Gjest Solgløtt Skrevet 29. april 2003 #1 Skrevet 29. april 2003 Hei alle! Min datter skal konfirmeres 25. mai, og jeg skal lage koldtbord selv, til ca. 40 pers. Har i samråd med min datter bestemt hva vi skal ha og hvor mye, men det kunne vært interessant å få noen flere ideer. Har du noen gode forslag, oppskrifter og tips om hvor mye pr. pers. er jeg meget takknemlig for svar!
Gjest Mayamor Skrevet 29. april 2003 #2 Skrevet 29. april 2003 Å lage koldtbord er spennende og utfordrende. Jobber som intitusjonskokk og har vært med på noen koldtbord. Men er ingen ekspert på området... Tips til å ha på koldtbordet: Kjøtt: - Kylling - Roastbeaf - Røkt svinekam - Svinestek - Fyllt svinekam ( stikker skjerpestål igjennom og fyller med tørket eple,sviske og aprikos...nydelig og spennende) - Spekemat - Helstek en kalkun (dekorativt og MASSE mat) - Aspic med div. kjøtt/egg/grønnsaker Fisk: - Helkokt ørret eller ørret i skiver - Røykt laks - Gravet laks - Aspic med reker/egg/fiskebolle/grønnsaker - Kaldrøkt makrell - Reker med skall - skalldyrfat med blåskjell/limfjordkaviar(dekorativ)/ferskvannskreps/reker Diverse tilbehør: - Potetsalat - Eggesalat - Waldorfsalat - Sursild/tomatsild/ananassild/sennepssild/karrisild/rødbetsild/sherrysild/etc - Eggerøre (her beregner du 1,5 egg pr. person) - Frisk salat (putt oppi alt du liker i en salat) - Majones - Remulade - Sprøstekt løk - Sennepssaus - Kuvertpakker med smør og margarin - Lyst og grovt brød Desserter: - Hjemmelaget karamellpudding - Sitronfromage med appelsinsaus - Frisk fruktsalat - kanskje noe konfirmanten elsker... Husk at dere skal vel ha kaker også... Mengder: Totalt pleier vi å regne 300 gram kjøtt/fisk pr. person. Husk at det kan se lite ut - men magen har sin begrensing... Lag rikelig av ting du kan fryse ned og ta opp igjen. Mindre av ting som må spises der og da... Når det er tomt er det tomt... :D Tips til pyntingen: Vær generøs med pynten - la det bugne litt. Juks med å bruke aleminiumsfolie for å bygge opp (da se