Gå til innhold

Hvilken rase skal vi velge?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Anne Lise_*
Skrevet

Vil gjerne vite mer om forskjellige raser på godt og vondt!

Ønsker en aktiv hund, med godt gemytt og som er lærevillig!

Bør helst ikke være så stor...

Hadde vært fin om dere ville dele deres erfaringer med ulike raser, så jeg finner frem til den hunden som passer oss best!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dra på hundeutstilling! Så lenge folka ikke skal inn i ringen med en gang; så er de gjerne veldig snakkevillige. (Unntak finnes overalt, men å legge ut om sin "egen" rase pleier folk å gjøre gladelig).

Jeg synes kanskje kravene dine er litt "vage". Hvor aktiv er aktiv? Er det et krav at det skal være en hund som trenger mye mosjon hele tiden, eller en som takler fysisk og mental trening veldig godt, men ikke har samme "behøv". Ikke så veldig stor? Sånn ... 10 kilo eller mindre, kanskje? Uansett; fortell litt om hva hunden skal brukes til, så blir det kanskje lettere å få hjelp?

Jeg tenker kanskje på f.eks. shetland sheepdog. De er veldig populære som agillityhunder, og med rett sosialisering kan de nok være med "hvorsomhelst". Relativt mye hund i liten innpakning, men de er etter hva jeg har forstått veldig lærevillige og hengivne. Men da har du sånne ting som pelsstell som spiller inn, da.

Ellers er kanskje en liten spaniel en idé? Cavalier King Charles Spaniel, Cocker Spaniel (også amerikansk). Meg bekjent fine hunderaser med godt gemytt. Eller en shiba inu, kanskje? Tusenvis av valgmuligheter, jeg har ikke all verdens oversikt selv akkurat.

Les på canis.no eller noe slikt, der står det masse om forskjellige raser og diverse. Jeg anbefaler deg også veldig sterkt å ta kontakt med oppdrettere av ulike raser for en uforpliktende prat. De har ofte masse erfaring, og kan fortelle deg både det ene og det andre.

Selv har jeg en collie, det er også en rase som passer godt inn i din beskrivelse, men den er kanskje litt vel stor? Mankehøyde ca. 50cm, vekt rundt 15-17 kilo på tispene. Tispene pleier ikke være så veldig store, egentlig. Men det kommer an på hvordan man definerer en "ikke så stor hund".

Skrevet

Labrador og Golden Retriver er veldig fine familie hunder. Og de er lettlærte.

Gjest Gjest_Anne Lise_*
Skrevet

Takk for fine svar!

Har lyst å prøve meg på agility. men er i hovedsak interessert i en turkamerat, som tåler litt lengre turer. Tror en som krever veldig mye aktivitet blir litt for mye for oss, men vil ikke ha en sofa-hund.

Bor i leilighet, så en hund på en 6-10kg er best.

Har sett mye på Parson Russell terrier, men vil også sjekke ut andre raser.

Skrevet

Hadde vært lettere for oss å foreslå raser hvis du hadde fortalt litt selv hva du tenker. Hva skal den brukes til? Hvor lange turer kan den få? Mental trening? Størrelse? Pels og pelsstell? Hvilke erfaringer har dere med hund? Hva kan dere tilby hunden?

Skrevet

Cavalier King Charles Spaniel er nok den rette hunden for deg :)

Skrevet (endret)

Jeg vil anbefale Shetland Sheepdog. Fantastiske hunder!

En hverdag med en Sheltie består av mye kos, mye moro og en del latter og smil når krabaten styrer på.

Det fine med en sheltie er at de tilpasser seg så utrolig godt. Liker du å gå lange turer er de alltid glad for å være med, de er utholdende slik. Men de finner seg også i å måtte kjede seg, ligge i sofaen en hel kveld å bare kose. De er ufattelig intelligente, snapper kjapt opp kommandoer og lærer det meste.

De er hengivne overfor sin eier og familie, men enkelte sheltier kan være meget reserverte og forsiktige overfor folk de ikke kjenner/har hilst på før.

