Noli Skrevet 11. februar 2008 #21 Skrevet 11. februar 2008 Kan man ikke stille spørsmål ved å ha respekt for ting? Det er passe underlig, da jeg alltid har stilt spørsmål vedrørende feks religion, men jeg har likefullt respekt for de som tror. Jeg kan diskutere med de kristne svigerforeldrene mine, stille spørsmål ved troen deres og likevel respektere både dem og troen, symbolene i troen og hva de står for. Ingen problem, bare man lærer seg hva respekt faktisk betyr.
Kalorina Skrevet 11. februar 2008 #22 Skrevet 11. februar 2008 Brenne flagg er nå plutselig greit, men ikke å bruke ordet negerkonge i en barnesang?
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2008 #23 Skrevet 11. februar 2008 Fordi flagget er et symbol som er viktig for mange. Jeg synes man skal ha respekt for de som ikke ønsker karikaturer av Jesus, og for religiøse symboler o.l også. Jeg blir skremt når jeg ser hva du skriver her. Det er ikke lenge siden Monty Pythons Life of Brian var forbudt i Norge, og det finnes altså fremdeles mennesker som mener den bør være det.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2008 #24 Skrevet 11. februar 2008 Brenne flagg er nå plutselig greit, men ikke å bruke ordet negerkonge i en barnesang? Det er da ikke forbudt å bruke ordet negerkonge? Og ingen har oppfordret til flaggbrenning heller. Det at noe ikke er i strid med loven betyr ikke at det er greit. Hvis jeg går bort til en vilt fremmed på gaten og skjeller ham ut så er det fullstendig lovlig, men det betyr ikke at det er moralsk prisverdig.
Noli Skrevet 11. februar 2008 #25 Skrevet 11. februar 2008 Du blir skremt av at jeg mener man må ha respekt for ting som er viktige for andre? Javel. Monty Phyton har jeg aldri sett.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2008 #26 Skrevet 11. februar 2008 Du blir skremt av at jeg mener man må ha respekt for ting som er viktige for andre? Javel. Nei, jeg blir skremt av at du mener man bør forby det som kan støte andre. Prinsippet om ytringsfrihet er nedfelt i loven nettopp for å forsvare kontroversielle ytringer. Populære ytringer trenger ikke noe forsvar, for ingen bryr seg om dem. Jeg tolker deg slik at du mener at karikaturer av Jesus bør forbys (hvis ikke hadde du vel ikke nevnte det i denne tråden som handler om akkurat slike forbud), og det er for meg en skremmende tanke fordi det er så viktig at borgerne har muligheten til å komme med kritikk av religion, regjering osv.
Noli Skrevet 11. februar 2008 #27 Skrevet 11. februar 2008 Jeg synes ikke karikaturer av noen, hverken Jesus eller Muhammed, bør forbys, men jeg mener likevel at man kan stille spørsmål ved og kritisere feks en religion uten å tegne karikaturer.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2008 #28 Skrevet 11. februar 2008 Jeg synes ikke karikaturer av noen, hverken Jesus eller Muhammed, bør forbys, men jeg mener likevel at man kan stille spørsmål ved og kritisere feks en religion uten å tegne karikaturer. Akkurat den samme tankegangen kan brukes på flaggbrenning.
talin Skrevet 12. februar 2008 #29 Skrevet 12. februar 2008 Kan man ikke stille spørsmål ved å ha respekt for ting? Det er passe underlig, da jeg alltid har stilt spørsmål vedrørende feks religion, men jeg har likefullt respekt for de som tror. Jeg kan diskutere med de kristne svigerforeldrene mine, stille spørsmål ved troen deres og likevel respektere både dem og troen, symbolene i troen og hva de står for. Ingen problem, bare man lærer seg hva respekt faktisk betyr. respek't -en (fra lat. 'det å ta hensyn', av respicere 'se tilbake') aktelse, ærbødighet, lydighet ha stor r- for en / sette seg i r-Det er nok et annet ord en respekt du leter etter.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2008 #30 Skrevet 13. februar 2008 Jeg skjønner ikke logikken i hvorfor det skal bli lovlig å brenne andre lands flagg, men ikke sitt eget lands flagg. Hvis det først skal bli lovlig å brenne flagg, vil jeg gjerne ha muligheten til å brenne det norske flagget også.
Harlekin Skrevet 15. februar 2008 #31 Skrevet 15. februar 2008 (endret) Hva synes du om dette? Egentlig har jeg mest lyst til å si at flaggbrenning burde være ulovlig, for jeg ikke synes noe om å krenke noe som mange har dype følelser for. Dette synes jeg forøvrig også om Muhammed-tegningene. Men, man kan ikke forby alt som kan virke støtende, da hadde det nok vært umulig å ikke bryte loven. Derfor synes jeg det er greit at det legaliseres, for det er nok mange bedre ting å bruke ressurser på. Jeg kommer nok likevel til å ha svært liten respekt for de som absolutt må tråkke på andre for å ytre noe. Endret 15. februar 2008 av Harlekin
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå