Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2008 #1 Skrevet 11. februar 2008 Noen som vet hva f.eks lilla / lys lilla betyr? Jeg er nybegynner og litt redd for å sette i gang med noe jeg ikke greier å følge med på....
Chica Skrevet 12. februar 2008 #2 Skrevet 12. februar 2008 Fargen forklarer hva slags time det er, lyslilla er spinning, mørk lilla er puls. Så en lys lilla/lilla time er en pulsspinntime. På nettsidene skal det være forklaring til alle timene tror jeg, er iallfall det på papirversjonen av timeplanen.
Annikken Skrevet 12. februar 2008 #3 Skrevet 12. februar 2008 Forklaringene står bak på papirversjonen av timeplanen, godt forklart. Og hele timeplanen er lagt ut i pdf-format på nettsidene, så istedet for å bruke søkefunksjonen, kan du laste ned hele pdf-formatet. Du kan ha kombinasjoner av to eller også tre forskjellige farger. I tillegg står det antall minutter timen varer, og vanskelighetsgrad, bokstavene fra A til C. Men bokstavene kan også mer være en retningslinje for hvor godt trent du bør være for å være med på timen. Spinn B er hardere enn spinn A, og aerobic C har vanskeligere trinn enn aerobic B eller A. (A er basics, B er lettere kombinasjoner, C stiller høye krav til koordinasjon.) Så en aerobictime med B trenger ikke være fysisk tung som en spinn B, men gir trinnutfordringer. Forskjellen på spinn og pulsspinn er at man på pulsspinn fokuserer utelukkende på å trene opp oksygenopptaket, og kjører harde intervaller, 4 topper på en pulstime (som oftest 45 min.) Flott for den som vil komme i form raskt, men ikke for den som vil ned i vekt. Da ville jeg kombinert med en del styrketrening, eller gått på "vanlig" spinn, som er tyngre for beina, og man tråkker ikke like fort. I spinn har man typiske "lange oppoverbakker" man skal opp, mens pulsspinn er bare tråkk, tråkk, tråkk... selv synes jeg det er rimelig meningsløst, men mange venner av meg synes det er livet selv Om jeg var dårlig trent ville jeg ikke begynt med pulsspinn, men med en spinn 45. Da får du tråkke litt i ditt eget tempo, jobbe med pusten og trene opp lårene. Bare husk at pulsspinn er en HARD time, så begynner du med den, ikke føl deg tung i rumpa om du ikke klarer å henge med hele timen. Det er også forskjell på sentrene. I midtbyen virker det som om "alle" har sykkelsko og gelpad til rumpa, mens det er litt mer relax på de sentrene med litt "voksnere" klientell, som pirbadet og rosten. Prøv deg litt fram i starten, ikke gi opp for lett, og husk at det viktigste er å svette noen ganger i uka og få i gang stoffskiftet, og få trent opp oksygenopptaket og musklene. Forberingspotensialet i starten er stort!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå