Gå til innhold

Søndagsåpne butikker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sant at vanlige bytikker ikke har lov å være åpne på søndager? Hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke sant. Alle butikker kan ha åpent på søndager hvis de vil nå. Jeg tror derimot at det er begrenset hvor lenge de kan ha åpent den dagen.

Gjest marihan
Skrevet

Det har vel også noe med hvor store de er.

Skrevet

De må være under 100 kvadratmeter.

Skrevet

Butikken må være under 100 kvadratmeter.

Skrevet
De må være under 100 kvadratmeter.

Trudde det gjaldt matbutikker jeg.

Ellers hadde jo "vanlige" butikker en grense på 3 søndager i året før (og da som regel de tre siste før jul)..men dette kan kanskje ha blitt endret på

Skrevet

I den butikk-kjeden jeg jobber i, har noen få butikker søndagsåpent og vi har fått den forklaringen at de er under 100 kvm, og kan derfor holde åpent.

Skrevet

Plantasjen har søndagsåpent, den er jo diger så det spørs om ikke 100 m2 regelen bare gjelder matbutikker.

Jeg er veldig glad for at vi ikke har søndagsåpne butikker jeg da, siden jeg jobber i butikk selv. Søndag er den eneste dagen i uka jeg føler at jeg har ordentlig fri, for da vet jeg at ingen ringer og maser eller trenger meg til å jobbe ekstra. :)

Skrevet

[quote name='Meaty' date='10.02.2008 (16:47)

Jeg er veldig glad for at vi ikke har søndagsåpne butikker jeg da, siden jeg jobber i butikk selv.

Skrevet

Jeg tror det kommer helt ann på hva slags butikk det er og hvordan beliggenheten er.

Er man f.eks på et senter så er de jo en selvfølge at man ikke kan ha åpent på søndager.

Ligger man for seg selv, men er kanskje en liten kjede så lønner det seg hvertfall ikke ha oppe på søndager.

Hagesentre tror jeg som regel er oppe på søndager og de har vært det så lenge jeg kan huske.

Men man har jo f.eks free record shop i drammen, de er åpne alle dager i uken.

Skrevet
Ligger man for seg selv, men er kanskje en liten kjede så lønner det seg hvertfall ikke ha oppe på søndager.

Å? Noen spesiell grunn for det? Større fare for ran?

Skrevet

tror ikke det er noe grense på åpningstidene heller,

bunnpris har jo oppe fra 9-23!

Gjest blåmobil
Skrevet

jeg vet at enkelte matbutikker "stenger" deler av butikken sin om søndagene for å holde oppe, pga de er for store..

Skrevet
Å? Noen spesiell grunn for det? Større fare for ran?

Tenkte mer på at man tjener nok neppe mye på en søndag og man ikke er på et sted med masse folk. De få butikkene som ikke tilhører et senter her er gjerne gullsmeder, klesbutikker, en skobutikk tror jeg, nille o.l. og det er nok neppe butikker folk tilfeldig drar til på en søndag.

Gjest Bellatrix
Skrevet
jeg vet at enkelte matbutikker "stenger" deler av butikken sin om søndagene for å holde oppe, pga de er for store..

Det gjør Bunnpris her. På søndager er det bare åpent en bitteliten minibutikk. Det er egentlig helt greit. Jeg handler bare på søndager om det er noe kriseviktig.

Skrevet
Tenkte mer på at man tjener nok neppe mye på en søndag og man ikke er på et sted med masse folk. De få butikkene som ikke tilhører et senter her er gjerne gullsmeder, klesbutikker, en skobutikk tror jeg, nille o.l. og det er nok neppe butikker folk tilfeldig drar til på en søndag.

Jeg var på en søndagsåpen butikk i går, og dit kom og gikk det folk hele tiden.. Det var vel alle som manglet noe som kom dit.. Så, tror ikke den butikken går til grunn pga. søndagsåpent. Så vidt jeg vet, er det ikke en del av en kjede heller.. Og det finnes mange matbutikker som ikke er en del av noe senter..

Gjest Lilleulv
Skrevet

Jeg tror de butikkene som har søndagsåpent tjener fett på det. folk er jo helt desperate etter å gå i butikker. Var på Plantasjen en tur i går og der var det sykt mye folk.

Skrevet
Jeg var på en søndagsåpen butikk i går, og dit kom og gikk det folk hele tiden.. Det var vel alle som manglet noe som kom dit.. Så, tror ikke den butikken går til grunn pga. søndagsåpent. Så vidt jeg vet, er det ikke en del av en kjede heller.. Og det finnes mange matbutikker som ikke er en del av noe senter..

Nå tenkte ikke jeg på matbutikker da, men andre små butikker som f.eks gullsmeder, skobutikker, klesbutikker o.s.v. Med mindre de ligger rett ved en busstasjon eller togstasjon o.l. Mest trolig så taper de mer på å holde åpent.

Husker når liertoppen hadde nattåpent. De tre timene etter ni så tapte butikken jeg jobba i mer enn de tjente for å si det sånn. Var vel kanskje 2-3 kunder innom etter ni. Generelt så er den siste timen (fra 20 til 21) på liertoppen et tap. De fleste butikkene bortsett fra matbutikkene har nesten ingen kunder.

Skrevet
Jeg tror de butikkene som har søndagsåpent tjener fett på det. folk er jo helt desperate etter å gå i butikker. Var på Plantasjen en tur i går og der var det sykt mye folk.

Det kommer nok helt an på beliggenheten og kulturen i byen man er i. Jobber selv i en butikk som har søndagsåpent (ikke matbutikk), og kan ikke akkurat skryte av at vi tjener fett på søndager nei... Vi går ikke i tap da, men er ikke langt unna visse dager. Vi ligger midt i sentrum, men siden ingen forventer at vi er åpne og alle andre butikker er stengt er det begrenset hvor mange som stikker innom. Butikken som ligger rett ved kinoen tjener derimot ganske bra, fordi der er det mange som går forbi når de skal på kino.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...