Gå til innhold

Håndvaske ting.. Hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Morsomme spørsmål fra meg igjen ja.

Har nettopp kjøpt noen klær fra utlandet og pga det er en del blonder på de så regner jeg med at de burde håndvaskes, men hvordan? Skal man ha lunket/kaldt/varmt vann? Hva slags såpe skal jeg bruke?

Ja, alt det der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lunkent vann og vaskepulver? Du må jo orke å ha hendene nedi.

Evt. så kan du bruke Milo i stedet for vaskepulver. Kan være smart å ha vaskehansker mens du vasker, for de vaskemidlene er tøffe for huden.

Skrevet
Lilleborg har en side med vasketips. Kanskje du kan finne svaret der?
Skrevet

Jeg bruker alltid Milo når jeg vasker for hånd. Tapper rett og slett bare passe varmt vann i badevasken...

Gjest jente37
Skrevet
Morsomme spørsmål fra meg igjen ja.

Har nettopp kjøpt noen klær fra utlandet og pga det er en del blonder på de så regner jeg med at de burde håndvaskes, men hvordan? Skal man ha lunket/kaldt/varmt vann? Hva slags såpe skal jeg bruke?

Ja, alt det der.

Jeg legger mine "kun håndvask" plagg i en vaskenett og slenger dem i vaskemaskinen på "gardin/skånsom" programmet. Jeg har aldri hatt noe problem med det.

Skrevet
Jeg legger mine "kun håndvask" plagg i en vaskenett og slenger dem i vaskemaskinen på "gardin/skånsom" programmet. Jeg har aldri hatt noe problem med det.

Det har jeg begynt med i de siste årene, og det har så langt funket helt fint for meg også. (Men tør ikke skrive det som råd i fall det skulle gå helt galt for noen.)

Skrevet

Vet faktisk ikke om jeg har noe slikt program på vaskemaskinen. Men jeg har et symbol som er en hånd oppi en balje med vann også er det en stjerne ved siden av, er det noe av det samme?

Skrevet

Jeg vil tro at det symbolet betyr ekstra skånsom vask eller noe lignende.

(Etter å ha lest litt her husker jeg plutselig hvorfor jeg bare kjøper tøy som tåler maskinvask. :ler: )

Gjest jente37
Skrevet
Vet faktisk ikke om jeg har noe slikt program på vaskemaskinen. Men jeg har et symbol som er en hånd oppi en balje med vann også er det en stjerne ved siden av, er det noe av det samme?

Ja. det er symbolet for skånsomvask! Men for all del, kjøp deg en vaskenett!!!

Skrevet

Maskinen har også et ullprogram og det er trolig enda fredeligere enn skånevask. Men som jente37 sier - husk vaskepose.

Skrevet
(Etter å ha lest litt her husker jeg plutselig hvorfor jeg bare kjøper tøy som tåler maskinvask. :ler: )

Jeg kan kjøpe de som er det, men de er mest trolig merkeklær og koster 1000 kr skjørtet og det gidder jeg ikke hehe.. Men men sånn er det når man faller for en helt rar klesstil :fnise:

Ja. det er symbolet for skånsomvask! Men for all del, kjøp deg en vaskenett!!!

Kjøper meg vaskenett da ja. Blondene på disse kjolene er for detaljerte til at jeg bare kaster de inn i maskinen. De som er på den jeg her på meg nå er jo roseblonder og der er det masse kanter for å si det slik. Skal prøve en av de skjørtene jeg ikke er så redd for først og se hvordan det går.

Men vet noen hvordan det er å vaske tyll? Er nemlig dobbelt lag med tyll i underskjørtet mitt. Det burde vel vaskes for hånd da? Ingen blonder eller slikt på det da.

Skrevet

Ved reel HÅNDvask er det en stor fordel med flytende vaskemiddel, å løse opp pulver i vasken er kløn. Jeg bruker derfor ofte milo, for jeg har somregel ikke så ofte flytende vaskemiddel.

Men det meste av min "håndvask" skjer i maskin, min makin har et "håndvaskprogram" som slik jeg tolker "hjulet" faktsik er enda mer skånsomt enn ullrpogrammet (siden det liksom begynner med "full pakke" på nummer 1, og mildere og mildere nedover på kulørtvask uten forvask, siden mer skånsom vask for syntetiske greier, etc, ull er 8 og håndvask er 9 (den siste før ren skylling)) og der håndvaskes i vaskenett) det meste av min håndvask, inkl bunadsskjorta... går så fint så (men skautet tar jeg for hånd da, der er det farget borderi og jeg tørr ikke ta sjangsen på det...))

Tyll har jeg litt lite erfaring med, mildt sagt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...