Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2008 #1 Skrevet 10. februar 2008 Har lest en del innlegg på denne tråden og får inntrykk at veldig mange har ganske god kontroll på hvor mange kcal de får i seg i løpet av dagen. Selv har jeg ikke peiling! Har noen noen tips for hvordan jeg raskt og enkelt kan finne ut sånn ca hvor stort inntaket hver dag er?
Gjest marihan Skrevet 10. februar 2008 #2 Skrevet 10. februar 2008 Denne siden har jeg brukt for å telle kalorier!
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2008 #3 Skrevet 10. februar 2008 Denne siden har jeg brukt for å telle kalorier! Men da må man jo bli medlem av vektklubben? Tenker ikke å slanke meg sånn sett, ville bare ha litt kontroll med hvor stort kcal-inntak jeg har..
murray Skrevet 10. februar 2008 #5 Skrevet 10. februar 2008 Jeg teller kalorier på en ikke-hysterisk-måte Har en viss oversikt i hodet over hvor mange kalorier det er i ditt og datt. Når jeg kjøper pålegg sjekker jeg alltid hva det inneholder (står på pakken). Vet også sånn ca. hvor mange kalorier det er i ett glass melk, juice, brus osv. Er også forsiktig med smør, olje, dressinger, majones osv som det fort kan bli mange ekstra kalorier av.
Suzy Skrevet 11. februar 2008 #6 Skrevet 11. februar 2008 Jeg prøver å holde oversikt over aktivitet og mat på denne siden jeg. Tar ikke så veldig lang tid å holde den oppdatert, er gratis å bruke og du kan se forholdet mellom hvor mye du spiser og hvor mye du bruker hver dag
Gjest ts Skrevet 11. februar 2008 #7 Skrevet 11. februar 2008 Mange alternativer her takk takk! Synes allikevel er litt vanskelig å vite sånn ca hvor mye gram av det jeg har spist er..
Gjest Bolledeig Skrevet 14. februar 2008 #8 Skrevet 14. februar 2008 På somebody har de ofte inndelt i f.eks. pakker og buketter, og fileter, og alle slags målenheter man gjerne heller bruker enn gram Og det å knytte kalorier og kaloritelling opp mot hysteri, er bare en måte å slenge dritt til dem som faktisk gidder å gå aktivt inn for å gjøre noe med kostholdet sitt
Gjest Gjest_Mor_* Skrevet 14. februar 2008 #9 Skrevet 14. februar 2008 På somebody har de ofte inndelt i f.eks. pakker og buketter, og fileter, og alle slags målenheter man gjerne heller bruker enn gram Og det å knytte kalorier og kaloritelling opp mot hysteri, er bare en måte å slenge dritt til dem som faktisk gidder å gå aktivt inn for å gjøre noe med kostholdet sitt Jeg kunne ikke vært mer uenig med deg! Å være bevisst på kalorier, og kaloritelling, sier ingenting om kostholdet ditt! Jeg kjenner veldig mange som teller kalorier, og er så veldig bevisste, men som ikke har peil på kosthold. En har ikke et sunt kosthold om det daglige energibehovet blir dekket opp med pølse i brød, skolebrød, sjokolade og potetgull, selv om en holder seg under et visst antall kalorier. Å være bevisst på energiinntak er bare en liten del av det å ha et bevisst og sunt kosthold. Vet du for eksempel hvor stor andel av ditt daglige energiinntak som bør komme fra karbohydrater, fett og proteiner? Vet du hvor mye kostfiber du bør ha i deg pr. dag? Det som er viktigere enn å telle kalorier, er faktisk å spise "rett", å ha et balansert kosthold! Benytte seg av rene råvarer i større grad enn halvfabrikata og hermetikk. Rent kjøtt, ren fisk, egg, kylling, planteoljer framfor herdet margarin/smør... frukt, grønnsaker, nøtter og frø... Holder du deg til enkle regler, og er bevisst på hva du putter i munnen, vil du bare unntaksvis overstige det anbefalte energiinntaket pr. dag.
Gjest Bolledeig Skrevet 14. februar 2008 #10 Skrevet 14. februar 2008 Jeg kunne ikke vært mer uenig med deg! Å være bevisst på kalorier, og kaloritelling, sier ingenting om kostholdet ditt! Jeg kjenner veldig mange som teller kalorier, og er så veldig bevisste, men som ikke har peil på kosthold. Det er greit men (og se nedover) Å være bevisst på energiinntak er bare en liten del av det å ha et bevisst og sunt kosthold. Vet du for eksempel hvor stor andel av ditt daglige energiinntak som bør komme fra karbohydrater, fett og proteiner? Vet du hvor mye kostfiber du bør ha i deg pr. dag? Ja, og ja Det hindrer meg ikke å telle kalorier. At jeg teller kalorier gjør ikke at jeg ikke har peiling på et sunt kosthold. Det som er viktigere enn å telle kalorier, er faktisk å spise "rett", å ha et balansert kosthold! Benytte seg av rene råvarer i større grad enn halvfabrikata og hermetikk. Rent kjøtt, ren fisk, egg, kylling, planteoljer framfor herdet margarin/smør... frukt, grønnsaker, nøtter og frø... Holder du deg til enkle regler, og er bevisst på hva du putter i munnen, vil du bare unntaksvis overstige det anbefalte energiinntaket pr. dag Dette siste her er bare tull og tøys. Den sunne maten du ramser opp er vel og bra, men det er bare tøys at man ikke kan spise sunt og likevel gå opp i vekt. For det er ganske enkelt, i hvertfall når man er glad i nøtter, frø, fet fisk +++ For ikke å snakke om søt frukt Svært mange har som en kjepphest at de IKKE skal telle kalorier no matter what, selv når de skal gå ned i vekt. Greit nok, men det er omtrent som å fyre av et gevær før man vet hva slags retning blinken er. Hvis man vil ned i vekt, så må man nesten vite at man spiser mindre enn det man forbrenner. Og hvis man ikke har peiling på eget energiinntak (annet enn en gjetning, der forskning har vist at vi ofte feilberegner med så mye som 800-åtte hundre- kalorier hver eneste dag) Her er det ikke nødvendigvis snakk om å telle hver eneste kalori hele livet, men hvis man ikke har noen som helst formening om hvor mye kalorier noe innholder, så gjør man ting mye vanskeligere for seg selv. Hvis du kan vise hvor i innlegget mitt jeg sa at det var uviktig med et sunt kosthold så lenge man telte kalorier, så skal jeg heller ta imot "ignorante arrogante jævel som spiser 1300 kalorier med skolebrød hver dag" tiraden du sendte avgårde.
Gjest Gjest_Mor_* Skrevet 14. februar 2008 #11 Skrevet 14. februar 2008 Jeg kunne ikke vært mer uenig med deg! Å være bevisst på kalorier, og kaloritelling, sier ingenting om kostholdet ditt! Jeg kjenner veldig mange som teller kalorier, og er så veldig bevisste, men som ikke har peil på kosthold. En har ikke et sunt kosthold om det daglige energibehovet blir dekket opp med pølse i brød, skolebrød, sjokolade og potetgull, selv om en holder seg under et visst antall kalorier. Å være bevisst på energiinntak er bare en liten del av det å ha et bevisst og sunt kosthold. Vet du for eksempel hvor stor andel av ditt daglige energiinntak som bør komme fra karbohydrater, fett og proteiner? Vet du hvor mye kostfiber du bør ha i deg pr. dag? Det som er viktigere enn å telle kalorier, er faktisk å spise "rett", å ha et balansert kosthold! Benytte seg av rene råvarer i større grad enn halvfabrikata og hermetikk. Rent kjøtt, ren fisk, egg, kylling, planteoljer framfor herdet margarin/smør... frukt, grønnsaker, nøtter og frø... Holder du deg til enkle regler, og er bevisst på hva du putter i munnen, vil du bare unntaksvis overstige det anbefalte energiinntaket pr. dag. Det er greit men (og se nedover) Ja, og ja Det hindrer meg ikke å telle kalorier. At jeg teller kalorier gjør ikke at jeg ikke har peiling på et sunt kosthold. Dette siste her er bare tull og tøys. Den sunne maten du ramser opp er vel og bra, men det er bare tøys at man ikke kan spise sunt og likevel gå opp i vekt. For det er ganske enkelt, i hvertfall når man er glad i nøtter, frø, fet fisk +++ For ikke å snakke om søt frukt Svært mange har som en kjepphest at de IKKE skal telle kalorier no matter what, selv når de skal gå ned i vekt. Greit nok, men det er omtrent som å fyre av et gevær før man vet hva slags retning blinken er. Hvis man vil ned i vekt, så må man nesten vite at man spiser mindre enn det man forbrenner. Og hvis man ikke har peiling på eget energiinntak (annet enn en gjetning, der forskning har vist at vi ofte feilberegner med så mye som 800-åtte hundre- kalorier hver eneste dag) Her er det ikke nødvendigvis snakk om å telle hver eneste kalori hele livet, men hvis man ikke har noen som helst formening om hvor mye kalorier noe innholder, så gjør man ting mye vanskeligere for seg selv. Hvis du kan vise hvor i innlegget mitt jeg sa at det var uviktig med et sunt kosthold så lenge man telte kalorier, så skal jeg heller ta imot "ignorante arrogante jævel som spiser 1300 kalorier med skolebrød hver dag" tiraden du sendte avgårde. Ojsa, her tråkket jeg visst på noen tær, det var ikke meningen. Jeg reagerte bare på at du sa at de som ikke talte kalorier ikke gadd bry seg om kostholdet sitt, og jeg poengterte at det like gjerne kunne være motsatt, at kaloriinntak alene ikke sier noe om en persons kosthold. Og hvis du ser på det jeg skrev, så skrev jeg også at det å være bevisst på kalorier er viktig, men likevel bare en liten del av det å være bevisst på kostholdet. Vi er nok enige i hovedprinsippet, men der jeg mener at kaloritelling ikke er alfa og omega, legger nok du større vekt på det!
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2008 #12 Skrevet 14. februar 2008 Jeg reagerte bare på at du sa at de som ikke talte kalorier ikke gadd bry seg om kostholdet sitt Men hun sa jo ikke det! Hun sa bare at det å ha oversikt over kalorier er en del av det å bry seg om kostholdet sitt. , og jeg poengterte at det like gjerne kunne være motsatt, at kaloriinntak alene ikke sier noe om en persons kosthold. Det tror jeg alle som "henger" på dette forumet er veldig klar over Vi er nok enige i hovedprinsippet, men der jeg mener at kaloritelling ikke er alfa og omega, legger nok du større vekt på det! Jeg er ikke enig. Den uenigheten du tror du har med Bolledeig dreier seg om synspunkter du har tillagt henne, ikke om ting hun faktisk har sagt. Anbefaler deg å LESE de innleggene du kommenterer.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2008 #13 Skrevet 14. februar 2008 Men hun sa jo ikke det! Hun sa bare at det å ha oversikt over kalorier er en del av det å bry seg om kostholdet sitt. Det tror jeg alle som "henger" på dette forumet er veldig klar over Jeg er ikke enig. Den uenigheten du tror du har med Bolledeig dreier seg om synspunkter du har tillagt henne, ikke om ting hun faktisk har sagt. Anbefaler deg å LESE de innleggene du kommenterer. Jeg har lest innlegget, mange ganger til og med! Men faktum er at hun skrev: det å knytte kalorier og kaloritelling opp mot hysteri, er bare en måte å slenge dritt til dem som faktisk gidder å gå aktivt inn for å gjøre noe med kostholdet sitt Jeg forsto det hun skrev slik at de som talte kalorier aktivt gikk inn for å ha et sunt kosthold... og også motsatt: de som ikke teller kalorier gidder ikke bry seg om kostholdet, og DETTE var jeg uenig i. Igjen: Beklager at jeg misforsto, det var ikke meningen å tråkke på noen tær!
Gjest Bolledeig Skrevet 15. februar 2008 #14 Skrevet 15. februar 2008 (endret) No harm done :D Blir litt frustrert bare, når det å f.eks. skrive: "styrketrening er flott fettforbrenning" blir tolket som "sier du at ingen som ikke driver styrketrening går ned i vekt/sier du at kardio ikke funker". Eller hvis jeg skriver at jeg har hatt gode erfaringer med å spise 3 måltider om dagen kommer noen løpende "Jeg gikk ned i vekt ved å spise 7, sier du at jeg ikke har gjort det riktig?" At et argument blir brukt den ene veien, betyr det ikke nødvendigvis at det kan snus på hodet og likevel gjelde Da jeg refererte til hysteri refererte jeg her til kalorier, fordi det var tema i tråden. På akkurat samme måte som de som sier nei til kake nr 5 den uken på jobben ikke nødvendigvis er hysterisk, men har visse grenser for hvor mye sukker man ønsker å putte i seg. Men her var det faktisk kalorier vi diskuterte. Dessuten, hvor kjekt er det å lese Og det å knytte kalorier og kaloritelling opp mot hysteri, er bare en måte å slenge dritt til dem som faktisk gidder å gå aktivt inn for å gjøre noe med kostholdet sitt, men med det mener jeg selvsagt ikke at de som velger å telle kalorier gir faen i kostholdet sitt, jeg ser bare på kaloritelling som en av mange måter man kan holde oversikt over kostholdet sitt på. Jeg ser at det å telle kalorier alene ikke er en fullgod erstatning for et sunt kosthold, fordi kroppen har behov for et variert og balansert kosthold med riktige verdier av de ulike næringsstoffene, vitaminer og mineraler I tillegg vet jeg også at det ikke bare hjelper å endre kostholdet, for optimale resultater får man først og fremst i kombinasjon med fornuftig fysisk aktivitet ....puh Endret 15. februar 2008 av Bolledeig
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2008 #15 Skrevet 15. februar 2008 Jeg har lest innlegget, mange ganger til og med! Men faktum er at hun skrev: Jeg forsto det hun skrev slik at de som talte kalorier aktivt gikk inn for å ha et sunt kosthold... Det stemmer at hun skrev det. og også motsatt: de som ikke teller kalorier gidder ikke bry seg om kostholdet, og DETTE var jeg uenig i. Men dette var jo bare i ditt hode, og IKKE noe hun faktisk skrev. Blir ganske håpløst om du skal fly rundt å angripe folk for ting de faktisk ikke har skrevet.
Kitsune Skrevet 15. februar 2008 #16 Skrevet 15. februar 2008 Joda, man kan gå opp i vekt av sunn mat. Her er noen få eksempler: Egg: Masse sunne greier, men 5-8 gr fett i plommen. Juice: Sunne vitaminer, men like mye sukker som i brus. Olivenolje: 9 cal. pr. gram Mettet fett: 9 cal. pr. gram Det er mener er at det ikke er lett i vite, men det er mengden. F. eks. forbruker man mer kalorier på å ete rå kålrabi enn man får i seg av kålrabien. Venne seg til å ete litt mindre, og å ete mat med mindre "kaloritetthet". Kanskje ikke et svar i tråd med uenigheten over her, hehe..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå