Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2003 #1 Skrevet 29. april 2003 heisann etikk.. hva sier ordet deg? og hvorfor skal vi ha etikk og hvorfor skal vi lære om det på skolen? og grunner til å ikke ha etikk som undervisning.. noen som vet?
Gjest Sivi Skrevet 29. april 2003 #2 Skrevet 29. april 2003 Etikk handler vel litt om hva som er rett og galt? Grunnen til at du skal lære om det på skolen er vel at du skal lære om hva samfunnet forventer av deg når du f.eks. skal ut i arbeidslivet, eller rett og slett hvordan oppføre seg mot andre mennesker.
Tusenfryd Skrevet 29. april 2003 #3 Skrevet 29. april 2003 Spørsmålet vitner om at det enten er tvingende nødvendig med etikk - og helst masse mer. Eller at man rett og slett ikke vet hva etikk er og handler om.
AUF Skrevet 29. april 2003 #4 Skrevet 29. april 2003 etikk er rett og slett hva som er rett og galt i forskjellige sammenhenger. Hvordan vi bør oppføre oss og sånt. Etikk beskriver hvordan vi lever og oppfører oss mot andre, og etikk gir bestemte regler for hva som er rett og galt. De fleste yrker har etiske retningslinjer de må følge. Det er viktig at vi lærer om etikk mener jeg, alt for mange mangler kunnskap om dette, og får det vanskelig med å tilpasse seg og oppføre seg. Ikke alle lærer dette hjemme!!! De som ikke kan skille mellom rett og galt, får ikke skyldfølelse eller føler ikke skam, og har derfor letter for å utføre kriminelle handlinger og påføre andre skade enn andre. DERFOR
Retz Skrevet 29. april 2003 #5 Skrevet 29. april 2003 Etikk er teorien som ligger til grunn for moralsk praksis.
Gjest Gjesta Skrevet 29. april 2003 #6 Skrevet 29. april 2003 Jeg kunne gjentatt alt som tidligere er sagt, men dropper det. Vil imidlertid tilføye at det er viktig å kjenne til ulike etiske resonnementer og tankeganger - rett og slett for at det ikke finnes noen verdensomfattende/ universell etikk som alle enes om. Etiske dilemmaer treffer vi på HVER eneste dag - og vi må være klar over hva som ligger til grunn for våre moralske valg, og enda viktigere: hva vi ØNSKER skal ligge til grunn for våre valg. I skolesammenheng blir nok etikk gjort litt "tørt" og veldig teoretisk - og det vil jeg skylde på lærerne for! Etikk er vel et av de få fagene/emnene i skolen som kan appellere til alle elever, uansett bakgrunn og utgangspunkt - og som enhver vil ha nytte av resten av sitt liv. Det gjelder bare å få dette ned på et praktisk nivå, og med temaer som engasjerer skoleungdommen! Nå var det visst "lærer'n" i meg som talte!
Gjest Poirot Skrevet 30. april 2003 #7 Skrevet 30. april 2003 Det gjelder bare å få dette ned på et praktisk nivå, og med temaer som engasjerer skoleungdommen! Jepp. Med masse eksempler man må diskutere!
Piglet Skrevet 30. april 2003 #8 Skrevet 30. april 2003 Synes etikk er kjempe viktig, og noe som det bør legges langt mere vekt på i alle områder av utdannelse og oppdragelse. Ikke minst fordi mange foreldre idag føler at skoler og barnehager ikke bare skal lære barnene noe, men også oppdra dem! Min far er meget opptatt av at Norge trenger en "moralsk opprustning", kanskje dette faget kan være et skritt i riktig retning. Ihvertfall hvis lærerne får noe fornuftig ut av det, som Kverulla sier... Jeg hadde Livsyn (i stedet for Kristendom) gjenom hele barne- og ungdomsskolen, og føler at det har gitt meg kjempe mye. Både i forhold til etikk og moral, men også fordi jeg lærte masse om alle de store religionene. Tror dette er et viktig skritt mot en verden hvor vi har bare litt mere respekt og forståelse for hverandre! Piglet
Gjest Gjesta Skrevet 30. april 2003 #9 Skrevet 30. april 2003 Jeg hadde Livsyn (i stedet for Kristendom) gjenom hele barne- og ungdomsskolen, og føler at det har gitt meg kjempe mye. Heldigvis har Kristendom, andre religioner og livssyn blitt slått sammen til ett fag nå - obligatorisk for alle! På den måten håper jeg at alle kan få det kunnskapsgrunnlaget du peker på, Piglet!
tuji Skrevet 30. april 2003 #10 Skrevet 30. april 2003 Etikk er viktig fordi det er lurt å tenke gjennom hvilket standpunkt man har i gitte situasjoner. Det gjør det lettere å handle riktig når man kommer i en vanskelig situasjon.
Majken Skrevet 30. april 2003 #11 Skrevet 30. april 2003 I skolesammenheng blir nok etikk gjort litt "tørt" og veldig teoretisk - og det vil jeg skylde på lærerne for! Etikk er vel et av de få fagene/emnene i skolen som kan appellere til alle elever, uansett bakgrunn og utgangspunkt - og som enhver vil ha nytte av resten av sitt liv. Det gjelder bare å få dette ned på et praktisk nivå, og med temaer som engasjerer skoleungdommen! På ungdomsskolen hadde vi rollespill med tema etikk vi! Det var engasjerende det. Ble tvunget til å kjenne litt på hva man syns er riktig og galt, se flere sider av samme sak, og ikke minst se at etikk er ikke så svart og hvitt som vi har en tendens til å tro. Vi kommer fra forskjellige bakgrunner og har dermed ulike syns på hva som er rett og galt, men likevel mye felles. På ungdomsskolen hadde vi for det meste rollespill gjennom hele religionsfaget. Lærte veldig mye av det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå