Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er kjempeglad i sterk mat, spesielt kinesisk, men blir ruinert hvis jeg skal gå ut å kjøpe hver gang jeg har lyst på det. Derfor må jeg innimellom lage maten selv :roll: Har noen en god oppskrift på sterk (ikke søt) chilisaus? I butikkene finner jeg bare chilisaus som ser ut som tjukk ketchup, og som som regel er tilsatt hvitløk.

Sausen du får servert feks på restauranter er tyntflytende som soyasaus, brun av farge og knallsterk. Sånn vil jeg ha!! Noen som vet? Enten en ferdiglaget, eller en oppskrift?

-siina- (sulten)

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg vet!! :P

Du kjøper et glass med chilipasta (husker ikke navn, har ingen selv nå, kan sjekke det ved leilighet, har en favoritt). Dette er chilifrø sammen med olje, soyasaus, m.m. Du tar noen teskjeer av dette i en beholder og fyller på med god olje.

Eller du kjøper en pose tørkede chilis (små, røde). Så knuser du noen i morter (kan også bruke chili frø som du får kjøpt), rister i stekepanne (avgir fryktelig gass: VIFTE!!!!). Ha i beholder, hell over olje.

mmmm Sterk chili olje!!

Jeg brukte mye slik olje jeg laget selv før. Nå har jeg begynt med en enklere modell: jeg tar en tørket chili (eller to) og smuldrer over maten/risen (ev. sammen med soyasaus). Enkelt, sterkt og GODT!!

Skrevet

Den brune sterke gode litt søtlige sausen de bruker på kinarestauranter noen ganger heter Hoisin saus, ivertfall liker jeg den veldig godt. På ultra har de den, produsenten er blue dragon. Prøv med blue dragon chilli noodles, kylling, grønnsaker i en wok...uhm.

Skrevet

Vi elsker også chilimat, men bruker mye tørket chili i stedet for sauser. Vi kjøper også en chili-og-hvitløk-pasta som er helt genial når du ikke gidder skrelle fedd, mose dem, smuldre chilier osv. 1-2 tsk i en middagsrett for to er som regel passe, men det kommer an på hvor sterkt du liker det. :sinna:

Dette glasset med pasta heter Jensen-et-eller-annet, tror jeg.

Gjest Embla s
Skrevet

hvis du skal kjøpe ferdig, kan jeg anbefale et fhv lite glass m skru lokk, rød etikett med bilde av en grønnsalat, en bolle chili og en stor hvit bolle med nudler og dumplinger hvor noen løfter opp nudler med pinner. Så står det (med liten gul skrift) Ground Chilli Garlic oil, under står det noe med blå skrift (tegn) og under der noe med grønt. så står det med hvit løkkeskrift "delicious Hot" (og det er helt sant)!

Dette er en slags pasta av chili og hvitløks olje, super sterk. Den kan brukes for seg, eller den kan "oljes ut".

Veldig god!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...