Vår sheltie er nå 18 mnd gammel, og han var litt forsiktig når han var liten. Dette var vi forberedt på (jeg har hatt sheltie siden jeg var 10), og vi har trent siden dag 1 på nye situasjoner, nye folk, nye hunder osv. (klikkertrening er gøy!) Nå er han nesten *for* utadvendt, han elsker alt og alle på både 2 og 4 ben nå. Vi trener fortsatt mye miljø, og all treningen har absolutt vært verdt det, vi eier nå en fantastisk og harmonisk gutt som godtar de fleste og det meste.

En sheltie i huset gjør hverdagen bedre, iallefall for oss!

I tillegg er jo sheltien ufattelig vakker. Vår er skygget sobel, min forrige var tricolor.

Åh som jeg babler i vei.. ;p

dersom det er noe du lurer på ang sheltier, er det bare å gi meg en PM eller mail, så kan jeg godt prate i evigheter jeg ;)

Legger ved noen bilder også =)

http://img515.imageshack.us/my.php?image=dsc00163pm1.jpg

http://img232.imageshack.us/my.php?image=dsc00313is1.jpg

http://img232.imageshack.us/my.php?image=dsc00359ua9.jpg

Img-tagger fjernet.

Dru - mod

Endret av Dru
Skrevet

Hei !

Jeg vil anbefale deg Dansk-svensk-gårdshund.

De ligner på Jack Russel, men sies å ikke ha like stritt gemytt.

For å fortelle om min dansk-svenske-gårdshund:

Rasen beskrives som masse hund i liten kropp. Hunden min er liten, ca 6 kg. Hun er lett å ha med seg overalt, tar liten plass, spiser ikke opp matbudsjettet mitt og legger ikke igjen store mengder hår (eller sikkel..). Siden hun er korthåret er hun lett å holde ren (veldig flink til å rengjøre pelsen sin selv også), hun tørker fort og tar ikke med seg masse gjørme og møkk inn etter tur. Fort gjort å dusje og tørke når det er nødvendig.

Hun er en kjempeflott turkamerat. Har hatt henne med på 5-6 timers turer i fjellet og 2-3 mils skiturer. Har også gått redningshundkurs med henne, og der har hun vist stort pågangsmot. Kjempeflink til å bruke nesa og gå sport. Hun elsker å være med der det skjer noe. Samtidig er hun ikke en hund som må aktiviseres masse hver dag. Min hund er veldig glad i varme og nå om vinteren ligger hun stort sett foran ovnen og slapper av. Hun maser ikke om å gå ut. Men tar jeg først fram båndet - da er det full fart.

Jeg har masse glede av min dansk-svenske gårdshund. Hun er en veldig takknemlig hund, veldig sosial og glad.

Skrevet
Labrador og Golden Retriver er veldig fine familie hunder. Og de er lettlærte.

Ikke nødvendigvis.

Skrevet

Skulle jeg hatt en mindre hund (enn min Rottweiler)

Ville jeg hatt en Novia Scott toller,

nydelige hunder og fin størrelse.

Skrevet
Skulle jeg hatt en mindre hund (enn min Rottweiler)

Ville jeg hatt en Novia Scott toller,

nydelige hunder og fin størrelse.

*pirke* De heter Nova scotia duck tolling retriever. :)

Skrevet

Jeg har en golden og er selvfølgelig storfornøyd med den, men skulle jeg hatt en mindre rase ville jeg valgt amerikansk cocker spaniel eller cavalier king charles spaniel. Min erfaring med dem er at det er sosiale, lettlærte hunder som gjerne er med på turer selvom de er små av størrelse.

Skrevet

Dvergschnauzer! Utrolig søte og sjarmerende, hendig størrelse (min veier ca 9 kg og er litt større enn de små terrierrasene) samtidig sm de mer enn gjerne r med på lange turer/joggeturer. Min dvergschnauzer er i hvertfall perfekt til byliv med relativt små leiligheter. Rolig inne, aktiv ute, tar ikke opp all plassen i sofaen heller. Tøffe og humørfylte. Eneste drawback er at de kan bjeffe litt :)

Skrevet
Takk for fine svar!

Har lyst å prøve meg på agility. men er i hovedsak interessert i en turkamerat, som tåler litt lengre turer. Tror en som krever veldig mye aktivitet blir litt for mye for oss, men vil ikke ha en sofa-hund.

Bor i leilighet, så en hund på en 6-10kg er best.

Har sett mye på Parson Russell terrier, men vil også sjekke ut andre raser.

Jeg vil anbefale Dansk svensk Gårdshund... som i innlegget under her... det er en ypperlig hund som elsker lange turer, men også liker å ligge inne å sløve på regnfulledager... den er veldig lærevillig...

jeg er veldig enig i det meste i innlegget under...

Her er linken til rasesiden...

min mor var med på å starte denne gårdshundklubben... men gikk av som leder for noen år siden...

Lykke til med vaget av hund!!

Hei !

Jeg vil anbefale deg Dansk-svensk-gårdshund.

De ligner på Jack Russel, men sies å ikke ha like stritt gemytt.

For å fortelle om min dansk-svenske-gårdshund:

Rasen beskrives som masse hund i liten kropp. Hunden min er liten, ca 6 kg. Hun er lett å ha med seg overalt, tar liten plass, spiser ikke opp matbudsjettet mitt og legger ikke igjen store mengder hår (eller sikkel..). Siden hun er korthåret er hun lett å holde ren (veldig flink til å rengjøre pelsen sin selv også), hun tørker fort og tar ikke med seg masse gjørme og møkk inn etter tur. Fort gjort å dusje og tørke når det er nødvendig.

Hun er en kjempeflott turkamerat. Har hatt henne med på 5-6 timers turer i fjellet og 2-3 mils skiturer. Har også gått redningshundkurs med henne, og der har hun vist stort pågangsmot. Kjempeflink til å bruke nesa og gå sport. Hun elsker å være med der det skjer noe. Samtidig er hun ikke en hund som må aktiviseres masse hver dag. Min hund er veldig glad i varme og nå om vinteren ligger hun stort sett foran ovnen og slapper av. Hun maser ikke om å gå ut. Men tar jeg først fram båndet - da er det full fart.

Jeg har masse glede av min dansk-svenske gårdshund. Hun er en veldig takknemlig hund, veldig sosial og glad.

Skrevet (endret)
Jeg vil anbefale Shetland Sheepdog. Fantastiske hunder!

En hverdag med en Sheltie består av mye kos, mye moro og en del latter og smil når krabaten styrer på.

Det fine med en sheltie er at de tilpasser seg så utrolig godt. Liker du å gå lange turer er de alltid glad for å være med, de er utholdende slik. Men de finner seg også i å måtte kjede seg, ligge i sofaen en hel kveld å bare kose. De er ufattelig intelligente, snapper kjapt opp kommandoer og lærer det meste.

De er hengivne overfor sin eier og familie, men enkelte sheltier kan være meget reserverte og forsiktige overfor folk de ikke kjenner/har hilst på før.

Vår sheltie er nå 18 mnd gammel, og han var litt forsiktig når han var liten. Dette var vi forberedt på (jeg har hatt sheltie siden jeg var 10), og vi har trent siden dag 1 på nye situasjoner, nye folk, nye hunder osv. (klikkertrening er gøy!) Nå er han nesten *for* utadvendt, han elsker alt og alle på både 2 og 4 ben nå. Vi trener fortsatt mye miljø, og all treningen har absolutt vært verdt det, vi eier nå en fantastisk og harmonisk gutt som godtar de fleste og det meste.

En sheltie i huset gjør hverdagen bedre, iallefall for oss!

I tillegg er jo sheltien ufattelig vakker. Vår er skygget sobel, min forrige var tricolor.

Åh som jeg babler i vei.. ;p

dersom det er noe du lurer på ang sheltier, er det bare å gi meg en PM eller mail, så kan jeg godt prate i evigheter jeg ;)

Legger ved noen bilder også =)

http://img515.imageshack.us/my.php?image=dsc00163pm1.jpg

http://img232.imageshack.us/my.php?image=dsc00313is1.jpg

http://img232.imageshack.us/my.php?image=dsc00359ua9.jpg

Signerer :juhu:

Sheltier er fantastiske hunder på alle måter! "pinnsvin" har jo fortalt det meste om rasen, så jeg trenger ikke si annet enn at jeg anbefaler rasen på det sterkeste!

Eneste minuset er at de kan være litt sky ja (forsiktige- ikke redde!), men det er noe som blir bedre ved mye sosialisering. Dessuten er det litt greit og av og til, herlig å kunne ha hunden løs uten at den løper bort til en eneste fremmed sjel :gjeiper:

Min sheltie er 19 mnd, og fortsatt skeptisk. Men hun blir stadig bedre og bedre..

http://i157.photobucket.com/albums/t59/Tin...rkakehus047.jpg

http://i157.photobucket.com/albums/t59/Tin...hoebe20hode.jpg

Kan ikke nekte for jeg synes de er verdens vakreste også :) Min er forresten en veldig lys sobel.

Img-tagger fjernet.

Dru - mod

Endret av Dru
Skrevet (endret)
Signerer :juhu:

Sheltier er fantastiske hunder på alle måter! "pinnsvin" har jo fortalt det meste om rasen, så jeg trenger ikke si annet enn at jeg anbefaler rasen på det sterkeste!

Eneste minuset er at de kan være litt sky ja (forsiktige- ikke redde!), men det er noe som blir bedre ved mye sosialisering. Dessuten er det litt greit og av og til, herlig å kunne ha hunden løs uten at den løper bort til en eneste fremmed sjel :gjeiper:

Min sheltie er 19 mnd, og fortsatt skeptisk. Men hun blir stadig bedre og bedre..

http://i157.photobucket.com/albums/t59/Tin...rkakehus047.jpg

http://i157.photobucket.com/albums/t59/Tin...hoebe20hode.jpg

Kan ikke nekte for jeg synes de er verdens vakreste også :) Min er forresten en veldig lys sobel.

næmmen, så utrolig søt lita jente! Hvor høy er hun? Min er noget for høy, han er 38 cm i skulderhøyde.. Tenker nok han hadde blitt helt mo i knærne hvis han hadde fått møte henne =D

Endret av Dru
Gjest Gjest_Anne Lise_*
Skrevet

Tusen takk til alle for fine svar...

Nå er d bare å bli enig med gubben:P

Gjest Gjest_TinaM_*
Skrevet
næmmen, så utrolig søt lita jente! Hvor høy er hun? Min er noget for høy, han er 38 cm i skulderhøyde.. Tenker nok han hadde blitt helt mo i knærne hvis han hadde fått møte henne =D

hehe, takk :) din var jo også kjempe fin!

Hun er også for høy, 37 cm i mankehøyde, og hun veier 10 kg. Men vi har faktisk aldri fått noe klager på det på utstilling, fordi hun har så lite hode som får henne til å se liten ut- i følge oppdretter!

Lykke til med valget av rase!

Skrevet
hehe, takk :) din var jo også kjempe fin!

Hun er også for høy, 37 cm i mankehøyde, og hun veier 10 kg. Men vi har faktisk aldri fått noe klager på det på utstilling, fordi hun har så lite hode som får henne til å se liten ut- i følge oppdretter!

Lykke til med valget av rase!

Jøss, hun så veldig liten ut ja =) Er nok hodet som gjør det, utrolig fint hode :)

Min er litt for mager stakkars, han har så utrolig dårlig matlyst.. veide 9,2kg sist vi var hos dyrlegen (2 uker siden). Forer han på v&h, og han har lagt på seg 700gram siden vi begynte med det, så kommer seg =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...