Gå til innhold

Kylling, kinamat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg spiser kinamat på resturant så er alltid kjøttet mørt. Nesten så det smelter i munnen.

Hvordan tilbereder de kjøttet? Koker de det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange av ingrediensene i kinesisk mat bidrar til at kjøttet mørnes. Bla. soya, ingefær, hvitløk og chili. Kyllingkjøtt som kokes i saus eller hurtigstekes i wok holder seg saftigere enn her i vesten som ofte steker eller griller kyllingen halvt i hjel før den serveres :-)

Skrevet
De bruker rotte. ;)

Tvilsomt, men de bruker nok heller ikke kyllingfileter fra Prior. Jeg vet ikke, men jeg tror de ofte bruker det langt rimeligere kjøttet fra høner som kokes og siden brukes i de forskjellige rettene.

Skrevet
Mange av ingrediensene i kinesisk mat bidrar til at kjøttet mørnes. Bla. soya, ingefær, hvitløk og chili. Kyllingkjøtt som kokes i saus eller hurtigstekes i wok holder seg saftigere enn her i vesten som ofte steker eller griller kyllingen halvt i hjel før den serveres :-)

Det stemmer nok! Grillet/stekt kylling bærer jo ofte mer preg av å være tørket enn stekt...

Skrevet

Takk for svar Leo og Antoniette.

:)

Skrevet

Soya bidrar blant annet til å bryte ned fibrene i kjøttet.

Utrolig hva man lærer av å ha BBC Food på døgnet rundt :blomst:

Skrevet

syns kyllingfileten bli kjempemør hvis jeg kutter den opp i biter og marinerer den godt.. mm m mm m mmmm

Skrevet

Jeg vet ikke om dette er riktig, men spiste chop suey hos en vietnamesisk venninne, og tror det er litt måten hun kuttet kjøttet på, i tynne, tynne flak (ikke carpaccio-tynne) og deretter marinerte i egg en stund for tilbereding. Hun vektla veldig at kjøttet skulle krølle seg litt når det ble stekt, og det kan være at kjøttet så vidt ble brunet. For å kontrollere dette, stekte hun kjøttet først, tok det ut av pannen og stekte grønnsaker med saus og tilsatte kjøttet igjen mot slutten av steketiden.

Skrevet
Tvilsomt, men de bruker nok heller ikke kyllingfileter fra Prior. Jeg vet ikke, men jeg tror de ofte bruker det langt rimeligere kjøttet fra høner som kokes og siden brukes i de forskjellige rettene.

Nei de bruker nok IKKE høner som er kokt, det får en helt annen konsistens.

Skjær kjøttet i tynne skiver, mariner med feks hvitløk, litt chili, ingefær, litt olje og bittelitt soya(ikke for mye for saltet vil trekke ut litt væske fra kjøttet) og litt eggehvite. Like før de skal steke det, la kjøttet renne godt av og dryss over litt maizenamel, stek fort i olje til det får litt farge. Ta kjøttet ut av pannen og wok grønnsakene, saus og bland inn kjøttet til slutt.

Skrevet

Det blir mørt fordi de ikke koker/steiker det til svenskegrensa og tilbake igjen. For å få en kyllingfilet saftig og mør så gjør følgende: hiv den i panna på passe varme og kjenn på den underveis. Så lenge den gir etter når du trykker på den er den ikke ferdig. Når du trykker på den og du kjenner at den fjærer så tar du den ut av panna, legger den i folie og lar den hvile der i en fem minutters tid. Da blir også prior sine møre og gode. Ja, det finnes de som smaker bedre, men konsistensen er saftig og god.

Hvis du skal lage kyllingen i små biter så gjør det samme. Steik den ferdig og la den slappe av. Ikke kok den i maten i en halvtime. Da blir det tørt.

Skrevet

jeg synes kyllingen blir mye bedre når jeg steker den i wok, spesielt hvis jeg frityrsteker den i litt olje i woken... da blir den kjempesaftig og mør...tror også det har noe med at man steker den så kort... Hvis man ikke har 1/2 kg kylling i woken samtidig går det veldig fort og smaker mye bedre.... men når det er sagt finnes det vel noe man bruker til å mørne kjøtt ( fås på innvandrerbutikker) men jeg trodde det stort sett var forbeholdt biffkjøtt....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...