Gå til innhold

Brunt sukker (rårørsukker)

Gjest Rosin

Anbefalte innlegg

Noen her som har kunnskap om brunt sukker? Det er jo ulike typer brunt sukker i omløp, det som bare er farget og det som er "ekte" brunt.

I noen oppskrifter skal man bruke brunt sukker. Jeg har sett det i mange cookiesoppskrifter blant annet. Hva er kjennetegnet for at en bruker brunt sukker i en oppskrift, er det de øvrige ingrediensene, steketemperatur? Eller er det bare at enkelte oppskrifter rett og slett står med brunt sukker uten noen spesiell grunn?

Kan man erstatte vanlig sukker med rårørsukker i de fleste oppskrifter, eller er det tilfeller der dette ikke passer. Tenker f.eks. på gjærdeig, kanskje ikke det er gunstig i forhold til heving. Men f.eks. i kakeoppskrifter?

Jeg har forstått det slik at rårørsukker er mindre raffinert enn hvitt farin. Betyr det at det har mer / bedre næring enn hvitt sukker`Eller er det så enkelt at en lurer seg selv med å tro at noe sukker er bedre enn annet, så en like gjerne kan bruke hvitt sukker. Og heller kutte ned på mengden i stedet for å bytte ut type sukker, hvis en kutte sukkerforbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mea Culpa

Så vidt jeg vet er sukker det samme enten det nå er hvitt eller brunt. Men enkelte typer sukker smaker mer enn andre sånn som demerara og muscovado.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare rårørsukker i mat, bedre smak og ikke så raffinert som vanlig farin. Brunsukker er vanlig farin iblandet rårørsukker og brunfarge.

Selv synes jeg rårørsukker smaker bedre enn vanlig farin, og selv har jeg kuttet mye ned på sukkeret for å ikke spise så mye av det. Jeg erstatter det med vanlig sukker på samme måte, men merker at jeg kan kutte litt ned på sukkeret uten at det mister smaken ;)

Helt sikkert noen som kan mer om dette ;)

Noen her som har kunnskap om brunt sukker? Det er jo ulike typer brunt sukker i omløp, det som bare er farget og det som er "ekte" brunt.

I noen oppskrifter skal man bruke brunt sukker. Jeg har sett det i mange cookiesoppskrifter blant annet. Hva er kjennetegnet for at en bruker brunt sukker i en oppskrift, er det de øvrige ingrediensene, steketemperatur? Eller er det bare at enkelte oppskrifter rett og slett står med brunt sukker uten noen spesiell grunn?

Kan man erstatte vanlig sukker med rårørsukker i de fleste oppskrifter, eller er det tilfeller der dette ikke passer. Tenker f.eks. på gjærdeig, kanskje ikke det er gunstig i forhold til heving. Men f.eks. i kakeoppskrifter?

Jeg har forstått det slik at rårørsukker er mindre raffinert enn hvitt farin. Betyr det at det har mer / bedre næring enn hvitt sukker`Eller er det så enkelt at en lurer seg selv med å tro at noe sukker er bedre enn annet, så en like gjerne kan bruke hvitt sukker. Og heller kutte ned på mengden i stedet for å bytte ut type sukker, hvis en kutte sukkerforbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det er litt jern og andre ting i brunt sukker, men fremdels mange kalorier. ;)

Takk for svar. Nå er det ikke kalorier jeg er redd for. Men er interessert i å vite hvilke næringsstoffer (vitaminer, mineraler etc) maten jeg spiser inneholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare rårørsukker i mat, bedre smak og ikke så raffinert som vanlig farin. Brunsukker er vanlig farin iblandet rårørsukker og brunfarge.

Selv synes jeg rårørsukker smaker bedre enn vanlig farin, og selv har jeg kuttet mye ned på sukkeret for å ikke spise så mye av det. Jeg erstatter det med vanlig sukker på samme måte, men merker at jeg kan kutte litt ned på sukkeret uten at det mister smaken ;)

Helt sikkert noen som kan mer om dette ;)

Takk for svar. Da kan jeg prøve meg frem med dette i enkelte oppskrifer og se om jeg får samme erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Raptuza

Ei venninne av meg seier ho bruker berre brunt sukker i kaker, fordi det gir (unger) lavare blodsukkerstigning!

Ellers har det jo ein annleis smak enn vanlig sukker, og vil dermed gje ein annan smak på kjeks/cookies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...