrs_bond
Kosemose Skrevet 11. februar 2008 #2 Skrevet 11. februar 2008 Jeg er nok litt som deg, TS. Jeg mister litt lysten til å "løpe og kjøpe" nye bøker som alle skal lese. Når jeg skal finne meg en bok er det ofte en fra egen bokhylle, eller en jeg blir "pådyttet" og anbefalt av en venn, eller jeg kjøper bøker på salg som jeg får lyst til å lese, og da er det gjerne ikke de nyeste. Hvis jeg kjøper en ny bok, er det fordi jeg er glad i akkurat den forfatteren og gleder meg til den nye boken hans/hennes kommer. Er egentlig mest glad i eldre klassikere og har enormt mange igjen på "ha lyst til å lese-lista" mi.
Arkana Skrevet 12. februar 2008 #3 Skrevet 12. februar 2008 Jeg er enig med dere. Har sjelden lyst til å lese de bøkene som "alle" leser samtidig, og min erfaring er dessuten at slike bestselgere sjelden er noe særlig uansett. Faktisk er jeg ofte overrasket over hvor mange som roser flere av disse bøkene opp i skyene når de forsøkene jeg har gjort på å lese enkelte av dem har vært nærmest en lidelse (uten at jeg skal påberope meg å ha noen fasit på hva som er god litteratur).
Gjest Reka Skrevet 12. februar 2008 #4 Skrevet 12. februar 2008 Jeg er også enig med Ts. Liker bedre bøker man har fått anbefalt av en bekjent eller som man kommer over tilfeldig. Likevel har jeg jo ofte lest bøker jeg har sett anmeldelser av i aviser og andre steder.
Filur Skrevet 12. februar 2008 #5 Skrevet 12. februar 2008 Synes nesten det blir litt overkill med all medieomtalen av nye bøker, så hvis ikke det er en serie jeg følger med på så kjøper jeg sjelden fersk litteratur.
Bokormen Skrevet 12. februar 2008 #6 Skrevet 12. februar 2008 Etter den store Bokklubbgalskapen som var i høst, tipper jeg det er endel som får de samme nye bøkene samtidig Jeg får iallefall endel bøker derfra som jeg ønsker meg og ikke vil avbestille, og da blir det jo ofte til at jeg leser de så fort jeg får de For meg er det likegyldig når boken kom ut, så lenge jeg syns historien virker interessant.
Chiclet Skrevet 12. februar 2008 #7 Skrevet 12. februar 2008 Jeg bryr meg ikke om når boken er gitt ut eller hva andre syns om en bok, jeg bryr meg mest om innholdet virker interessant for meg
Gjest Talula Skrevet 12. februar 2008 #8 Skrevet 12. februar 2008 At boken nettopp har kommet ut eller er populær og omtales i media er ikke viktig for meg. Veldig mye av det jeg leser er eldre og brukte bøker, elsker å lete etter bøker på fretex, antikvariater, loppemarkeder, diverse salg ol. Jeg kjøper egentlig veldig sjelden nye bøker, men jeg har noen få favoritter som jeg kjøper nye bøker av dersom de gir ut en ny bok. Synes veldig ofte at de veldig populære bøkene som det står mye om i media og som folk skryter av er dårligere enn jeg forventet, blir ofte skuffet.
Cata Skrevet 12. februar 2008 #9 Skrevet 12. februar 2008 Kjøper sjelden nye bøker. Jeg kjøper det jeg har lyst til å lese der og da, uansett når det ble gitt ut. Men for det meste låner jeg på biblioteket. Bokhyllene er fulle nok som det er og jeg har knapt plass til fler .
Gjest Gjest_ugla_* Skrevet 12. februar 2008 #10 Skrevet 12. februar 2008 Jeg kjøper ikke noe særlig bøker lengre. Har hatt min dose med bokklubber, og er definitivt ferdig med regelmessige bokkjøp. Det ble kostbart i lengden... Bruker biblioteket. Låner sånn ca.8 bøker i mnd. Hvilket år de er skrevet, eller hvor popis de er,har null betydning. For meg er det innholdet som teller.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2008 #11 Skrevet 12. februar 2008 Når bøkene kommer ut spiller ingen rolle. Jeg har til enhver tid 5-50 bøker i bokhylla som venter på å bli lest, og de spenner fra fjorårets bøker til bøker som ble utgitt for 100 år siden (stort eldre enn det liker jeg ikke bøkene mine). Jeg handler på to måter: Det planlagte amazon-kjøpet som skjer 1-2 ganger i året. Da bestiller jeg bøker jeg har notert ned som interessante i de siste månedene. Det kan være anbefalinger fra venner, fra forum eller fra anmeldelser som gjør at jeg vil sjekke ut tittelen. Og så er det lar-meg-friste kjøpene som Haugens tilbudskataloger og Mammuten. Her får jeg iblant med meg noen fra boklista mi, andre er tilfeldige titler som frister meg der og da. Jeg blir iblant nysgjerrig på hva all ståheien rundt enkelte bøker er, men da låner jeg dem helst på biblioteket. Som noen har nevnt tidligere i tråden: hvis altfor mange liker boka, er det sjelden den faller i smak hos meg. Dan Brown og Anne B. Ragde er gode eksempler i så måte.
Gjest Raptuza Skrevet 12. februar 2008 #12 Skrevet 12. februar 2008 Eg kjøper som regel bøker som eg har ønska meg ei stund. Og på tilbud om det er ei bok eg har hatt lyst på.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2008 #13 Skrevet 12. februar 2008 Jeg kjøper nesten aldri nyutkomne bøker, det blir for dyrt. Ellers kjøper, eller leser, jeg av og til nye bøker etter å ha lest anmeldelser om de virker som de er noe for meg. Dessuten har jeg lest endel eldre bøker og forfattere etter at de har blitt Morgenblad-hypet F eks Cormac McCarthy, Henry David Thoreau og det er mulig jeg fattet interesse for blant annet Thomas Bernhard på samme måte. Så jeg lar meg jo påvirke. Forøvrig kjøper jeg mye bøker på salg, loppemarked og biblioteksutsalg. Da får jeg MASSE for pengene.
Lizzee Skrevet 13. februar 2008 #14 Skrevet 13. februar 2008 Jeg kjøper og leser både nytt og gammelt. Låner også bøker av venner og familie. Er ikke medlem i bokklubb (ble lei av det) men er flittig bruker av Haugen Bok, Bokkilden og Amazon - bestiller altså bøker på nettet. Helst i originalspråk. Siste boken jeg bestilte var "Døden i Venedig" av den tyske forfatteren Thomas Mann. Boka ble første gang utgitt i 1912. Ellers liker jeg å holde meg orientert om hva som blir utgitt, gjerne før boken er kjent eller utgitt i Norge. Kjøper jeg bøker er det fordi jeg er interessert i en sjanger eller forfatter - eller temaet i en bok. Jeg leser mye bokomtaler i avisene New York Times og Sunday Times. Ellers er det alltid gøy å gå bokhandlere både i Norge og utlandet. Finne nye bøker og oppdage nye forfattere.
Gjest Gjest_Milla_* Skrevet 13. februar 2008 #15 Skrevet 13. februar 2008 Spiller absolutt ingen rolle når boka kom ut - leser like bra om den er ny eller mange år gammel.
Daria Skrevet 13. februar 2008 #16 Skrevet 13. februar 2008 Det går begge veier -jeg kan miste lysten på å lese en bok fordi den blir overomtalt, men mye omtale -god eller dårlig -kan også gjøre meg nysgjerrig og gi meg lyst til å lese, enten fordi det høres ut som en god bok eller fordi jeg vil gjøre meg opp min egen mening. Men som det ble sagt -nye bøker er dyre, så det er ikke de jeg kjøper mest av. Bibliotek er en fin ting...
Gjest Bygdedyret Skrevet 13. februar 2008 #17 Skrevet 13. februar 2008 Jeg leser bøker jeg har lyst til å lese, uavhengig av når de er utgitt eller om de er poppis eller ikke. Jeg har ikke lest Da Vinci koden, både fordi at det er en type bok som ikke fenger meg samt at all omtalen ville gjøre at jeg ikke fikk dannet meg mitt eget bilde av det jeg leste. Jeg leste alle tre Ragdebøkene om Berlinerpoplene m.v fordi jeg er fra distriktet og derfor nysgjerrig på innholdet.
ToveM Skrevet 13. februar 2008 #18 Skrevet 13. februar 2008 Kjøper veldig sjelden nye bøker, låner enten på biblioteket ller kjøper pocketbøker,
~Bolla~ Skrevet 15. februar 2008 #19 Skrevet 15. februar 2008 Det er absolutt ikke viktig. Jeg leser veldig lite "nytt".
Gjest prestekrage Skrevet 15. februar 2008 #20 Skrevet 15. februar 2008 Jeg leser ofte nye bøker- men kjøper de aldri. Er så heldig at jeg har en jobb (i media) hvor vi får inn veldig mange bøker en stund FØR utgivelse (det samme med musikk)- så dermed er de ofte lest før de faktisk slippes!! Ellers elsker jeg boksalg!!! Har lagt av en god slump til mamutsalget!! Handler også gjerne på "bruktboka". Tilbudskampanjer på nett er også flittig brukt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå