Gå til innhold

bursdag eller gebursdag?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

et lite spm satt nettopp å diskuterte dette! jeg mener at man sier at i daghar jeg BURSDAG men imorgen skal jeg feire GEBURSDAGEN min.. altså gebursdagen er det man feirere etter selve bursdgane mens bursdag har man på bursdagen sin!

min vennine mener at det heter ikke bursdag men gebursdga uansett

hva er riktig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke noe ord (fra skriftspråket vårt) som heter bursdag, det riktige ordet er gebursdag. Men selv både skriver jeg og sier bursdag :) Det har jo blitt så vanlig å bruke dette ordet.

Har uansett ikke hørt om noen som skiller dette ut fra om det er i dag eller i morgen??

Skrevet
Det er vel ikke noe ord (fra skriftspråket vårt) som heter bursdag, det riktige ordet er gebursdag.

Bursdag står i min ordbok. Jeg bruker alltid det ordet. Gebursdag høres stivt, rart og gammeldags ut, synes jeg...

Skrevet

Det heter vel bursdag uansett. Kan hende det er lov å skrive gebursdag, men det kan jeg ikke si iom at jeg ikke har ordliste foran meg, men det er nok ikke den mest korrekte formen.

Det het nok gebursdag tidligere, fornorsking av tysk geburtstag, men så har det blitt videre fornorsket.

Skrevet

Fødselsdag! :wink:

Bursdag sier jeg.

Skrevet

Skriver fødselsdag og sier bursdag, jeg! Synes det siste ser litt rart ut på trykk... Gebursdag synes jeg både ser og høres litt snodig ut (Enda en snodig fordom kanskje :lol: ). Og, jeg feirer bursdagen min - ikke no' gebursdag her.

Skrevet

Måtte sjekke ordboka en gang til der står det også

Geburtsdag - med t

Foretrekker, som sagt, Bursdag

Gjest Starya
Skrevet

Ifølge Tanums store rettskrivningsordbok heter det bursdag og geburtsdag. I tillegg har man selvsagt fødselsdag.

Jeg kan ikke tro annet enn at de to termene er sidestilte, og at man kan bruke valgfritt. Men altså, da skriver det geburtsdag.

Gjest Starya
Skrevet

Pokker, Labella kom før meg med t-en... :ler:

ser jeg også at bursdag rett og slett er en forkortet utgave av geburtsdag.

Jeg sier forresten ofte geburtsdag, det uttales da "jebursda" med trykket på "je".

Skrevet

Jeg sier bursdag. Geburtsdag høres litt gammelmodig ut.

Gjest Anonymous
Skrevet
Geburtsdag høres litt gammelmodig ut.

Geburtsdag er den norske skrivemåten av det tyske Geburtstag, og betyr kort og godt fødselsdag.

Skrevet

Bursdag eller fødselsdag sier og skriver nå jeg....

Gjest Duchess
Skrevet

Jeg både sier og skriver bursdag jeg

Gjest Anonymous
Skrevet

det heter da vel bursdag...?

geburtsdag både er og hørest tåpelig ut.. trodde det var bare noe enkelte sa på spøk, jeg.. eller at det var tysk eller noe..

og bursdag er jo bursdag.. dagen etter/før bursdagen har ikke noe eget navn.. en så stor begivenhet er det da vanligvis ikke :blunke:

Gjest Virvel
Skrevet

Jeg har alltid sagt bursdag, tror kanskje det er det vanligste nå?

Gjest Anonymous
Skrevet
det heter da vel bursdag...?

Bursdag er en fornorsking av det engelske birthday, som også betyr fødselsdag...

Det heter naturligvis fødselsdag. Et ord jeg aldri har brukt.

Da jeg vokste opp het det "jibbursdag" (Tilnærma lydskrift) på Sunnmøre. Nå sier jeg vel bursdag tror jeg...

Skrevet

Geburtsdag tror jeg er noe som henger igjen fra da Norge lå under dansk styre, og det offentlige skriftspråk var dansk. Dansk igjen har jo mye tysk i seg og bursdag på tysk er Geburtstag. Jeg får grøsninger av tysk, derfor sier jeg kun bursdag.... hender jeg sier fødselsdag, men det er heller sjelden.

Bursdag er en fornorsking av det engelske birthday, som også betyr fødselsdag...

Bursdag er ikke en fornorsking av engelske birthday, det er en fornorsking av tyske Geburtstag som nevnt ovenfor.

Gjest Scarlet
Skrevet

Jeg har alltid både sagt og skrevet "bursdag". Føler at det bare er gamle damer om sier "gebursdag" jeg.

Gjest Anonymous
Skrevet
Bursdag er ikke en fornorsking av engelske birthday' date= det er en fornorsking av tyske Geburtstag som nevnt ovenfor.

Se mitt første innlegg i tråden du Majken :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...