Gå til innhold

Gresk øy? Eller fastland?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil ta to uker i Hellas til sommeren, sammen med mann og barn (han er 1 1/2 år til sommeren). Har aldri vært i Hellas før, og lurer på om dere har tips til hvor vi skal dra?

Dette ser jeg etter:

Det må være ganske kort vei fra flyplass til hotellet (vil ha det enklest mulig med tanke på lillegutt)

Fine strender

Helst ikke über-party-sted, men mer stille og rolig

Tips tas imot med takk!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært mye i Hellas, og fineste og beste stede jeg har vært er Naxos.

Men det er langt til flyplassen da, mtp. at du må ta båt over til Naxos.

Skrevet

Jeg har ikke kjennskap til fastlandet annet enn en tur til Halkidiki for mange år siden, så jeg skal ikke uttale meg om det, men bare husk at mange grekere reiser ut på øyene om sommeren(slutten av juli og august) for å unnslippe varmen på fastlandet.

Jeg foreslår Chios, en øy helt nordøst i øyriket, ikke så langt fra Cesme i Tyrkia! Fra flyplassen til de fleste bostedene er det bare 10-15 minutters kjøretur. Da tror jeg nesten jeg har regnet med evt stopp underveis for å slippe av gjester på bosteder mellom ditt og flyplassen også. Velger man Karfas, som jeg vil anbefale med en halvannetåring, er det bare 10 minutter fra flyplassen. Bussene har forøvrig a/c.

Karfas er turistplassen over noen på Chios, men det sier ikke så mye fordi Chios har veldig lite turister! Karfas har noen veldig gode tavernaer, noen få minimarkeder. Her er noen koselige barer og også et par "neonbarer", men hovedsaklig er det et stille og rolig sted som er populært blant barnefamilier!

Chios har mye å by på, enten man bare vil bade eller også vil oppleve kultur og historie. Øya er stor og variert, men likevel med forholdsvis korte avstander slik at ikke minsten må sitte i bil i timesvis for å komme frem til målet! Barnesete får man hos alle bilutleierne.

Grekerne er utrolig barnevennlige og du vil sikkert oppleve at noen tar imot småen før de ser deg :fnise: Det er ikke noe problem å ta ham med ut og tilbringe kvelden på taverna f.eks, hvis han roer seg der. Ingen som ugleser en for å holde barnet oppe :) Faktisk er det helt vanlig for greske barn, iallfall sommerstid. Jeg vil anbefale en lett trille med nedfellbar rygg og gode hjul. Da har iallfall mine lagt seg godt tilrette og sovet seg gjennom middager.

På Chios er det som oftest en svalende bris, men jeg vil anbefale hotell med a/c. -Vet forresten ikke om man får uten lenger... Bare ikke kjør den på bånn hyl! En grad eller to under utetemperatur er nok til at iallfall vi får sove. Bruk gjerne også et ullteppe minsten kan ha under seg i vognen når han sover. Så slipper han å bli klam i ryggen. Ullbody er sikkert også smart, selv om jeg kom på det for sent til å ha noen glede av det med mine, så jeg har ikke testet det ut.

Uansett hvor dere ender opp, har dere gjort et godt valg når dere har bestemt dere for Hellas! Lykke til med valget av reisemål.

Skrevet

Chios virker kjempebra! Så nå har jeg bestilt tur til Karfas, gleder meg. Takk for supert tips!

Skrevet
Chios virker kjempebra! Så nå har jeg bestilt tur til Karfas, gleder meg. Takk for supert tips!

Så moro! Jeg håper, og tror, at det blir bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...