Joyce Skrevet 10. februar 2008 #1 Skrevet 10. februar 2008 Jeg har et forferdelig munnsår nede i munnen min som bare ikke blir bedre. Det er så sinnsykt vondt! Jeg bruker tannkrem uten såpe, men såret sitter så langt nedi ei grop, så det er sikkert derfor (bakterier samler seg lettere der). Lillesøster sa jeg kunne pusse såret så hardt jeg kunne med tannbørsten slik at det blødde. Da ville såret bli renset og bra på null komma niks. Hu gjør det og det funker, men jeg har for lav smerteterskel. Finnes det et godt legemiddel på apoteket? Noen andre tips kanskje?
Wildy Skrevet 10. februar 2008 #2 Skrevet 10. februar 2008 Ta en tur på apoteket og spør der. Kanskje kan skylling med Hexdril el hjelpe.
Bokormen Skrevet 10. februar 2008 #3 Skrevet 10. februar 2008 Desverre finnes det få gode midler mot sånne type after. De er veldig ubehagelige! Du kan gjerne skylle med Hextril eller Corsodyl for å hindre at fler bakterier infiserer såret, men det er godt mulig dette vil være veldig ubehagelig. Noen syns at Afta-Med kan hjelpe, dette får du iallefall på apoteket og kan være verdt å prøve.
Supraspinatus Skrevet 10. februar 2008 #4 Skrevet 10. februar 2008 sjekk ut lommelegen.. mye fornuftig å lese: http://lommelegen.kvasir.no/?query=munns%C3%A5r
Bokormen Skrevet 11. februar 2008 #5 Skrevet 11. februar 2008 sjekk ut lommelegen.. mye fornuftig å lese: http://lommelegen.kvasir.no/?query=munns%C3%A5r Dette var vel info om herpes, jeg fikk inntrykk av at det var munnsår INNE i munnen, slike små hvite, som er noe helt annet og har totalt forskjellig årsak, og derfor også behandling. Men kanskje jeg mistforstod?
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2008 #6 Skrevet 11. februar 2008 Helt utrolig at så små sår kan gjøre så grusomt vondt!!! Corsodyl funker bra for meg.Det beste er å starte behandlingen så fort som mulig. Ellers vil jeg sterkt anbefale Dentinox for å ta bort den verste smerten.Det er et lokalbedøvende middel til bruk i munnen.(Brukes blandt annet ved smerter som tannfrembrudd hos små barn og etter tanntrekking).Det pensles direkte på såret,og fås kjøpt på apoteket.
Gjest BlemmeMaja Skrevet 11. februar 2008 #7 Skrevet 11. februar 2008 Jeg har hatt noen små hvit/guleblemmer på innsiden av leppene en god stund. Jeg plagdes med å få de bort, og etter en rekke søk på nettet fant jeg en nyttig side på Pasienthåndboka. After - munnsår Desverre finnes der ingen effektiv kur. Det anbefales å slutte med tannkrem som inneholder detergenter (oppløsningsmidler). Detergenter kan løse opp proteiner i spyttet, og på den måten nedsette den beskyttende effekten av slimet på munnslimhinnen. Det anbefales at du bør bruke en fluortannkrem uten laurylsulfat eller andre sterke detergenter (f.eks. Zendium, Denivit og SiKo). Har enda ikke funnet noen effektiv kur. Så om noen har en super kur blir jeg superlykkelig
ToveM Skrevet 11. februar 2008 #8 Skrevet 11. februar 2008 Hva med det plasteret og den kremen de reklamerer så mye for på TV for tiden?
Bokormen Skrevet 11. februar 2008 #9 Skrevet 11. februar 2008 (endret) Hva med det plasteret og den kremen de reklamerer så mye for på TV for tiden? Dette er mot herpes, og skal ikke brukes mot after!! Ellers er det helt riktig som skrevet over her, tannkrem med såpe/detergent/natriumlaurylsulfat vil bryte ned det beskyttende laget på slimhinnene i munnen, og derfor kan det være lurt å bruke de tannkremene som ikke inneholder dette. Da har man større motstandskraft (men iflg TS bruker hun allerede dette) Endret 11. februar 2008 av Bokormen
mia83 Skrevet 11. februar 2008 #10 Skrevet 11. februar 2008 Jeg har erfaring med å bruke tannkrem på munnsåret... Men det funker kanskje ikke på dette munnsåret?
Gjest Greta Garbo Skrevet 13. februar 2008 #11 Skrevet 13. februar 2008 Hold deg unna frukt med sterke syrer som appelsin, kiwi, juice, tomat, ananas (jada jeg vet det er skikkelig mange godsaker her), grapefrukt, sitron, jordbær... Det hjelper meg veldig.... Selv om jeg fortsatt får utbrudd innimellom så er det blitt mange færre etter at jeg har begynt å holde meg unna disse tingene... Så går jeg på en skikkelig smell i påsken for da klarer jeg ikke å holde meg unna appelsiner og spiser haugevis fordi jeg får utbrudd uansett og passer på når jeg har sjansen... det samme skjer når jordbærsesongen kommer... Jeg behandler med Corsodyl og bruker KUN Zendium tannkrem. Lykke til!
Gjest Thomas Skrevet 8. mai 2012 #12 Skrevet 8. mai 2012 jeg har munnsår nå og jeg prøver med en liten agurkbit rett på såret. jeg synes det virker. men må nok gjøre det noen ganger daglig. bare en bit gjør at det gjør mindre vondt. det er jo nesten bare vann i agurka så det renser sikkert litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå