Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

å tenker og tenker - er så usikker selvom jeg i utgangspunktet er sikker

sønnen min som blir 5 år nå - går i en barnehage i nabo tettstedet - ergo det er ikke de barna han går sammen med der han skal begynne med på skolen - eldstemann gikk også i denne i barnehagen som er en kjempe fin barnehage. men da eldstemann skulle begynne på skolen kjente han jo ingen - noe som ikke var så ålreit.... har tatt veldig lang tid før han fant seg til rette

så nå da har jeg og mannen bestemt oss for å søke minstemann over i en annen barnehage det siste året han skal gå i barnehagen - og han har jo vært enig i dette før - helt til jeg satt og fylte ut skjema idag - han begynte å gråte store krokodilletårer - og ville ikke begynne i ny barnehage for der kjente han jo ingen - å jeg fikk så vondt av han - for han har jo den vennegjengen i barnehagen han går i nå - men jeg tenker som så at det blir så vanskelig i skolen så det er jo verdt at han bytter til sommeren - hmm hva synes dere??? noen som har noen erfaringer????

har to venninner som har gjort dette og de har veldig postive erfaringer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville latt han gå der han går nå, for de fleste barn kommer fort inn i mijøet på skolen. Nytt blir det jo om han begynner som ny i barnehagen til sommeren eller om han begynner som ny i skolen om et år.

Skrevet

Jeg ville byttet nå. Det blir ikke bedre for han på skolen - for da er det mye annet nytt også - og veldig greit å ha venner man er trygge på.

Selv startet eldstemann i 1. klasse i år - og kom fra en barnehage der de fleste startet på annen skole. Vurderer nå å flytte minstemann - med mindre barnehagen kan si at det er flere i hennes kull som skal på samme skole. Bedre å være trygg på forhånd.

Alternativt bør barnet starte på SFO en til to uker før skolestart - for å skaffe venner og bli litt kjendt på skolen. Det gjorde vi sist - og det fungerte greit.

Skrevet

Jeg ville ventet med å bytte, og heller latt han starte tidlig på SFO. Hvis det er mulig.

Skrevet

Jeg ville byttet nå. Han må uansett forholde seg til et nytt sett venner, og det kan det være greit å slippe når han begynner på skolen.

Skrevet

Ville ikke byttet nå, det er ikke gitt at han kommer i klasse med andre han kjenner likevel? Begynn heller noen uker før på SFO før skolen begynner. og bruk dette året på å forberede ny skole og nye venner, og få frem det positive.

Men uansett når dere gjør det, så greier han seg, unger er tilpasningsdyktige!

Gjest Gjest_mamma1_*
Skrevet

Jeg ville byttet med en gang. Angrer veldig på at jeg ikke gjorde det, og datteren min lider for det nå. Hun har gått på samme skolen i over 3 år, men gikk ikke sammen med noen av de i barnehagen. I og med at de samme barna henger sammen på skolen, de har sine bestevenner osv, har ikke dette vært lett. Hun har ikke klart å finne seg en besteveninne, da de alle er opptatt..

Skrevet

jeg ville byttet nå... i barnehagen er det mye mer tid til å leke sammen og bli kjent... Og ofte er barnehage personalet mer opptatt av at 5 åringene blir kjent, har egne 5års klubber med turer og div.. En fin måte å bli kjent med de han skal gå i klasse med....

Jeg skjønner at gutten din ikke vil bytte bhg nå... men tror du han vil begynne på den andre skolen om 1 år uten å kjenne noen??

Han må jo få nye venner før eller siden, og jeg tror det er lettere å få venner i bhg...

Gjest barelillemeg
Skrevet

Jeg ville tatt en telefon til den nye barnehagen og spurt om du kunne ta med sønnen på et besøk. Da blir det mer håndfast for ham hva han skal bytte til - han får kanskje noen navn han kan forholde seg til i den nye barnehagen. Overgangen til skolen er stor nok som den er, uten at en skal forholde seg til bare nye folk heller!

Dette er vel litt avhengig av sønnen din også - hvor lett tilpasser han seg i utgangspunktet? Tar han lang tid ville jeg flyttet nå, er han veldig robust og trygg på seg selv kunne jeg ventet.

Skrevet

Jeg ville ikke byttet da sønnen din trives så godt i den barnehagen han er i. Dessuten er det jo bare et fåtall av barna som er samme årskull og av dem igjen er det ikke sikkert de sokner til samme skole. Det er da for tidlig å stake ut hele barnetiden bassert på barnehagevalget! Gutten trives der han er; ikke la ham miste den tryggheten. Men hør med skolen, og de innkaller til førskolemøte på vårparten neste år; få telefonnummer av andre foreldre og la barna bli kjent i privat regi utenom skole/barnehage. Det gjorde jeg med mitt barn; dvs de var 4 barn som begyndte på samme klassetrinn fra barnets barnehage. De tre andre bodde på andre siden av veien, og dermed kom de i klasse, og barnet mitt i paralellklassen. Moren til et annet barn (fra en annen barnehage) og jeg utvekslet telefonnumre og lot barna bli kjent med hverandre før skolestart. Det gikk helt fint. Så selv om barna går i samme barnehage; kan de jo ende opp i paralellklasse. Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...