Gjest Solgløtt Skrevet 29. april 2003 #1 Skrevet 29. april 2003 Hei alle! Min datter skal konfirmeres 25. mai, og jeg skal lage koldtbord selv, til ca. 40 pers. Har i samråd med min datter bestemt hva vi skal ha og hvor mye, men det kunne vært interessant å få noen flere ideer. Har du noen gode forslag, oppskrifter og tips om hvor mye pr. pers. er jeg meget takknemlig for svar!
Gjest Mayamor Skrevet 29. april 2003 #2 Skrevet 29. april 2003 Å lage koldtbord er spennende og utfordrende. Jobber som intitusjonskokk og har vært med på noen koldtbord. Men er ingen ekspert på området... Tips til å ha på koldtbordet: Kjøtt: - Kylling - Roastbeaf - Røkt svinekam - Svinestek - Fyllt svinekam ( stikker skjerpestål igjennom og fyller med tørket eple,sviske og aprikos...nydelig og spennende) - Spekemat - Helstek en kalkun (dekorativt og MASSE mat) - Aspic med div. kjøtt/egg/grønnsaker Fisk: - Helkokt ørret eller ørret i skiver - Røykt laks - Gravet laks - Aspic med reker/egg/fiskebolle/grønnsaker - Kaldrøkt makrell - Reker med skall - skalldyrfat med blåskjell/limfjordkaviar(dekorativ)/ferskvannskreps/reker Diverse tilbehør: - Potetsalat - Eggesalat - Waldorfsalat - Sursild/tomatsild/ananassild/sennepssild/karrisild/rødbetsild/sherrysild/etc - Eggerøre (her beregner du 1,5 egg pr. person) - Frisk salat (putt oppi alt du liker i en salat) - Majones - Remulade - Sprøstekt løk - Sennepssaus - Kuvertpakker med smør og margarin - Lyst og grovt brød Desserter: - Hjemmelaget karamellpudding - Sitronfromage med appelsinsaus - Frisk fruktsalat - kanskje noe konfirmanten elsker... Husk at dere skal vel ha kaker også... Mengder: Totalt pleier vi å regne 300 gram kjøtt/fisk pr. person. Husk at det kan se lite ut - men magen har sin begrensing... Lag rikelig av ting du kan fryse ned og ta opp igjen. Mindre av ting som må spises der og da... Når det er tomt er det tomt... :D Tips til pyntingen: Vær generøs med pynten - la det bugne litt. Juks med å bruke aleminiumsfolie for å bygge opp (da ser det mer ut også)... Kjøp Lollo Rosso salat (?) - den som bugner... Coctail bær Persille - agurk - tomater - salathoder - sitron - appelsin - etc... Dette var vel det jeg kom på sånn i farten... Kommer gjerne på mer senere... Bare still spørsmål dersom du lurer på oppskrifter eller noe annet... Klem fra Maya30
1066 Skrevet 30. april 2003 #4 Skrevet 30. april 2003 Ostefat. Har en serviett som jeg stryker som en spå, setter opp ned på et fat og drar ut hjørnene litt. I de lommene som det blir da setter jeg oster, tilbehør - stangselleri, redikker, appelsinkløfter, grønt .... legger jeg på fatet mellom spissene. Gjør seg godt på bordet. Leverpostei Stek sjampinjoner (gjerne fra boks) og/eller baconbiter. Rør dem med ferdigkjøpt leverpostei. Trykk det så ned i en liten bolle som er foret med tynn plast, vendes på et fat ved servering. Danderer litt stekt sopp og bacon rundt på fatet og over posteien til pynt. Soppen bør stekes ganske godt og baconet må være sprøstekt. Kaviarterte Skjær av skorpen på et brød eller en loff, skjær den i skiver på langs. Mellom lagene og rundt smøres en krem av kaviar og rømme, smak deg fram til hvor mye av hver. Blir som å lage en kake med krem. Pyntes med så mye ferdig rensede reker du vil spandere og sitronskiver. Jeg pleier å legge rekene etterhverandre "som taksten" og stikke biter av sitronskiver innimellom. Kokt egg i skiver og reker kan også brukes sammen med kaviar/rømme-kremen som fyll mellom lagene. Urensede reker, som har ligget litt på en serviett, så det ikke renner av dem, gjør seg bra sammen med noen dillkvister som pynt rundt på fatet.
Daisy Skrevet 30. april 2003 #5 Skrevet 30. april 2003 Er det barn i konfirmasjonen er karbonader og pizzasnurrer et godt tips.
Gjest Solgløtt Skrevet 30. april 2003 #6 Skrevet 30. april 2003 Oj, her var det sannelig mange gode tips! Tusen takk alle sammen! Likte spesielt det med pizzasnurrene, da det er en del barn rundt 7 år som skal være med.
Octavia Skrevet 30. april 2003 #7 Skrevet 30. april 2003 Smørbrødkake med reker og røkelaks..... Kan ikke skryte nok av denne. Bunnen er lettlaget, fryses og fylles dagen før. Pyntes samme dag. Send pm for oppskrift.
:-) anna Skrevet 1. mai 2003 #8 Skrevet 1. mai 2003 Vi har konfirmassjon denne helga med omtrent like mange gjester. Satser på en slags blanding av vanlig koldtbord og tapas. Er nemlig ikke så stor fan av skinke, karbis og cabaret. Lager bl.a spanske kjøttboller, ovnsstekte potetbåter, pastasalat, mozzarella/cherrytomat-spyd (Liten tannpirker med 1 bit mozzarella med en halv cherry-tomat på hver side og et basilikumblad) noen oster. Også kyllingvinger til barna (kjøper i Sverige) Norsk og amerikansk potetsalat ++ Blir sikkert ALT for mye mat :-) Har ei venninne som er kjempeflink til å lage mat som hjelper meg. Lykke til og grattis til konfirmanten. :-) anna (som ikke gadd å logge på
Gjest atoere Skrevet 27. mai 2008 #9 Skrevet 27. mai 2008 Hei alle! Min datter skal konfirmeres 25. mai, og jeg skal lage koldtbord selv, til ca. 40 pers. Har i samråd med min datter bestemt hva vi skal ha og hvor mye, men det kunne vært interessant å få noen flere ideer. Har du noen gode forslag, oppskrifter og tips om hvor mye pr. pers. er jeg meget takknemlig for svar!
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2008 #10 Skrevet 27. mai 2008 (endret) Hei!.Når det gjelder dessert bord!.Så er det her noen tips til deg angående det!.Hva som brukes. Bløtekake,tårnkake(18.ringer)waeilskringle,skjokoladekake,kvæfjordkake(verdens beste). Mvh. tore t. Inlegget endret. Se reglerne /Furstina (moderator) Endret 27. mai 2008 av Furstina
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå