Furstina Skrevet 10. februar 2008 #1 Skrevet 10. februar 2008 I dag är det Mors dag i Norge om jag förstått rätt. Hur firar ni ER MORS dag? Hur firas ni som mödrar mors dag? Är det viktigt? Oviktigt? Betyder det nåt för er och för er mor?
Furstina Skrevet 10. februar 2008 Forfatter #2 Skrevet 10. februar 2008 Själv har jag aldrig firat min mors morsdag annat än något år när jag var 10-12 år eller så. Vi har inte heller firat min mormors dag när hon levde. Eller min farmors. Jag har inte heller blivit uppvaktad på mors dag och jag förväntar mig inte det heller. Det är nästan så att jag blir besviken (nästan, jag sa nästan) om jag blir uppvaktad på mors dag eller alla hjärtans dag för att det FÖRVÄNTAS. Dessutom har vi inga sådana traditioner i min familj. Jag vill däremot gärna bli uppskattad som mor, kvinna, käresta eller individ på impuls när som helst på året. - och det blir jag
Usikker Skrevet 10. februar 2008 #3 Skrevet 10. februar 2008 I min familie har vi bestandig markert dagen. En liten oppmerksomhet til mor i form av blomster eller annen liten ting. Ofte har dagen falt sammen med feiring av bursdag til et familiemedlem - så da har det blitt en familiesammenkomst uansett. Husker at vi bestandig besøkte mormor på denne dagen. Mor sørget for at både mormor og bestemor fikk en oppmerksomhet. Også bakte mor bestandig bløtkake da. Eller vi barna bakte når vi ble store nok. Vi har bestandig gjort det samme i anledning farsdag - så det har aldri vært forskjell på de to dagene. Nå er både mor og bestemødre døde - så for min del så er det ingen morsdag å feire lenger. Men, jeg vet mine søsken sørger for markering i sine familier. Selv var jeg på mors grav vi går - og tente lys.
Gjest pollya Skrevet 10. februar 2008 #4 Skrevet 10. februar 2008 Vi feirer alltid morsdag. Nå holder jeg på å bake rosinboller. Så skal jeg dra til min mor med bakst og tulipaner. Har lagd kort + en liten gave også. Synes det er koselig å markere dagen på denne måten.
Cata Skrevet 10. februar 2008 #5 Skrevet 10. februar 2008 Vi har aldri brydd oss med å feire det. Min mor mente alltid at "det var en dag som var konstruert for at handelsstanden skulle tjene mer", men mens jeg gikk på barneskolen så måtte vi jo lage kort til mors- og farsdager.
Kayli Skrevet 10. februar 2008 #6 Skrevet 10. februar 2008 Vi har alltid markert morsdagen. Jeg skal på besøk til min mor med blomster og konfekt i ettermiddag. Her har jeg fått blomster, en liten gave og Vesla har laget frokost. Vi skal også ut og spise middag i dag.
Gjest Gjest-M- Skrevet 10. februar 2008 #7 Skrevet 10. februar 2008 Vi pleide å markere dagen da mamma fortsatt levde. Jeg vil heller at barna mine skal gjøre noe hyggelig for meg i hverdagen, enn å bruke penger på meg på morsdagen. Eldstemann kom likevel på besøk i går kveld med pakke til meg. Det er ikke så ofte han kommer og er hos meg en hel lørdagskveld, så jeg satte veldig pris på det.
Trampe Skrevet 10. februar 2008 #8 Skrevet 10. februar 2008 Vi har alltid markert morsdag og farsdag i min familie. Da jeg var lita jente sto vi tidlig opp sammen med pappa og pynta bløtkake (som mamma sikkert hadde bakt dagen før ) pakket inn gaver og lagde kort. Mamma fikk sove lenge. Så bar vi alt opp på mammas soverom, sang "gratulerer med dagen" og spiste kake i senga. Det samme gjorde vi på farsdag. Gavene var ikke all verden - klær eller småting som de trenger og ville brukt penger på uansett er helt fint Jeg husker morsdag og farsdag som flotte barndomsminner, og kommer garantert til å videreføre de nå når jeg får barn. I år har broren min, som er hjemme hos mamma denne helgen, ordnet blomsterbukett og kort fra oss to. Mamma blir alltid veldig glad for avskårne blomster, og hun baker fremdeles morsdagskake Svigermor får en telefon på morsdagen, noe mer vil hun ikke ha. Hun fikk en blomsterbukett på morsdagen første året jeg var i familien, og ble sur fordi vi kasta vekk penger på henne. Ergo ingen flere oppmerksomheter den veien.
:-) anna Skrevet 10. februar 2008 #9 Skrevet 10. februar 2008 Vi har alltid feiret det. Ikke slik at vi skal kjøpe så mye. Men vi ungene lagde alltid kort til foreldrene våre, og serverte dem frokost på sengen. Og nå er det jeg som er mor og blir litt bortskjemt på morsdag. I dag ble jeg vekt av småtrollene som kom med nystekte boller og hjemmelagde presanger. :-D Syns det er koselig jeg. Ringer alltid moren min på morsdag, og faren min på farsdag.
eximus Skrevet 10. februar 2008 #10 Skrevet 10. februar 2008 Jeg er ikke glad i morsdagen. Jeg vokst opp med kaffe på senga til mor, kake og presang og kort. Det var greit nok da jeg var liten, men nå synes jeg det er ett pes som jeg ikke slipper unna.. Selv om jeg ikke har noe godt forhold til moren min føler jeg av diverse grunner at jeg er "nødt" til å forholde meg til henne... Mine unger har ikke noe spesielt forhold til morsdag. De gratulerer med dagen om de husker det, ellers ikke noe. Det synes jeg er fint. Jeg vil mye heller at de spontant skal gjøre noe som viser at de er glad i meg enn at det skal være på denne spesielle dagen.
Gjest Mirina Skrevet 10. februar 2008 #11 Skrevet 10. februar 2008 Jeg feirer ikke morsdag eller farsdag.
Supramundane Skrevet 10. februar 2008 #12 Skrevet 10. februar 2008 Jeg pleier å "feire" dagen. Jeg syns det er en fin anledning til å vise min mor, og min stemor og svigermor, at jeg virkelig setter pris på de.
Abrakadabra Skrevet 10. februar 2008 #13 Skrevet 10. februar 2008 Morsdag og farsdag markeres med en blomst.
Hedda-78 Skrevet 10. februar 2008 #14 Skrevet 10. februar 2008 Jeg bor langt unna mine foreldre, men jeg pleier å ringe dem på mors/farsdagen. Da jeg var yngre lagde jeg kort, men har sluttet med det nå. Noen ganger lagde jeg frokost på sengen til dem, men mine foreldre er ikke så glad i å spise i sengen, så det ble ikke så mange ganger. Når jeg får barn (om ikke så lenge), håper jeg at de ikke kjøper noe, men heller lager et kort eller gir meg noe hjemmelaget. Kake hadde passet utmerket
linky Skrevet 10. februar 2008 #15 Skrevet 10. februar 2008 I min familie har vi aldri pleid å markere mors/farsdag noe særlig. Har alltid fått beskjed om å ikke kjøpe noe, en god klem og kanskje et kort var mer enn nok for dem.
Gjest Reka Skrevet 10. februar 2008 #16 Skrevet 10. februar 2008 Alltid kort, ofte noe mer og, synes det er en koselig tradisjon
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2008 #17 Skrevet 10. februar 2008 Jeg er ikke glad i morsdagen. Jeg vokst opp med kaffe på senga til mor, kake og presang og kort. Det var greit nok da jeg var liten, men nå synes jeg det er ett pes som jeg ikke slipper unna.. Selv om jeg ikke har noe godt forhold til moren min føler jeg av diverse grunner at jeg er "nødt" til å forholde meg til henne... Slik har jeg det også. Jeg føler morsdagen er en dag der jeg tvinges til å late som at min mor er et så fantastisk menneske, når hun i virkeligheten ikke er det, selv om jeg er glad i henne på mitt eget lille vis allikevel altså. Det er man jo uansett nesten. Jeg var hos mamma og pappa fredag med morsdagskake, vi spiste den og jeg sendte en liten sms i dag. Orker ikke ringe. Når jeg selv får barn kommer jeg til å lage en kake tror jeg. Men ikke nen gaver eller noe sånt om ungene ikke er gamle nok til å bestemme det selv da... Jeg vil overhodet ikke "tvinge" barna mine til å gi meg gaver på en dag som er så til de grader arrangert...
Betsy Skrevet 10. februar 2008 #18 Skrevet 10. februar 2008 Vi feirer morsdag med blomster, kake og kaffe. Synes argumentet om at morsdag/farsdag kun er dager som er skapt for at handelsstanden skal tjene penger blir litt for dumt. En liten oppmerksomhet til mor/far som viser at man setter pris på de trenger ikke nødvendigvis å koste så mye penger. Ja, man kan gjøre hyggelige ting ellers i året også, men jeg synes i hvertfall det er litt ekstra koselig når familien samles på mors- og farsdagen.
Wildy Skrevet 10. februar 2008 #19 Skrevet 10. februar 2008 Vi markere dagen. Min samboer står gjerne opp tidlig og hjelper ungene med å lage et frokostbrett til meg( i all hemelighet, selfølgelig...hehe...) og de lager kort. På farsdagen er det motsatt. Jeg står opp med ungene og vi lager frokost.Selv om han ikke er biologisk far vil gjerne jentene lage kort og feire litt, han er jo "nesten pappa", som jentene sier selv. I tillegg pleier vi å kjøre de en liten tur til faren slik at de får overlevert et kort der.Ser at mange synes dette er nok en konstruert dag, men det trenger da virkelig ikke ikke koste penger?
eximus Skrevet 10. februar 2008 #20 Skrevet 10. februar 2008 Slik har jeg det også. Jeg føler morsdagen er en dag der jeg tvinges til å late som at min mor er et så fantastisk menneske, når hun i virkeligheten ikke er det, selv om jeg er glad i henne på mitt eget lille vis allikevel altså. Det er man jo uansett nesten. Jeg var hos mamma og pappa fredag med morsdagskake, vi spiste den og jeg sendte en liten sms i dag. Orker ikke ringe. Når jeg selv får barn kommer jeg til å lage en kake tror jeg. Men ikke nen gaver eller noe sånt om ungene ikke er gamle nok til å bestemme det selv da... Jeg vil overhodet ikke "tvinge" barna mine til å gi meg gaver på en dag som er så til de grader arrangert... Det var utrolig godt å høre at jeg ikke er alene om å ha det sånn Det er akkurat det der at en skal feire den "fantastiske" mammaen, som slett ikke alltid har vært så fantastisk... Blasfemisk fasadestyr i ett av de innerste rom. Forferdelig slitsomt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå