Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2008 #1 Skrevet 11. februar 2008 I morgen vedtar Stortinget å fjerne paragrafen som gjør det straffbart å brenne andre lands flagg. Hva synes du om dette?
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2008 #2 Skrevet 11. februar 2008 Bra! Skummelt hvor mye enkelte legger i et flagg.
Meaty Skrevet 11. februar 2008 #3 Skrevet 11. februar 2008 (endret) Jeg synes ikke noe om at den blir fjernet. Selv om et flagg i bunn og grunn bare er et tøystykke så har det å brenne et flagg veldig stor symbolsk effekt. Jeg tenker at det er en veldig enkel måte å provosere en stor gruppe mennesker på. Det kan føre til at folk lettere viser holdninger som de ellers ville holdt for seg selv. Jeg har selv vært vitne til flaggbrenning og selv om det ikke var det norske flagget som ble brent så synes jeg det var støtende og litt skremmende. Endret 11. februar 2008 av Meaty
Noli Skrevet 11. februar 2008 #4 Skrevet 11. februar 2008 Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være lovlig? For mange mennesker vil det være støtende, og da er bør man jo kunne ta hensyn til det.
Gjest Farao på ferie Skrevet 11. februar 2008 #5 Skrevet 11. februar 2008 Jeg synes det er glimrende. Flaggbrenning skader ingen og det er derfor fullstendig forkastelig å forby det. Heldigvis har dette vært en sovende paragraf i lang tid. Selv ville jeg forøvrig aldri brent et flagg.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2008 #6 Skrevet 11. februar 2008 Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være lovlig? For mange mennesker vil det være støtende, og da er bør man jo kunne ta hensyn til det. Så du mener alt som er støtende for andre mennesker bør være ulovlig?
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2008 #7 Skrevet 11. februar 2008 Jeg er i mot legalisering av flaggbrenning! Jeg har stor respekt for det et flagg representerer, og respektløshet mot flagget er også respektløshet mot det landet flagget representerer. Jeg kan være enig i grunnen til at noen velger å brenne et flagg, men handlingen finner jeg forkastelig! Da Otto Jespersen brant det amerikanske flagget fant jeg det svært respektløst, og da Sagen brant det norske flagg på direkten 17 mai, var det like før jeg begynte å gråte! Spesielt ille mener jeg det er når det bare en snakk om "for høy", det ligger ikke engang et politisk standpunkt bak... vi brenner et flagg bare for tull... vi krenker en nasjon, bare for gøy...
Gjest Raptuza Skrevet 11. februar 2008 #8 Skrevet 11. februar 2008 Eg syns også det er galt. Det er respektlaust. Kva blir det neste?
Gjest StockDama Skrevet 11. februar 2008 #9 Skrevet 11. februar 2008 (endret) Jeg er nesten likegyldig, ser ikke vitsen med å ha den loven, men når vi har den ser jeg ikke vitsen i å fjerne den heller. Jeg vet ikke, har aldri hatt noen forhold til flagg, de betyr nada for meg. Endret 11. februar 2008 av StockDama
Meaty Skrevet 11. februar 2008 #10 Skrevet 11. februar 2008 Jeg lurer på om det kan være forskjell mellom generasjonene her? Jeg er over 30 og husker at jeg alltid fikk høre at jeg skulle respektere flagget da jeg var liten. Når jeg gikk i 17. mai tog måtte jeg passe på at jeg holdt det lille flagget mitt opp sånn at det ikke slepte i bakken. Det var bare sånn det var, det er mulig at dette henger igjen hos meg.
Gjest Wolfmoon Skrevet 11. februar 2008 #11 Skrevet 11. februar 2008 Jeg lurer på om det kan være forskjell mellom generasjonene her? Jeg er over 30 og husker at jeg alltid fikk høre at jeg skulle respektere flagget da jeg var liten. Når jeg gikk i 17. mai tog måtte jeg passe på at jeg holdt det lille flagget mitt opp sånn at det ikke slepte i bakken. Det var bare sånn det var, det er mulig at dette henger igjen hos meg. Jeg er under 30, og jeg fikk høre det samme som deg. Jeg har også stor respekt for flagg, men jeg ser ikke poenget med å ha en sovende lovparagraf. Enten får lover ha en virkning, eller de får fjernes.
Noli Skrevet 11. februar 2008 #13 Skrevet 11. februar 2008 Så du mener alt som er støtende for andre mennesker bør være ulovlig? Nei, men ett sted må man jo sette grensen. Vi må jo ha normer for hva som er lov og ikke lov. Jeg er forøvrig i begynnelsen av 20-årene, men er også oppdratt med at man skal ha stor respekt for flagget.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2008 #14 Skrevet 11. februar 2008 Nei, men ett sted må man jo sette grensen. Vi må jo ha normer for hva som er lov og ikke lov. Ja, og etter min mening bør den grensen gå der noe skader andre. For eksempel er det naturlig at et slag er ulovlig, mens flaggbrenning mer er noe som skaper moralsk forargelse. Dessuten synes jeg det er veldig farlig hvis man begynner å forby slike ting. Burde det også være ulovlig å lage karikaturtegninger av Muhammed? Eller å komme med nedsettende bemerkninger om Jesus? Eller å si at Bush ligner på en ape? Det kunne jo støte noen...
talin Skrevet 11. februar 2008 #15 Skrevet 11. februar 2008 Jeg er forøvrig i begynnelsen av 20-årene, men er også oppdratt med at man skal ha stor respekt for flagget. Hvorfor skal man ha respekt for flagget, noen gang tenkt over dette?
Meaty Skrevet 11. februar 2008 #16 Skrevet 11. februar 2008 Dere som mener at flaggbrenning er greit, synes dere det er greit hvis det blir lov å gå med hakekors også?
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2008 #17 Skrevet 11. februar 2008 Dere som mener at flaggbrenning er greit, synes dere det er greit hvis det blir lov å gå med hakekors også? Absolutt. Faktisk synes jeg hele straffelovens paragraf 135a bør oppheves, i ytringsfrihetens navn. Dette til tross for at jeg på det sterkeste tar avstand fra alle former for rasisme.
talin Skrevet 11. februar 2008 #18 Skrevet 11. februar 2008 Dere som mener at flaggbrenning er greit, synes dere det er greit hvis det blir lov å gå med hakekors også? En må ha litt konsistens i sine meninger.
Noli Skrevet 11. februar 2008 #19 Skrevet 11. februar 2008 Hvorfor skal man ha respekt for flagget, noen gang tenkt over dette? Fordi flagget er et symbol som er viktig for mange. Jeg synes man skal ha respekt for de som ikke ønsker karikaturer av Jesus, og for religiøse symboler o.l også. Det norske flagget er for meg et symbol på mitt lands frihet og selvstendighet, og mitt lands frihet og selvstendighet er viktig for meg. Generelt sett synes jeg man bør ha respekt for ting som er viktige for andre, det kunne veldig mange blitt flinkere til. "Friheten" alle krever har gått for langt når den innebærer å tråkke på mennesker.
talin Skrevet 11. februar 2008 #20 Skrevet 11. februar 2008 Fordi flagget er et symbol som er viktig for mange. Jeg synes man skal ha respekt for de som ikke ønsker karikaturer av Jesus, og for religiøse symboler o.l også. Det norske flagget er for meg et symbol på mitt lands frihet og selvstendighet, og mitt lands frihet og selvstendighet er viktig for meg. Man skaper ikke respekt for ting ved forbud. Det siste som bør få respekt er symboler og andre såkalte religiøse figurer. Simpelthen fordi slik respekt gjør at man ikke stille spørsmål. Generelt sett synes jeg man bør ha respekt for ting som er viktige for andre, det kunne veldig mange blitt flinkere til. "Friheten" alle krever har gått for langt når den innebærer å tråkke på mennesker. Når ble ytringsfrihet ensbetydende med at bare de snille og gode meningene skal få komme frem i dagen lys? Hvis det er bare de såkalte snille og gode meningen som skal få komme frem så kan en like godt legge ned hele ytringsfriheten og erklære Norge for å være et PK diktatur.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå