Gjest Forbanna Skrevet 10. februar 2008 #1 Skrevet 10. februar 2008 Hva gjør vi med det? Naboen har en hannkatt som er over ett år og ikke kastrert. Nå har den begynt å "besøke" våre kattepuser (4 mnd) og pisser ned huset vårt. Det stinker av kattungene når de har vært ute og lekt på de vanlige plassene de pleier å være. Jeg blir så forbanna. Når jeg nevner det for dem, sier de bare at det er våre egne katter som pisser. De pisser kun i sandkassa, og er dessuten ikke kjønnsmodne ennå så de har ingen lukt. Det lukter ihvertfall ingenting av innedoen. Hvordan skal jeg bli kvitt nabokatta uten at det går utover våre egne katter?
Frey Skrevet 10. februar 2008 #2 Skrevet 10. februar 2008 Det eneste du kan gjøre er å oppfordre naboen til å kastrere katten (regner med at du tenker å kastrere dine?).
mee mee Skrevet 10. februar 2008 #3 Skrevet 10. februar 2008 Vi hadde et problem med at nabokatten bæsja utenfor døra vår. Fikk tips om å spre eddik der, og det funket for oss...
Gjest Liker ikke katter Skrevet 11. februar 2008 #4 Skrevet 11. februar 2008 Hvordan skal jeg bli kvitt nabokatta uten at det går utover våre egne katter?
Gjest Driver Skrevet 12. februar 2008 #5 Skrevet 12. februar 2008 Hva gjør vi med det? Naboen har en hannkatt som er over ett år og ikke kastrert. Nå har den begynt å "besøke" våre kattepuser (4 mnd) og pisser ned huset vårt. Det stinker av kattungene når de har vært ute og lekt på de vanlige plassene de pleier å være. Jeg blir så forbanna. Når jeg nevner det for dem, sier de bare at det er våre egne katter som pisser. De pisser kun i sandkassa, og er dessuten ikke kjønnsmodne ennå så de har ingen lukt. Det lukter ihvertfall ingenting av innedoen. Hvordan skal jeg bli kvitt nabokatta uten at det går utover våre egne katter? Dette er et veldig ubehagelig tema for alle katte-eiere. Det finnes ikke noe godt argument for å la katter gå fritt uten tilsyn i et boligområde. Alle som har såkalte "utekatter" vet at dem driter hos naboen, og ingen katte-eiere har noensinne plukket opp driten etter katten sin. Det hjelper ikke med alle disse kjærringrådene med forskjellige stoffer for å holde dem unna, da må i så fall alle naboene i 1 km omkrets gjøre dette hver dag. Syns rådet over dette innlegget er godt, en varig løsning.. :kaffe:
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2008 #6 Skrevet 15. februar 2008 Dette er et veldig ubehagelig tema for alle katte-eiere. Dette er vel grunnen til at ingen svarer på dette innlegget?
Gjest Reka Skrevet 15. februar 2008 #7 Skrevet 15. februar 2008 Har hatt samme problem, fikk kjøpt en sånn pakke med noe hvitt pulver, strødde det rundt der katta gjorde fra seg mest. Funket veldig fint, tror det heter "katt-deg-vekk"
Gjest Reka Skrevet 15. februar 2008 #8 Skrevet 15. februar 2008 Du får kjøpt det både på plantasjen og jernia forresten!
Gjest Reka Skrevet 15. februar 2008 #9 Skrevet 15. februar 2008 http://www.fk.no/trade/productview/416148/922/
Leo Skrevet 16. februar 2008 #10 Skrevet 16. februar 2008 Gjør som en av naboene mine, fang inn faenskapet å frakt dem faen i vold ut på landet. Katter er frie dyr, med denne metoden blir dem helt fri.. Syns rådet over dette innlegget er godt, en varig løsning.. :kaffe: Noen har nok gjort som beskrevet med den katten jeg har nå og hans grusomme hevn er at han kommer tilbake som kastrert, registrert og forsikret katt som er å betrakte som en verdigjenstand hvis mennesker med deres tankegang forsøker dere på noe tilsvarende! For øvrig har jeg ingen respekt for mennesker som er tilhengere av dyremishandling og håper inderlig at det en eller annen dag slår tilbake. Jeg elsker heller ikke katter som graver i blomsterbedene mine og har "parringsseanser" utenfor soveromsvinduet mitt, men det kunne faktisk ikke falle meg inn å på grusomste måte ta livet av dem! Uansvarlige katteiere finnes dog i hopetall og TS kan nok desverre ikke foreta seg stort annet enn å håpe at "nabomonsen" trekker seg unna når hennes egne katter blir voksne og er kastrert.
Gjest Piper Skrevet 17. februar 2008 #11 Skrevet 17. februar 2008 Siden du har katter selv kan du kanskje snu problematikken litt og tenke på hva du selv ville gjort, om det var en av dine katter som gjorde noe slikt. Katter er selvstendige dyr, som ikke alltid er like lett å kontrollere. Selvfølgelig kan man kastrere katten, men det er ikke dermed sagt at katten vil slutte å tisse på trappen. Jeg har ikke katt selv, men klarer å forstå at det er omtrent umulig å passe på et så selvstendig dyr. Og hvordan blir man en god katteeier, uten å stenge kattene inne i huset?
Leo Skrevet 17. februar 2008 #12 Skrevet 17. februar 2008 Siden du har katter selv kan du kanskje snu problematikken litt og tenke på hva du selv ville gjort, om det var en av dine katter som gjorde noe slikt. Katter er selvstendige dyr, som ikke alltid er like lett å kontrollere. Selvfølgelig kan man kastrere katten, men det er ikke dermed sagt at katten vil slutte å tisse på trappen. Jeg har ikke katt selv, men klarer å forstå at det er omtrent umulig å passe på et så selvstendig dyr. Og hvordan blir man en god katteeier, uten å stenge kattene inne i huset? Siktet du til meg eller TS nå? Hadde det vært min katt som plaget naboen på denne måten ville jeg først og fremst ha kastrert den. Den slutter kanskje ikke å tisse, men tiss fra en kastrert hankatt lukter "blå blomst" i forholdt til det en fertil hannkatt kan prestere! Kastrerte katter er jo naturligvis heller ikke så opptatt av å markere revir som ukastrerte. Hvordan man blir en god katteier uten å stenge katten(e) inne? Man kastrerer og merker samt gjør naboene oppmerksom på at man faktisk eier en katt med det og det utseendet og påtar seg ansvaret for de skadene/ulempene den katten evt. påfører andre.
Gjest TS Skrevet 17. februar 2008 #13 Skrevet 17. februar 2008 Nei, det kunne ikke falle meg inn å pine andres katter eller frakte de bort. Nabomonsen er deres kjæledyr som de er glade i. Katten kan da ikke noe for at den gjør som den skal og som ligger i dens natur. Jeg kommer til å foreslå for naboen at jeg tar hans katt, sammen med mine til dyrlegen den dagen de skal steriliseres. Så får vi se hva det blir til. Men i mellomtiden kan ingen hindre meg i å skremme katten vekk fra huset vårt. Derfor går jeg nå til innkjøp av kinaputter som blir fyrt på og kastet etter katten neste gang den viser seg. Da tror jeg ikke det blir så populært å komme hit mer...
Bomull Skrevet 17. februar 2008 #14 Skrevet 17. februar 2008 Men i mellomtiden kan ingen hindre meg i å skremme katten vekk fra huset vårt. Derfor går jeg nå til innkjøp av kinaputter som blir fyrt på og kastet etter katten neste gang den viser seg. Da tror jeg ikke det blir så populært å komme hit mer... Det i seg selv er dyreplageri!!! Vår katt ble skremt av kinaputter ved et uhell da han var liten og han er fremdeles livredd alle slags høye lyder
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2008 #15 Skrevet 17. februar 2008 Finnes det ikke en spray med en type duft som katter ikke liker?En slags sitrusduft mener jeg å huske...Har sett dem i dyreforretninger,og brukte det selv en tid på enden av sofaen fordi katten likte å klore der.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2008 #16 Skrevet 17. februar 2008 Nei, det kunne ikke falle meg inn å pine andres katter eller frakte de bort. Nabomonsen er deres kjæledyr som de er glade i. Katten kan da ikke noe for at den gjør som den skal og som ligger i dens natur. Jeg kommer til å foreslå for naboen at jeg tar hans katt, sammen med mine til dyrlegen den dagen de skal steriliseres. Så får vi se hva det blir til. Men i mellomtiden kan ingen hindre meg i å skremme katten vekk fra huset vårt. Derfor går jeg nå til innkjøp av kinaputter som blir fyrt på og kastet etter katten neste gang den viser seg. Da tror jeg ikke det blir så populært å komme hit mer... Å kaste en bøtte med vann mot den er meget effektivt. Vi ble plaget av hannkatt som løp rundt og tisset over alt, klatret på bilene våre osv En dag katten satt utenfor døra vår og skrek, kastet jeg bare en bøtte med vann på den og siden har vi ikke sett den
Leo Skrevet 18. februar 2008 #17 Skrevet 18. februar 2008 Kinaputter høres ut som en særdeles dårlig idè! I tillegg til at det faktisk er ulovlig, risikerer du både å skade nabokatten og skremme vettet av dine egne. Vann er jo greit nok, men katter har heller ikke spesielt godt av å bli våte i minusgrader, så om vinteren bør man nok unngå det også. Sommerstid har jeg dog brukt metoden selv og etter et klokkerent treff med et par liter vann, ble det helt slutt på "serenadene" utenfor soveromsvinduet mitt nattestid... Noe annet du kan gjøre, som er helt ufarlig, er å kaste (Selvfølgelig ikke for å treffe da...) en blikkboks fyllt med noe som bråker, f.eks. småstein. Sørg for at katten ikke får tid til å undersøke den og avskrive den som ufarlig i tilfelle du må gjenta "stuntet" flere ganger. Å høre med naboen om du kan ta katten med til sterilisering, høres ut som en god idè. Du bør nok imidlertid ordlegge deg i svært diplomatiske vendinger og kanskje også tilby deg å betale.
Trampe Skrevet 18. februar 2008 #18 Skrevet 18. februar 2008 Jeg har to katter, og er livredd for at de skal plage naboene på noen måte. Vi bor i et lite borettslag, og hadde første borettslagsmøte hjemme hos oss. Dermed fikk de andre beboerne se kattene, slik at de vet hva slags katter som er mine. (det er en del katter rundt her) De fikk også streng beskjed om å si ifra hvis kattene mine plager dem på noen måte. Mine er selvfølgelig kastrerte, og sjelden ute lenge av gangen, så jeg tror ikke de har gjort noe galt så langt. Men om de gjør det, så håper jeg folk kan skremme de vekk, kaste vann på de eller noe. Man skader da ikke andres dyr, det ville jeg aldri gjort... Så pengesterk at jeg tilbyr meg å kastrere andres katter er jeg ikke. Men jeg hadde gledelig gått til innkjøp av det pulveret noen nevner over her og gitt det til naboen, om mine katter hadde tissa på trappa hans. Det er jo min katt...! Folk som nekter å ta ansvar for kattene sine er så utrolig irriterende, det går ut over alle oss som prøver å ta hensyn til omgivelsene våre.
Gjest TS Skrevet 18. februar 2008 #19 Skrevet 18. februar 2008 Folk som nekter å ta ansvar for kattene sine er så utrolig irriterende, det går ut over alle oss som prøver å ta hensyn til omgivelsene våre. Helt enig med deg. Jeg har god erfaring med å skremme katter vekk med kinaputter. Man kaster ikke for å treffe, men kun for å skremme. Man trenger ikke å være i nærheten av katten en gang. Den løper som et olja lyn bort. Jeg tror ikke katten tar mer skade av det enn av nyttårsraketter. Men det var før, nå får man ikke kjøpt de lenger oppdaget jeg her igår. Men den ideen med vann var en god ide. Nabokatta bor 20 meter fra oss, så den fryser nok ikke ihjel på turen hjem.
Bomull Skrevet 18. februar 2008 #20 Skrevet 18. februar 2008 Helt enig med deg. Jeg har god erfaring med å skremme katter vekk med kinaputter. Man kaster ikke for å treffe, men kun for å skremme. Man trenger ikke å være i nærheten av katten en gang. Den løper som et olja lyn bort. Jeg tror ikke katten tar mer skade av det enn av nyttårsraketter. Men det var før, nå får man ikke kjøpt de lenger oppdaget jeg her igår. Men den ideen med vann var en god ide. Nabokatta bor 20 meter fra oss, så den fryser nok ikke ihjel på turen hjem. Jeg blir så provosert av dette! Har du noen gang sett et dyr som er redd på nyttårsaften? Du burde skamme deg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå