Gå til innhold

Tipse politiet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har noen "naboer" som driver å røyker hasj hver dag og selger stoffet. Folk kommer på besøk bare for å røyke og kjøpe hos dem i leiligheten sin. Nå har også datteren vår fått røre stoff av denne karen som bor der, så vi vil få en slutt på dette... Vi lurer på om det går an å tipse politiet anonymt i denne saken, og om vi vil bli tatt seriøst...

Vi vil gjerne ha en slutt på denne narkotika trafikken i borettslaget vårt. Det er et knippe faste folk som kommer flere ganger i uken for å røyke og kjøpe har datteren min fortalt. Vi har heldigvis fått datteren vår bort fra dette, men vil ha vekk denne karen... Er det nok å sende en mail med navn og adresse, så forklare saken - for å få de til å rykke ut? Vil være anonym i frykt for represalier.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kan kanskje først si til dem at de bør slutte? At dere ikke tolererer det osv. Personlig ville jeg gitt dem den sjansen, men det er selvsagt opp til dere.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Ring politiet og si at dere vil være anonyme.

Skrevet
Dere kan kanskje først si til dem at de bør slutte? At dere ikke tolererer det osv. Personlig ville jeg gitt dem den sjansen, men det er selvsagt opp til dere.

Litt usikker på om jeg ville tatt en "alvorsprat" med dem først, for deretter å ringt politiet dersom praten ikke hadde hjulpet...

Skrevet

Har fått høre det, skal jeg love... men de bare truer og ler...

Skrevet

Enkelt å ringe politiet og tipse, og helt riktig å gjøre det! Og du trenger ikke si hvem du er i det hele tatt. Selvfølgelig blir et slikt tips tatt seriøst! Om de får ransakelsesordre på den adressen vet jeg ikke, vet ikke helt hvordan det fungerer. Men iallefall er de blitt tipset og har kanskje en sak... ;)

Skrevet

Er det noen som vet hvordan politiet vil reagere på en slik henvendelse? Vil de sjekke ut leligheten?

Skrevet

Jada, det er bare å tipse i vei. Så lenge dere ikke har sett dem fysisk røyke eller selge, og ikke anmelder noe forhold, er det bare å ringe ditt lokale politi, og opplyse om trafikken som foregår, og helst gi dem så mye info som mulig hva gjelder navn og hvem som kommer og går i leiligheten, og ikke minst når. Om det er spesielle ukedager, klokkeslett eller datoer som utmerker seg.

Selv ville jeg neppe brydd meg med å varsle om jeg visste noen bare koste seg med ei pipe. Mye hysteri omkring det der. Men med nyss om andre stoffer i omløp, ser jeg ingen betenkeligheter med å varsle.

Anonymiteten din kompromitteres ikke om du kun varsler denne form for aktivitet. Det er først når du anmelder, eller er et vitne til en kriminell handling, at du kan risikere å bli innkalt som vitne.

Skrevet

Men vil politiet ta tipset seriøst og gå til aksjon, eller vil de bare si "ok" også bare blir det liggende i en bunke med tips?

Skrevet

Dersom du kommer med opplysninger om når, hvem osv så kommer de nok til å prøve å finne en inngang for å sjekke stå i den leil det gjelder. Det har hvertfall vi opplevd. Funka å tipse anonymt.

Kanskje er det en kjenning av politiet, og da finner de lett en inngang for å ta en ransakelse.

Tips i vei er mitt råd

Skrevet
Har noen "naboer" som driver å røyker hasj hver dag og selger stoffet. Folk kommer på besøk bare for å røyke og kjøpe hos dem i leiligheten sin. Nå har også datteren vår fått røre stoff av denne karen som bor der, så vi vil få en slutt på dette... Vi lurer på om det går an å tipse politiet anonymt i denne saken, og om vi vil bli tatt seriøst...

Vi vil gjerne ha en slutt på denne narkotika trafikken i borettslaget vårt. Det er et knippe faste folk som kommer flere ganger i uken for å røyke og kjøpe har datteren min fortalt. Vi har heldigvis fått datteren vår bort fra dette, men vil ha vekk denne karen... Er det nok å sende en mail med navn og adresse, så forklare saken - for å få de til å rykke ut? Vil være anonym i frykt for represalier.

Nå har jo ikke politiet myndighet til å kaste ut noen da..... Du kan jo melde fra,men tviler på om du får de ut av den grunn. Hvordan skulle du klare det da?

Skrevet
Nå har jo ikke politiet myndighet til å kaste ut noen da..... Du kan jo melde fra,men tviler på om du får de ut av den grunn. Hvordan skulle du klare det da?

Ps. jeg går ut fra AT DIN DATTER ER UMYNDIG,MEN HVORFOR ANMELDTE DU DET IKKE DA HUN HADDE FÅTT STOFF?

Skrevet

Jeg lurte på om de kan bli buret inne for eksempel da de selger hasj og oppbevarer store mengder av det i leiligheten hvis politiet blir tipset.

Også om de tar tipset seriøst og faktisk sjekker det ut.

Og huseieren blir vel neppe så glad hvis det skjer narkohandel i leiligheten hans...

Skrevet

Ring politiet og forklar saken. Jeg tror de kommer til å gjøre jobben sin! Kanskje kan du vært behjelpelig med å ringe dem når det er mange i leiligheten?

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så viktig for deg å være anonym. Om de har latt dattera di prøve stoff så bør de ikke være overrasket over at du ringer politiet.

Skrevet

Hvis du gjør politiet oppmerksom på hva som foregår, og at det oppbevares ulovlige stoffer der, så vil tipset tas på alvor. Det betyr ikke at de rykker ut med blålys og knuser ned døra. Men at de har et grunnlag for å vite hvor de og de personene ofte oppholder seg, og hvor det potensielt foregår omsetning.

Da kan de sette inn ulike tiltak, som du ikke nødvendigvis vil kunne se, eller bli informert om. Ditt tips vil peke dem i riktig retning.

Hvis de aksjonerer åpent, vil selvsagt huseier få et godt argument på hånden, hvis det kommer frem at det omsettes ulovlige narkotiske stoffer fra leiligheten. Det er oppsigelsesgrunn. Hvis huseier fortsetter å leie ut til folk som driver narkohandel fra leiligheten, vil i ytterste konsekvens eiendommen kunne beslaglegges, fordi husverten da anses å tjene penger som har opphav fra narkohandel. (Disse reglene er relativt nye, så her finns lite presedens på finjussen, men det er i det minste en teoretisk mulighet.)

Kan dere skaffe håndfaste bevis på at det foregår narkoomsetning i leiligheten, bør huseier få tilgang på slike bevis, slik at leieforholdet kan avsluttes. Oppsigelsesvernet står (heldigvis) sterkt i Norge.

Skrevet

Vil gjerne ta med en liten ting til.

Selv om hasj er ulovlig i norge, behøver vi ikke male fanden på veggen, og betrakte de menneskene som røyker det som spedalske.

Hasj som rusmiddel er mindre "farlig" enn alkohol, hvis vi velger å se bort i fra uheldige ringvirkninger, som at det er kriminelle som importerer det. Og at kriminelle like gjerne kan importere tyngre stoffer i samme slengen, slik at hasjbrukere faktisk direkte bidrar til å finansiere og opprettholde kriminelle nettverk.

Overfor brukerne som enkeltmennesker, tror jeg trådstarter vil tjene mer på å gå i en direkte dialog med de det gjelder. Trusler og fordømmelser skaper ikke godvilje hos de som utsettes for det. Respekterer du dem som mennesker, kan du lettere få gjennom en melding som at: "Hva dere gjør i deres egen stue, får bli deres sak. Men får min datter det minste fnugg av noe illegalt hos dere, går jeg både til huseier, politi og til mammaene deres."

De fleste vil nemlig etterkomme ditt ønske, hvis de føler at de blir snakket med, og ikke til. Hvis de blir behandlet som folk, og ikke som utskudd. Sånn for balansen sin skyld : )

Skrevet

Du kan tipse men da tar de dattera di i fra deg. Tough choice.

Skrevet

Problemet her ikke privat hasjrøyking, men salg til mindreårige og trafikken inn og ut av leiligheten og dermed forsøpling av borettslaget.

Jeg ville fort som f. kontaktet styret i borettslaget, informert om det jeg vet og bedt styret kontakte politiet.

En slik henvendelse vil føre til at politiet sjekker ut stedet. Men, som i så mange sammenhenger, handler alt om hvordan man fomulerer seg i møte med en slik (og andre) myndigheter.

Skrevet
Du kan tipse men da tar de dattera di i fra deg. Tough choice.

Ehhh..., dette er hvertfall ikke sant. Hvilken verden lever du i????

Skrevet

Hva politiet kommer til å gjøre med tipset, er nok ganske avhengig av hvor du bor. Bor du i en liten by, kan det godt hende at de tar seg bryet med å ransake leiligheten. Men bor du i Oslo, tror jeg nok en slik anmeldelse fort kan drukne blant de hundrevis av liknende anmeldelsene. Jeg tror politiet må ha mer håndfaste bevis enn en nabo som påstår at det foregår hasjsalg fra en leilighet. Politiet sliter med ressursmangel, og har ikke kapasitet til å sitte utenfor denne leiligheten og spane i dager og uker. De må kanskje også ha telefonavlytting, noe som krever mye papirarbeid å få tillatelse til. Folk som driver på såpass åpenlyst er ofte "småfisker" og ikke verdt å bruke ressurser på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...