Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2003 #1 Skrevet 29. april 2003 ... har en masse begivenheter fremover, konfirmasjon, dåp, bryllup osv osv.I tillegg er det mange bursdager på jobben nå, som alltid blir markert med * grøss og gru* kaker!!!!! Og med alle kakebordene som venter fremover, hvordan skal jeg si nei???? Jeg virkelig hater kaker - bløtkaker, marsipankaker, brownies, sjokoladekaker, boller,vafler - alt dette og enda mer til! Så - hva skal jeg si???? er det uhøflig å si det som det er - er jo klar over at ofte er det tanter osv som har bakt mange dager, vil disse ta det personlig? Kanskje si at jeg slanker meg? Selv om det og blir teit, i og med at jeg faktisk er i motsatt ende... Men seriøst: bare lukten av kaker gjør meg kvalm!håper så klart jeg skal slippe unna, og at ingen byr meg på noe, men hva sier jeg i så fall????
Gjest Kinga Skrevet 29. april 2003 #2 Skrevet 29. april 2003 Si du er altfor mett til å ha plass til kake.
Lykkeliten Skrevet 29. april 2003 #3 Skrevet 29. april 2003 Jeg virkelig hater kaker Så heldig du er da! Trodde nesten ikke det gikk an å ikke like noen slags kaker! Jeg tror ikke løsningen er å si at du slanker deg, særlig ikke hvis du ikke trenger det. Da vil sikkert disse gamle tantene begynne å gnåle om det.. Det beste er vel å si at du faktisk ikke liker kaker, og så le litt og si "er jeg ikke heldig?" Eventuelt kan du si at du bli uvel av for mye søtt, og at du dermed er redd for å bli dårlig.
Gjest Gjesta Skrevet 29. april 2003 #4 Skrevet 29. april 2003 Hmmm...jeg har alltid vært utrolig kresen når det gjelder mat, og har slitt med dette problemet helt siden jeg var liten...Nå har jeg imidlertid lært meg til å spise det meste, men jeg kunne ønske jeg hadde hatt noen gode unnskyldninger den gangen...Jeg tror jeg til tider var så hjerteløs at jeg takket nei og sa som det var jeg, at jeg faktisk ikke ville ha, eller orket... Har visst ingen gode råd, jeg...Men håper du kommer deg i gjennom disse anledningene uten å måtte såre noen! :D (Kunne forresten ønske jeg, at folk kunne ha litt mer forståelse for at smaken vår er forskjellig, og at det ikke er en selvfølge at alle liker alt...) Klem, Kverula
Retz Skrevet 29. april 2003 #5 Skrevet 29. april 2003 Si: Jeg liker ikke kaker. Folk blir ikke såret fordi man ikke liker kakene deres. Det skal som regel mer til.
ivanka Skrevet 29. april 2003 #6 Skrevet 29. april 2003 'nei takk jeg er allergisk'... hvis du syns det er flaut å innrømme at du ikke liker. føler du at det er nødvendig å utbrodere, kan kakerelevante allergier være: gluten melk nøtter frukt eller HYPOGLYKEMI, dvs. veldig ustabilt, lavt blodsukker, som gjør at du må være forsiktig med hvor mye sukker du putter i deg (mer overbevisende enn diabetes, kanskje?)
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2003 #7 Skrevet 29. april 2003 Jeg synes i hvert fall ikke du skal lyve på deg en allergi! Det blir vel litt vel drøyt Bare si noe sånt som at kakene ser veldig gode ut, men at du deverre ikke liker det.
Medinilla Magnifica Skrevet 29. april 2003 #8 Skrevet 29. april 2003 Jeg synes i hvert fall ikke du skal lyve på deg en allergi! Det blir vel litt vel drøyt Bare si noe sånt som at kakene ser veldig gode ut, men at du deverre ikke liker det.
Medinilla Magnifica Skrevet 29. april 2003 #9 Skrevet 29. april 2003 Oj! Kom på at jeg hadde glemt å logge inn i det jeg sendte innlegget, prøvde å stoppe det, kopierte det å sendte en gang til...*surrehue*
RoadQueen Skrevet 29. april 2003 #10 Skrevet 29. april 2003 Ikke lyv, det er bare dumt. Si som sant er at du ikke spiser kaker. Hvorfor er det ingen som har noe med.
Gjest Kinga Skrevet 29. april 2003 #11 Skrevet 29. april 2003 Det er jo alltid en eller annen som spør likevel hvorfor man ikke spiser kaker. Og alltid noen som synes man er skikkelig rar og sær når man ikke liker kaker. Så sånn bare for å slippe for mye forklaring, og unngå å vekke oppsikt som "særing", hadde jeg glatt tatt en spansk en.
Daisy Skrevet 30. april 2003 #12 Skrevet 30. april 2003 Jeg er heller ikke glad i kaker, men spiser som regel litt for syns skyld. Og jeg har oppdaget at et kakestykke kan vare utrolig lenge (slik at en slipper å forsyne seg på ny), og til og med legges igjen når en går ("- uff jeg ble så mett at jeg ikke får ned en bit til" - ingen husker at det er det eneste stykket du hadde.....) Sørg for å prate masse, sirkuler litt med kakestykket ditt - i slike sammenhenger klarer ingen (selv ikke gamle tanter) å følge med på alt. I jobbsammenheng bruker jeg ofte unnskyldningen at jeg skal hjem til middag/har nettopp spist lunsj, - men tar gjerne en kopp kaffe for å være sosial. Har ennå ikke møtt noen som har blitt fornærmet for det. Lyve på deg en allergi?? Hva hvis noe av det andre du spiser inneholder stoffer du "ikke tåler", og noen tilfeldigvis har kunnskaper om slikt? Da er du fort ute å kjøre......
MarianneE Skrevet 30. april 2003 #14 Skrevet 30. april 2003 Ser noen her oppfordrer til og lyve på seg en allergi, herregud- ikke gjør det!!!! Har dette problemet støtt og stadig, siden jeg er cøliaker (allergisk ovenfor gluten) og du må ikke tro det er lett! Folk ser på deg som vanskelig og kresen, og kommer stadig med kommentarer som "ja, sånt er vel noe nytt, for jeg har aldri hørt om det", "er dette en eller annen unnskyldning?" "herregud....litt kan vel ikke skade, jeg har aldri opplevd at noen har blitt syke av MIN mat!" Fortell heller sannheten på en pen måte, du!! (eller si at du er mett!)
aline Skrevet 30. april 2003 #15 Skrevet 30. april 2003 Jeg har definitivt ikke problem i forhold til kaker... men jeg sliter med noe av det samme med mye drikke, drikker verken kaffe, te, brus eller vin, noe som ofte skaper litt "bråk". Liker best vann, men får da beskjed om at "du er så vanskelig du", gjerne med ett smil, men det er noe ved det også. I sammenhenger som er litt større, sier jeg bare neitakk, jeg drikker ikke *****. Blir det noe mer spørsmål om hvorfor, så sier jeg bare at jeg blir dårlig av det, og det er sant. Mer trenger de ikke vite. Så mitt tips er: Si enkelt og greit ifra at du ikke spiser kake, men at du gjerne kunne tenkt deg at det fantes noe frukt ett eller annet sted! (da tar du kanskje tanken vekk fra det faktum at du ikke spiser kaker, og over på at tantene må finne frukt, eller ergre seg litt over at ingen tenkte på at det burde de hatt der!)
Gjest M-ling Skrevet 30. april 2003 #16 Skrevet 30. april 2003 Jeg synes det, i de aller fleste situasjoner (med mindre det er noen du absolutt må gjøre inntrykk på ), holder med "Nei takk" - og eventuelt om du legger til "jeg spiser ikke kaker", "er mett". Blir folk fornærmet av sånt? Ops... Too bad!
Gjest Kira Skrevet 30. april 2003 #17 Skrevet 30. april 2003 Si du er altfor mett til å ha plass til kake. Ja, hvorfor ikke?
Gjest Nissemamma Skrevet 20. november 2007 #18 Skrevet 20. november 2007 Ja, hvorfor ikke? Du kan jo si "jeg har allerede smakt den", eller "jeg klarer ikke velge" Liker du ikke noe kake i det hele tatt, eller er det noen ting du liker? Faren min spiser nesten aldri kake - og han sier det bare som det er "jeg er ikke saa glad i kake - det blir for soett for meg". Har aldri hoert noen som har tatt seg naer av det. Det er noe annet hvis du sier "Aesj! EKLE KAKER!", selvfoelgelig. Men jeg tror det beste er aa si du ikke er saa veldig glad i kake, eller at du ikke har plass etter middagen
Zero Skrevet 20. november 2007 #20 Skrevet 20. november 2007 Fire år gammel tråd, men verdt å ta opp igjen tror jeg, da jeg ikke visste at det fantes folk som ikke likte kake
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå