Gå til innhold

Katten min liker meg ikke lengre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten min hater å bli stelt med, altså badet og børstet.

Pelsen tover seg om jeg ikke grer den hver dag og i tillegg røyter den helt vannvittig, så da må jeg jo bare få børstet av litt pels.

Katten prøver å bite, klore og "slå" meg, men her er det jeg som er sjef og tar den med en gang den prøver seg.

Dette har resultert i at den hele tiden prøver å unngå meg.

Den vil aldri kose lenger og ligger bare på klatrestativet sitt og ser stygt på meg.

Vil dette noen gang ta slutt?

Katten vil aldri komme til å like børstingen noen gang, men jeg kan ikke la være å børste den.

Jeg har vært litt inne på tanken å barbere katten(hos veterinær).

Hva synes dere om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan være lurt å barbere den nå som det nærmer seg vår og sommer, og så heller venne den til børsten sakte men sikkert. At du "tar den" fører ikke til annet enn at den mister mer og mer av tilliten til deg.

Skrevet

Kjenner til problemt med uvillig katt som må ha pelsstell, men det er viktig at du ikke tvinger igjennom pelsstell mange ganger for dag hver dag. Prøv å gjøre børstingen kort og effektiv, ikke mer enn noen minutter av gangen. Prøv å snik inn litt kutting av knuter mens du koser med en halvsovende pus. Gi belønning og husk å kos ofte utenom pelsstellet.

Jeg har foresten gått over til å bare klippe opp knuter i pelsen. Børsting lugger og er ubehagelig. En karde er ubrukelig, så kjøp en god kam.

Skrevet

Hvorfor skal du bade en katt?Den klarer fint å holde seg ren selv.

Ikke rart den prøver å slå i fra seg.de gangene jeg har sett noen bade en katt,er et sørgelig syn.Nesten så det er på grensa til mishandling.

Skrevet

Ikke rart den prøver å slå i fra seg.de gangene jeg har sett noen bade en katt,er et sørgelig syn.Nesten så det er på grensa til mishandling.

Jeg bader katten min 3-4 ganger i året. Det er slett ikke dyremishandling, heller det motsatte siden bading nå i røytesesongen hjelper å forhindre knuter i pelsen. Katter med lang pels har lettere for å få fet og skitten underpels som lettere tover seg. Det er ikke hyggelig for pusen, eller meg.

Skrevet

Skjønner att dette er vanskelig for deg. Men det hjelper ikke å prøve å tvinge katten til å akseptere at du er sjefen. Det kommer den ikke til å gjøre, og vil da bare som du sier unngå deg.

Har hatt norsk skogkatt selv i mange år. Har ikke det nå da. Hadde ikke noe problem med den sånn som du har. Men har lært at å tvinge en katt til å gjøre noe den ikke vill er ikke lurt. Katter er ikke flokkdyr og er sin egen sjef. Hunder derimot er skapt for å ha en leder, og takler det å bli styrt på en helt annen måte.

Helt hvordan du skal gripe situasjonen ann vet jeg ikke. Men det å barbere den for dermed å sakte prøve å børste den, høres ut som en god ide.

Hilsen tidligere katte eier som nå er frustrert hundeier :)

Gjest StockDama
Skrevet

Hvordan børste bruker du? En hard børste kan lugge veldig, og det liker de lite. En myk børste som kan være behagelig å børste med kan gjøre børstingen om til kos istedet for slagsmål.

Og selvfølgelig belønninger som nevnt over...utrulig hva mat kan gjøre =D

Skrevet

Takker for alle svar :)

Bruker myk børste og har prøvd med godbiter, men til ingen nytte.

Så jeg tror jeg går for barbering.

Er ikke moro å "sloss" med katten hver gang den skal børstes.

Skrevet

Nesten så jeg har lyst å legge ut en video av den ene katta mi som elsker å bade. Eller rettere sagt å dusje, i allefall å leke i dusjen.. Han blir dusjet vel og ofte;) Den andre katta vår er ikke så glad i å bade, men det må til av og til. Da står den å ser litt fornærmet ut på meg til den er ferdig.

• 1 år senere...
Gjest kattakilt
Skrevet
Nesten så jeg har lyst å legge ut en video av den ene katta mi som elsker å bade. Eller rettere sagt å dusje, i allefall å leke i dusjen.. Han blir dusjet vel og ofte;) Den andre katta vår er ikke så glad i å bade, men det må til av og til. Da står den å ser litt fornærmet ut på meg til den er ferdig.
Gjest kattakilt
Skrevet

Hva med å gi katten noen slurker rødvin i drikkevannet..........

Gjest Gjest
Skrevet
Hva med å gi katten noen slurker rødvin i drikkevannet..........

:lete:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...