Gå til innhold

overgangsstønad - må vi selge bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi sliter ganske i forholdet, vi vurdere en pause/opphold fra hverandre på ubestemt tid.

Han skal eventult flytte i leid bolig og jeg sitter med huset.

Men vi håper vi "bare" trenger tid fra hverandre, så vi har ikke lyst å selge bolig/gjør opp det.

Kan jeg få overgangsstønad med hus i begges navn?

Holder det at han bare bytter adresse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere må nok flytte fra hverandre, det holder ikke at han bare bytter adresse og fortsatt blir boende. Trygdesvindel kalles det.

Skrevet

Det var ikke det hun spurte om, hun spørr om det er greit at huset står i begges navn, som eiendel, når han flytter i leid leilighet, og altså flytter og endrer adresse, men ikke selger sin andel av huset.

Skrevet

Hei

Da jeg og min eks gikk fra hverandre hadde jeg ikke mulighet til å få lånet over på meg med en gang. Og han ble derfor stående som både deleier på leiligheten og delansvarlig på lånet.

Jeg har ikke mottatt overgangsstønad, men mottar en ekstra barnetrygd. Det var aldri snakk om hvem som sto som eiere av leiligheten. Det eneste som trengs er at han melder flytting, og bor i egen leilighet. Reglene er de samme for alle ekstra stønader for enslig.

Et lite råd. Om det er slik at dere skal stå som eiere begge to og evt. dele en gevinst ved salg så er det bare rett og rimelig at han betaler halvparten, men at du kanskje betaler det som går til daglige utgifter (strøm, vedlikehold, etc). Om han ikke gjør dette så bør dere skrive skifteattest slik at du får godskrevet det du evt. betaler mer enn ham den perioden som dere bor frahverandre.

Min eks og jeg skrev skifteavtale og gjorde opp alt selv om han fortsatt sto i som deleier. Men alt det formelle var mitt og det var mitt ansvar å betale.

Skrevet
Hei

Da jeg og min eks gikk fra hverandre hadde jeg ikke mulighet til å få lånet over på meg med en gang. Og han ble derfor stående som både deleier på leiligheten og delansvarlig på lånet.

Jeg har ikke mottatt overgangsstønad, men mottar en ekstra barnetrygd. Det var aldri snakk om hvem som sto som eiere av leiligheten. Det eneste som trengs er at han melder flytting, og bor i egen leilighet. Reglene er de samme for alle ekstra stønader for enslig.

Et lite råd. Om det er slik at dere skal stå som eiere begge to og evt. dele en gevinst ved salg så er det bare rett og rimelig at han betaler halvparten, men at du kanskje betaler det som går til daglige utgifter (strøm, vedlikehold, etc). Om han ikke gjør dette så bør dere skrive skifteattest slik at du får godskrevet det du evt. betaler mer enn ham den perioden som dere bor frahverandre.

Min eks og jeg skrev skifteavtale og gjorde opp alt selv om han fortsatt sto i som deleier. Men alt det formelle var mitt og det var mitt ansvar å betale.

Takk for et godt svar :)

Han skal fremdeles betale på lånet, vi håper absolutt at vi finner tilbake til hverandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...